خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از کارشناسان امور بهداشتی و متخصصان بیماری های همه گیر از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد …


شهروند ۱۲۲۷  پنجشنبه  ۳۰ اپریل  ۲۰۰۹


 

تورنتو استار- ۲۷ اپریل: خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از کارشناسان امور بهداشتی و متخصصان بیماری های همه گیر از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد:«هنوز نمی توان درباره وضعیت پراکندگی ویروس آنفولانزای خوکی در دنیا و میزان مرگباری آن پیش بینی کرد. آیا این ویروس یک ویروس جهش یافته است؟ آیا به صورت اپیدمیک موجب کشتار تعداد زیادی از مردم دنیا خواهد شد و آیا فجایعی که در سال ۱۹۱۸، ۱۹۵۷ و ۱۹۶۸ رخ داد و باعث کشتار جمعیت کثیری شد، بار دیگر اتفاق خواهد افتاد؟ ». برای پرهیز از نشر هرگونه شایعه ای در این باب این سازمان اعلام کرد:«پاسخ به تمامی این سئوالات نیاز به گذشت زمان دارد و هیچ نظریه ای بدون مطالعه کارشناسانه ارزش علمی ندارد. لیکن باید هرگونه تمهیدات لازم برای پیش گیری از به خطر افتادن سلامت مردم لحاظ شود».

 بنا بر آخرین خبرهای به دست آمده این ویروس در مکزیک شایع شده و از طریق افرادی که اخیرا به این کشور سفر کرده اند به آمریکا شمالی راه پیدا کرده است. تا کنون ۲۰ مورد بیمار مبتلا به آنفولانزای خوکی در آمریکا و شش مورد در کانادا گزارش شده است. که در میان بیماران کانادایی چهار نفر در نوااسکوشیا و دو مورد در بریتیش کلمبیا تحت نظر متخصصان هستند.

از این رو سازمان بهداشت انتاریو به دقت در حال بررسی است تا اگر با مورد مشکوکی مشابه با این نوع آنفولانزا برخورد کرد، تدابیر لازم را به کار برد، اما خوشبختانه تا کنون گزارشی از این بیماری به دست نیامده است. این ویروس در مکزیک تا کنون بیش از ۱۰۰ کشته بر جای گذاشته، اما  وضعیت بیماران کانادایی مناسب تر گزارش شده به گونه ا ی که این افراد حتی نیازی به بستری شدن نداشته و تنها در منزل در وضعیت قرنتینه به سر می برند و نشانه های بیماری نیز در این افراد ملایم تر است. در ضمن مسافرانی که از مکزیک به تورنتو سفر کردند از داخل هواپیما ماسک زدند و دستکش پوشیدند که در صورتی که حامل این ویروس بودند، حتی المقدور از شیوع آن پیش گیری شود. یکی از مسافران پرواز مکزیک به تورنتو به خبرنگاران گفت:«مکزیک در هاله ای از ترس فرو رفته. اکثر کلوپ های شبانه بسته شده و تردد و ارتباط مردم به حداقل رسیده است».

دیوید باتلر جونز، رئیس سازمان بهداشت کانادا  اعلام کرد:«بر اساس شواهد امر بیماری آنفولانزای خوکی در کانادا وضعیت اضطراری پیش نیاورده است. لیکن بهتر است مردم در شستشوی دستها دقت بیشتری کنند. سعی کنند در هنگام عطسه و یا سرفه به جای دست از دستمال در جلوی دهان و بینی استفاده کنند. واکسن آنفولانزا بزنند و با مشاهده نشانه های آنفولانزا از حضور در مکانهای پر تردد خودداری کرده و فورا با پزشک خانواده خود تماس گیرند».

نشانه های این بیماری در برخی کشورهای اروپایی و اسرائیل نیز دیده شده است.