پژوهشگران دانشگاهی در آمریکا گزارش می کنند که نوشیدن آب چغندر سبب جریان بهتر خون در عروق شده و از بروز عوارض در سلول های مغزی جلوگیری می نماید که در نتیجه می تواند جلوی بروز و پیشرفت بیماری فراموشی را بگیرد. این عده معتقدند که نیترات موجود در چغندر نقش مهمی در این میان بازی می کند. قبلاً گزارش شده بود که نوشیدن آب چغندر می تواند فشار خون را کاهش دهد که خود در سلامتی و بهزیستی قلب و عروق موثر است. همچنین ثابت شده است که مواد موجود در چغندر عملکرد اسید آمینه Homocysteine موجود در خون را که اگر افزایش یابد سبب بروز سکته قلبی می شود، خنثی می کند.

بسیاری از میوه جات و سبزیجات سبز تیره رنگ هم می توانند در سلامتی و بهزیستی قلب و عروق نقش داشته و از بروز بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلب و عروق و آلزایمرز جلوگیری کنند. در اینجا باید اشاره به یک بام و دو هوای دنیای پزشکی کرد که نیترات و نیتریت موجود در رژیم غذایی امکان بروز سرطان مخصوصاً سرطان های دستگاه گوارش و مثانه را افزایش می دهد در حالی که در اینجا از بروز بیماری فراموشی جلوگیری می کند.

 

قند میوه (فروکتوز) و بیماری نقرس

در یک بررسی بزرگ بر روی ده ها هزار نفر پرستار در آمریکا برای اولین بار رابطه بین مصرف زیاد آب میوه که حاوی مقداری فروکتوز یا قند میوه می باشد با بروز و پیشرفت بیماری نقرس مطرح شده است.

درصد بالایی از سوداها و کولاها نیز حاوی مقدار زیادی قند میوه هستند و در نتیجه می توانند در بروز بیماری نقرس نقش داشته باشند. پژوهشگران این تحقیقات جدید معتقدند که مصرف زیاد فروکتوز سبب افزایش اسید اوریک خون می گردد که در نهایت با رسوب نمودن در مفاصل باعث بیماری نقرس می شود.

نتایج این بررسی که در ژورنال علمی انجمن پزشکان آمریکا به چاپ رسیده نشان می دهد که افرادی که روزی یک لیوان آب میوه ای که حاوی مقدار زیادی فروکتوز است مصرف می کنند، امکان مبتلا شدن آنها به بیماری نقرس حدود ۷۵ درصد بیشتر از افرادی ست که چنین نمی کنند و آن دسته ای که روزی بیشتر از دو لیوان آب میوه مورد بحث می نوشند ۹۷ درصد بیشتر از کسی است که ماهی کمتر از یک لیوان از این نوشیدنی مصرف می کند. جالب اینکه خانم هایی که وزنشان زیادتر از حد طبیعی است و در ضمن به مصرف الکل نیز عادت دارند و در کنار آن مقدار زیادی آب میوه می نوشند امکان بروز بیماری نقرس در آنها به بالاترین رقم می رسد. این یافته ی جدید در حقیقت بیانگر آنست که قند میوه هم می تواند قند خون را افزایش دهد و علاوه بر بیماری نقرس سبب بروز و پیشرفت بیماری قند گردد.

 

گوشت های کنسرو و دودی شده و سرطان مثانه

خبری در ژورنال علمی سرطان آمریکا به چاپ رسیده که بار دیگر رابطه ی مصرف زیاد غذاهای از پیش تهیه شده، مخصوصا گوشت های دودی و کنسرو شده را با سرطان ها از جمله سرطان مثانه که در سال های اخیر میزان بروز آن شدت یافته ثابت می کند. پژوهشگران انستیتوی ملی سرطان آمریکا با مطالعه ی بیش از ۳۰۰ هزار نفر در هشت ایالت ثابت نموده اند که خوردن گوشت های کنسروشده به علت داشتن مقدار زیادی نیترات و نیتریت موجب بالا رفتن میزان سرطان مثانه می گردد.

