پسری۲۰ ساله هستم. سه سال پیش با دختری آشنا شدم که به ظاهر دختر خوبی می آمد. وقتی به خود آمدم فهمیدم که از او ایدز گرفتم اما دیگه خیلی دیر شده بود. نمیدانید که چه حالی بهم دست داد وقتی جواب آزمایشم مثبت بود. همه ی کسانی که این متن را می خوانید در ارتباط داشتن با دیگران، مواظب باشید و فکر نکنید از ظاهر کسی می توانید بفهمید سالمه یا نه.   (سعید. ف)

***

زمانی که سخن از خشونت به میان می آید ناخودآگاه آن را در جایی دور از خانه جستجو می کنیم در حالی که “خشونت در خانه” یکی از مهمترین دلایل آزار زنان در بیشتر کشورهای جهان است که به شکلی گسترده، تاثیرات منفی در سلامت جسمی، روانی و جنسی را به جای می گذارد. تجاوز و خشونت جنسی علیه زنان در جهان روز به روز افزایش یافته و علاوه بر آن تجارت سکس و استفاده های تجاری باعث افزایش آسیب‌پذیری زنان در مقابل ایدز شده است. متأسفانه ترس از خشونت، باعث مخفی کاری و در نتیجه عدم دسترسی زنان به  اطلاعات، تست ایدز و پیشگیری می شود و این مسئله ارتباط مستقیم با انگ ایدز در میان جامعه دارد. در اول مارچ ۲۰۱۱ صندوق جهانی کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارش جدیدی اعلام کرد که یک سوم از کل بیماران مبتلا به ایدز در سراسر جهان را نوجوانان ۱۵ تا ۲۴ سال تشکیل می دهند و این در حالی است که بین ۲۰ تا ۴۸ درصد (بسته به مکان زندگی) از دختران۱۰تا ۲۵ ساله گزارش کرده اند که اولین تماس جنسی  شان به اجبار بوده است. از سوی دیگر استفاده از کاندوم در ارتباطات زناشویی به عنوان یک راه پیشگیری کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در یک مطالعه در زامبیا، فقط ۱۱ درصد از زنان معتقد بودند که می توانند از همسرانشان  درخواست استفاده از کاندوم بکنند، حتی اگر ثابت شده باشد که شوهرشان وفادار نبوده یا HIV مثبت هستند. 

از سوی دیگر، وقتی صحبت از یک معتاد می شود به طور معمول، مردان هستند که به عنوان افراد معتاد به ذهن می آیند. اما بسیاری از افراد معتاد به مواد مخدر تزریقی را زنان تشکیل می دهند. تمام زنانی که اعتیاد به مواد مخدر تزریقی دارند، به سادگی در معرض استثمار جنسی قرار می گیرند و علاوه بر آن نسبت به دریافت آلودگی از راه تزریق مواد مخدر نیز، بسیار آسیب پذیر هستند. بسیاری از زنان نیز شرکای جنسی مردان معتادی هستند که از راه سرنگ به HIV آلوده شده و این آلودگی را به زنان خود انتقال داده اند و دسته دیگرکسانی هستند که بسته به نوع شغل خود مانند پرستاران در معرض ابتلای چنین خطری قرار دارند.

 

روز اول دسامبر، روز جهانی ایدز از سال ۱۹۸۸ نه تنها به خاطر افزایش بودجه ها بلکه برای افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیضها تعیین شد. همچنین اهمیت روز جهانی ایدز در این است که به عموم مردم یاد‌آور می شود که ایدز از بین نرفته و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود. از میان شعارهای هر ساله در چنین روزی می توانیم به ” ایدز، زنان و دختران”، “بدنامی و تبعیض”، “من مراقبم، توچطور؟”، “هم پیمان در برابر گسترش ایدز” ، “کودکان در جهانی با ایدز” ،” ایدز: مردان تفاوت به وجود می آورند”، “ایدز و خانواده” و “دسترسی جهانی و رعایت حقوق بشر” اشاره کنیم.

کارشناسان بین المللی در امور ایدز معتقدند میزان گسترش این بیماری در میان زنان رو به افزایش است. یکی از دلایل برای این روند این بوده است که احتمال آلوده شدن زنان و دختران به عفونت های مقاربتی چهار برابر مردان است. بنابراین در هر برنامه ای که برای مبارزه با اپیدمی ایدز به اجرا گذاشته می شود ضروری است به زنان این قدرت و اختیار داده شود که کنترل روابط جنسی خود را به دست گیرند.

همانطور که همه می دانیم بیمه ای برای اشخاصی که به جهت شغل تن فروشی دچار ایدز می شوند وجود ندارد، اما بیمه ای در این ارتباط برای کسانی که به جهت شغلی در معرض چنین خطری هستند مانند دندانپزشکان، آرایشگران، پرستاران و … موجود است که می تواند در صورت چنین اتفاقی، از نظر مالی، بیمار را پوشش دهد.

به نظر می رسد در جهان  امروز باید با دقت بیشتری به سلامتی و آینده خود بیندیشیم و این امکان پذیر نیست مگر با مطالعه، توجه به خود و آینده نگری. شما برای کدام یک از اینها وقت کنار گذاشته اید؟

 

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.ca

www.youtube.com/ sherkatbime