بر اساس آمار به دست آمده از پزشکانی که روی عملکرد اجتماعی انسان ها مطالعه می کنند چنین حاصل شده که هر یک از ما در روز حدود ۳۵ هزار بار تصمیم گیری نموده و به تبع آن عملی را انجام می دهیم. اگر ۷ ساعت خواب را از این محاسبات کنار بگذاریم متوجه خواهیم شد که با ساعتی ۲۰۰۰ تصمیم گیری یا هر ۲ ثانیه یک عمل مواجه خواهیم بود البته پلک زدن هم در این مقوله منظور شده است. حالا به این موارد اگر مدیر یک موسسه بزرگ هستید یا ورزشکار حرفه ای می باشید سر فصلهای جدیدتری هم اضافه خواهد شد.

اگر چه علم مدیریت و فن محاسبات حرفه ای آن پیشرفتهای بسیاری نموده و هر روز با الگو و پیشنهاد جدید تری مواجه هستیم، ولی برای آسان شدن کار خانم لیا هینریچ نویسنده معروف نیویورک تایمز در مقاله اخیر خود راه های تصمیم گیری عقلانی یا به عبارتی مدیریت ریسک تصمیم گیری را طبقه بندی نموده که این موارد را با شما خوانندگان محترم به اشتراک می گذارد.

نتایج مثبت و منفی را توأما بررسی کنید: فرض کنید که تصمیم به انجام پروژه ای دارید قبل از هر حرکتی آثار و تبعات حاصله را در کنار هم بررسی و عواید آن را مشاهده فرمایید. برای هر عامل نمره ای را از صفر تا ۱۰ در نظر بگیرید.  با این کار همه چیز واضح تر قابل اندازه گیری است.

به تصویرکشیدن آینده بعد از تحقق طرح: یکی از مواردی که می تواند بسیار مثمر ثمر باشد آن است که از آینده تصویری واقعی بسازیم و در مقام مقایسه با شرایط فعلی به آن نمره بدهیم. اگر برای مثال در صدد هستیم کار جدیدی را در شهر دیگری شروع کنیم در قالب دو سناریو بهترین و بدترین شرایط را بسنجیم و بعد تصمیم نهایی را عملی کنیم.

این مورد از آخرین تحقیقات آقای گری کلین روانپزشک معروف آمریکایی و صاحب کرسی تدریس در دانشگاه هاروارد است که به قول خودش روش شبیه سازی کالبد شکافی را طراحی نموده به این معنی که روند هر حرکتی را می توان باز سازی کرد و ماحصلش را تا خاتمه عمر آن طرح مورد مطالعه قرار داد تا شاید بتوان از اشتباهات بزرگ جلوگیری نمود.

 از تعصبات بی مورد در تصمیم گیری ها اجتناب کنیم: شاید در اطرافیان خود دیده یا از زبان کسی شنیده باشید که طرف کله شق و یک دنده است و یا به عبارتی دنیا را فقط سیاه و سفید می بیند. این گونه افراد در اغلب تصمیم گیریهای خود دچار اشتباه می شوند چون از قبل پیش داوری های غلطی دارند برای اجتناب از تحقق هر ضرر و زیانی اصلح است که حد فصلهای مشترک دنیا یا نقاط خاکستری را هم ببینیم.

مشورت با دیگران و خبرگان امر: اگر با امر پیچیده و منحصر به فردی مواجه هستید از خجالت و رودربایستی پرهیز کنید و با افراد مطمئن و کارآزموده مشورت نمایید حتی اگر پزشک حاذق یا مهندس کارآمدی هستید، یا استاد دانشگاه می باشد این بدان معنی نیست که در همه رشته ها سر رشته دارید پس نظرات و مورد خود را با شخص آگاهی در میان بگذارید.

زمان مطالعه- تحقیق و تصمیم گیری را معلوم کنید: هم عجله در تصمیم گیری اشتباه است، هم تعلل و وقت گذرانی می تواند باعث ضرر و زیان گردد. از این رو برای هر پروژه ای وقت مطالعه و تصمیم گیری را از قبل تعیین و با زمانبندی مناسبی جلو ببرید.

از تبعیت کورکورانه پرهیز نمایید: برای یک بار هم که شده مورد خاص خود را خارج از الگوهای معمول دیده و راهکارهای آن را مطالعه کنید. بسیار دیده شده که افراد از قدرت خلاقیت خود بهره نمی برند چون ذاتا ترجیح می دهند از روشهای معمول و امتحان شده قبلی بهره ببرند، در صورتی که این مورد جلوی خلاقیت و مهارتهای انسانی را سد می کند و ممکن است برای همه  مفید نباشد.

در خاتمه پیشنهاد می شود در زمانهایی که مشغله ذهنی دارید یا در مشکلات خانوادگی هستید از گرفتن تصمیم برحذر باشید.

شاد وموفق و سلامت و پایدار باشید.