* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

نوروز فرارسید سال نو بر همه مبارک باد. در ایام نوروز میزان خستگی- استرس و هیجانات افزایش می یابد و برای سالمندان که صدمه پذیر هستند، میزان انفارکتوس بالا می رود.

یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه های  Uppsala, Stockholm, Orebro, Lund  انجام شده و در دسامبر گذشته (۲۰۱۸) در British Medical Journal چاپ شده، نشان می دهد که میزان انفارکتوس با سکته های قلبی در هنگام جشن های پایان سال مسیحی و آغاز سال نو زیاد می شود، و بالاترین میزان بین ۲۴دسامبر تا اول ژانویه بوده است. به طور دقیق حدود ساعت ۱۰ شب ۲۴ دسامبر روی دویست و هشتاد و سه هزار نفر از بیمار  بستری شده در بیمارستان برای سکته قلبی بین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۳ تعداد انفارکتوس در ۲۴ دسامبر ۳۷درصد و در اول ژانویه ۲۰درصد زیادتر می شود. عواملی مثل استرس- هیجانات وارد شده در ملاقات های فامیلی- سرمای هوای زمستان- خستگی- طولانی تر شدن ساعات بیخوابی- خوردن غذاهای سنگین و چرب- نوشیدن الکل باعث می شود افرادی که سلامتی خوبی ندارند، دچار سکته قلبی بشوند، که به محض مشاهده سیمپتوم هایی مانند درد در قفسه سینه سرگیجه- بی حالی- استفراغ یا حالت تهوع شدید بدون معطلی آمبولانس خبر کنید.

پنج راهنمایی برای جشن های سال نو

غذاهای چرب و سنگین- شیرینی ها و دسرهای رنگارنگ و خامه دار و خوشمزه، آجیل و پرخوری باعث مشکلاتی مثل اضافه شدن وزن- فشار وارد کردن به دستگاه گوارش و کبد می شود، که با کمی خودداری می توان از بروز این اشکالات جلوگیری کرده و سلامتی بهتری داشت. برای این موضوع پیشنهاد می شود که:

۱– فعالیت های ورزشی خود را ادامه دهید

در تعطیلات جشن سال نو نه تنها ورزش خود را ادامه دهید، بلکه بیشترش هم بکنید. مثلا اگر هفته ای دو بار ورزش می کنید هفته ای سه بار ورزش کنید، زیرا ورزش باعث سوختن کالری های اضافی و کم شدن استرس ها و نگرانی های روزانه می شود.

۲– از پرخوری اجتناب کنید

در ایام جشن های سال نو چه مسیحی چه ایرانی غذاها و شیرینی های خوشمزه و زمان بیشتر دور میزنشینی و صحبت های شیرین کنترل نخوردن، سخت تر است  و همین پرخوری باعث فشار بر روی دستگاه گوارش می شود. مخصوصا در میهمانی های ایرانی ها که روی میز شام چند نوع غذای مختلف چیده می شود. برای جلوگیری از فشار بر روی دستگاه گوارش و کبد از سبزی های تیره و سالاد استفاده کنید و آب بنوشید. اگر گرسنه نیستید زیاد نخورید و آهسته غذا بخورید و خوب بجوید. ۲۰ دقیقه طول می کشد تا مغز شما دستور بدهد که سیر شده اید.

۳- در مصرف الکل زیاده روی نکنید

وقتی جام انواع الکل های مختلف را بالا می برید و می گویید به سلامی نوش جان، مواظب باشید، چرا که الکل اشتها را زیاد می کند و خودش هم تولید کالری می کند.

با شکم خالی الکل ننوشید- خوردن ماست یا یک سیب قبل از غذا باعث می شود که اثر الکل کمتر بشود و اشتهای شما را هم کم کند. هنگام غذا خوردن پس از مصرف مشروب آب بخورید تا کمک به دفع مواد سمی بکند.

۴- کمی هم وقت برای خودتان بگذارید

جشن و دیدن دوست و فامیل هیجانات و استرس هایی ایجاد می کند که باعث می شود میزان ترشح کورتیزول بیشتر بشود، در نتیجه هضم غذا به هم بخورد و افکار منفی بیشتر شود. بنابراین لازم است که هر روز زمانی را برای آرامش و استراحت در نظر بگیرید. مثلا گردش کنید- بخوابید- نفس عمیق بکشید،  و ورزش های تنفسی انجام دهید.