از نیترات و نیتریت به خاطر سالم ماندن گوشت و خوشرنگی آن استفاده می نمایند که ترکیبی به نام نیتروزامین به وجود می آورد و سرطان زا است. در این بررسی افراد تحت مطالعه که بین ۵۰ تا ۷۱ سال داشتند به مدت هفت سال پیگیری و بررسی شده اند و عادات غذایی آنها به دقت مطالعه گردیده. این بررسی نشان می دهد که مصرف زیاد غذاهای گوشتی که حاوی مقدار زیادی نیترات و نیتریت هستند امکان بروز سرطان مثانه را تا ۳۰ درصد افزایش می دهند.

 

رابطه داروهای ضدافسردگی و چاقی

متأسفانه میزان مصرف داروهای ضدافسردگی هر روز شدت یافته و مردم برای درمان هر دردی دست به دامن داروهای ضدافسردگی می شوند. داروهای ضدافسردگی نقشی در ترشح زیاد هورمون های استرس کورتیزول و ادرنالین دارند که عوارضی مانند افزایش چربی بدن، بالا رفتن قند خون، فراموشی و پوکی استخوان دارند. به همین دلیل به هیچ عنوان نباید بدون مشورت پزشک داروهای ضدافسردگی مصرف نمود و مخصوصاً به دلایل نامربوطی مانند بی خوابی و بدخوابی، اعتیاد به الکل و دخانیات و درد مفاصل و عوارض یائسگی و غیره نباید به این دسته از داروها پناه برد.

 

افزایش چشمگیر استفاده ی بی رویه از داروهای شیمیایی

دپارتمان بهداشت وزارت بهداری آمریکا اعلان نموده که در ده سال گذشته میزان سوءاستفاده از داروهای شیمیایی مخصوصاً مسکن ها به ۴۰۰ برابر افزایش یافته است. در این میان داروهای غیرنسخه ای مسکن در ردیف دوم قرار دارد و مردم به هر دلیلی و بدون مشورت پزشک به خرید و مصرف آن اقدام می کنند. جالب اینکه بیمارستان ها، درمانگاه ها و داروخانه ها نیز نه تنها در آگاهی مردم و ضرر و زیان مصرف بی رویه این دسته از داروها سخنی نمی گویند، بلکه به راحتی آن را در اختیار مردم قرار می دهند و آن شاید به علت درآمد کلانی است که نصیب آنها و کارتل های دارویی می گردد.

میزان مصرف مسکن های نسخه ای از ۳/۲ درصد در سال ۱۹۹۸ به ۸/۹ در سال ۲۰۰۸ افزایش یافته که در زن و مرد و نژادهای مختلف این تغییر چشمگیر یکسان می باشد. به عبارت دیگر مردم آمریکا به صورت همه گیری و اپیدمی واضح در مصرف این دسته از داروها زیاده روی و سوءاستفاده می نمایند که نتایج آن ضرر و زیان بی شماری است که به بدن و سیستم ایمنی آن وارد می شود که گاه جبران ناپذیر خواهد بود.

 

مصرف چای و کاهش بیماری های قلبی

دانشمندان اروپایی گزارش می کنند که نوشیدن چای امکان بروز بیماری های قلب و عروق را به میزان ۳۳ درصد کاهش می دهد. این گروه در یک بررسی علمی بر روی بیشتر از ۴۰هزار نفر افراد سالم مسن تر از ۱۳ سال دریافتند که آنهایی که هر روز بین ۳ تا ۶ فنجان چای می نوشند ۴۵درصد کمتر به بیماری های قلب و عروق دچار می شوند. مصرف قهوه نیز می تواند چنین فایده ای داشته باشد ولی اثرات آن مثل چای نیست.

در این گزارش همچنین آورده شده است که با وجودی که عده ای معتقدند که چای سبز در پیشگیری بیماری های قلبی موثر است، ولی تفاوت آنها چشمگیر نمی باشد و هر دو به نوبه ی خود در سلامتی و بهزیستی قلب نقش مهمی را ایفا می کنند. در آمریکای شمالی هنوز میزان مصرف چای سیاه بالاتر از چای سبز است.

 

آمار سخن می گوید

مصرف سرانه روزانه آب در آمریکا حدود ۵۷۵ لیتر است، در حالی که این رقم در چین فقط ۸۶ لیتر گزارش شده است. این رقم در کشور استرالیا حدود ۴۹۳ لیتر می باشد.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net