۵- مواظب بیماری های عفونی باشید

در کشور کانادا جشن های سال نو مسیحی و نوروز ایرانی در زمستان و سرما است و بیماری های زمستانی مثل سرماخوردگی و گریپ و گاستروانتریت شایع است. برای پیشگیری از مریض شدن دست هایتان را چند بار در روز بشویید و به  نقاط حساس مثل چشمها و دهان و بینی دست نمالید.  از نزدیکی به افرادی که سرفه و عطسه می کنند خودداری کنید زیرا باکتری هایی را که در هوا پخش می کنند از طریق تنفس به بدن شما وارد شده شما را هم مریض می کتد. همین طور سعی کنید با افرادی که دچار سایر بیماری های مسری هستند، زیاد نزدیک نشوید.

۵ راهنمایی برای از دست دادن وزن اضافی بعد از جشن ها

خوشگذرانی با دوستان و فامیل برای روحیه انسان خوب است ولی نه الزاما برای بدن او! پرخوری و کم خوابی و زیاده روی در همه چیز باعث بهم خوردن تعادل بدن می شود و روی پوست و مو و شکم و غیره اثر می گذارد. هضم غذا سخت تر و میزان اسید نیز بیشتر می شود. و تغییر ساعت همیشگی خواب باعث اختلالات در خواب و بی خوابی می شود.

نوشیدن بیش از یک لیتر آب- در ایام سال نو (مسیحی – ایرانی) غذا و شیرینی و الکل و سیگار بیشتر مصرف شده و حالا زمان بازگشت به تعادل رسیده است؛ یعنی نوشیدن یک و نیم لیتر آب در روز، حداقل به مدت یک هفته، به دفع سموم بدن کمک می کند.

غذاهای معتدل- چربی ها و شیرینی های مصرف شده باعث انرژی بیشتر برای هضم می شود و در مدت کوتاهی مقدار زیادی جذب بدن شده. حالا باید به بدن کمک کرد تا به حالت اول برگردد. بنابراین باید یک رژیم متعادل داشت. طرز تهیه غذاها را عوض کرد؛ سبزی ها را با بخار پخت- گوشت قرمز را کنار گذاشت و از گوشت سفید و ماهی استفاده کرد. میزان مصرف سبزی خام و میوه را بیشتر کرد- آب میوه و سبزی ها را در منزل تهیه کرد.

داشتن یک ریتم منظم- بیشتر از تغییر ساعت فصلی، تغییر ساعات خواب در مدت جشن ها باعث به هم خوردن تعادل خواب می شود. پس باید برای یک خواب با کیفیت خوب سر ساعت خوابید و سر ساعت بیدار شد.

فعالیت های ورزشی- ایام جشن های سال نوی مسیحی و ایرانی در کانادا فصل سرماست، و پرخوری ها نه تنها باعث داشتن انرژی نمی شود، بلکه برعکس، بنابراین ورزش و فعالیت های بدنی باعث  می شود که سموم بهتر دفع شوند و عضلات توانایی خودشان را بازیابند، و اضافه وزنی که فرم بدن را تغییر داده از بین برود. البته در این فصل داشتن انگیزه برای ورزش کردن سخت است ولی باید نسبت به سن و وضع بدن، فعالیت های حرکتی بدن را زیاد کرد. راه رفتن بهترین وسیله است آن هم در مرکز خرید یا رفتن به مراکز ورزشی و شنا کردن. خودتان بهتر می توانید ورزش خود را انتخاب کنید.

تمیز کردن و تقویت بدن- تمیز کردن بدن دو بار در سال، بهترین وسیله برای پیشگیری از بیماری هاست. محصولات مختلفی برای سم زدایی وجود دارد. با متخصص مشورت کنید. همین طور مکمل های غذایی برای تقویت بدن لازم هستند. مثل یک دوره استفاده از ژله رویال یا جنسینگ برای تقویت دستگاه دفاعی، یا منیزیم برای اسپاسم های عضلانی.

گیاهان و محصولات طبیعی بهترین وسیله برای رفع مشکلات بعد از جشن ها هستند. با متخصص مشورت کنید.