رادیو زمانه: نیروهای امنیتی و انتظامی صبح چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت به صدها تن از کارگران، بازنشستگان، دانشجویان و دیگر اقشار مردم که به مناسبت روز جهانی کارگر مقابل مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان تجمع کرده بودند هجوم بردند و تعدادی از شرکت‌کنندگان در این گردهمایی را دستگیر کردند. بازداشتی‌ها به مقر دادستانی در میدان ارک منتقل شده‌اند.

تجمع روز جهانی کارگر مقابل مجلس شورای اسلامی با فراخوان قبلی تشکل‌های مستقل کارگری و اعلام پشتیبانی تشکل‌های دانشجویی و بازنشستگان برگزار شد. به گزارش سندیکای شرکت واحد نیروهای امنیتی و انتظامی کمی پس از آغاز تجمع به شرکت‌کنندگان هجوم برده و تعدادی از فعالان کارگری و دانشجویی را دستگیر کرده‌اند. اسامی رضا شهابی و حسن سعیدی از اعضای هیأت مدیره سندیکای شرکت واحد در میان دستگیرشدگان است.

بنا بر گزارش‌‌ها، نیروهای امنیتی و انتظامی با خشونت زیادی به تظاهرکنندگان حمله کرده‌اند. جمعیت با سر دادن شعار  “ولش کن ولش کن” تلاش کردند مانع دستگیری فعالان شوند. در  مرحله بعدی دوباره مأموران لباس شخصی و نیروی انتظامی با حمله به دختران و پسران دانشجو سعی در بر هم زدن تجمع داشتند.

جمعیت با شعار «اعتصاب، تجمع، تشکل حق مسلم ماست» مقاومت کردند اما  مأموران مجدداً به آن‌ها هجوم بردند و کارگران و دانشجویان و بازنشستگان را کتک زدند. گفته می شود  تاکنون حدود ۲۰ نفر از کارگران شرکت واحد، بازنشستگان و دانشجوبان دستگیر شده‌اند.

اسامی بازداشت شدگان به شرح زیر است:

رضا شهابی، حسن سعیدی، وحید فریدونی، ناصرمحرمزاده، محمدعلی اصلاغی، سید رسول طالب مقدم، اسدلله سلیمانی، خانم شیری از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد، کیوان صمیمی از اعضای کانون نویسندگان،  کامیار فکور، مرداس طاهری، سلیمانی نژاد، عباس شمس، هادی سلیمانی، سیدمهدی عظیمی، ماهان صالحی، قاسم خالویی، داود رفیعی و اسدلله سلیمانی.

تظاهرکنندگان پارچه ‌نوشته‌هایی حاوی مطالباتشان در دست داشتند و شعار می‌دادند:

کارگر معلم دانشجو، اتحاد اتحاد آغاز شد.

 درد ما درد شماست، مردم به ما ملحق شوید

گرانی تورم، بلای جان مردم

دولت خیانت می‌کند، مجلس حمایت می‌کند

نان، کار، آزادی، حق مسلم ماست

دزدی‌های نجومی، فلاکت عمومی

امروز شوراهای اسلامی کار تشکل‌های مورد تائید دولت نیز تجمعی مقابل خانه کارگر برگزار کردند. گزارشی نیز حاکی از برگزاری یک مراسم از سوی انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان است. در شوش، کارگران نیشکر هفت‌تپه مقابل اداره فرمانداری این شهر تجمع کرده‌اند.

تظاهرات امروز مقابل مجلس در گرامیداشت روز جهانی کارگر (۱۱ اردیبهشت ۹۸) و در اعتراض به تعیین دستمزد زیر خط فقر، گرانی و تورم افسارگسیخته، ممانعت از ایجاد سندیکا و دیگر تشکل‌های مستقل کارگری، خصوصی سازی و پولی سازی آموزش و پرورش، قراردادهای سفید امضاء، تبعیض و نابرابری حقوق زن و مرد، افزایش بی‌رویه کودکان کار، بازداشت یا زندانی کردن کارگران و معلمان و دیگر فعالین صنفی برگزار شد.

در مقابل این مطالبات، مسئولان جمهوری اسلامی به جای پاسخگویی به اعتراضات کارگران در روزهای گذشته به مناسبت هفته موسوم به «هفته کارگر» از یک سو با وعده و وعید و از سوی دیگر با ابراز نگرانی از گسترش اعتراضات خیابانی کارگران به  تهدید آن‌ها پرداخته ‌اند. روز سه‌شنبه دهم اردیبهشت هم حسن روحانی رئیس‌جمهور از کارگران خواست بیشتر کار کنند.

سایت کیهان لندن  نیز از بازداشت تعداد بیشتری گزارش می دهد و می نویسد:  گزارش ها حاکی از آن است که تعداد بیشتری از شرکت‌کنندگان در این تجمع  بازداشت شده اند که هنوز نام‌ آنها منتشر نشده. بر اساس این گزارش‌ها ۲۰ نفر از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و تعداد زیادی از کارگران و دانشجویان نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند.

محمد خانی یکی از حاضران در تجمع امروز کارگران، دانشجویان و بازنشستگان در مقابل مجلس شورای اسلامی در یک رشته توئیت حمله مأموران را روایت کرده و نوشته است: « در ابتدا نیروی انتظامی جمعیت را به طرف دیواره‌های فلزی محصور جلوی مجلس هدایت کرد و گفت به خیابان نروید، ما اینجا را برای شما تهیه دیده‌ایم تا شما داخل آن اعتراض کنید. جمعیت معترض با شعارهایی نظیر: نان، کار آزادی حق مسلم ماست، تشکل، تجمع حق مسلم ماست، تورم گرانی بلای جان مردم، کارگر زندانی دانشجوی زندانی آزاد باید گردد، معلم کارگر دانشجو اتحاد اتحاد دست به اعتراض علیه وضع موجود زدند.»

او در ادامه افزوده که «هنوز دقایقی از شروع اعتراضات نگذشته بود که حمله و ضرب و شتم شدید به جمعیت معترض آغاز شد. بسیاری از نیروهای امنیتی با کمک نیروهای انتظامی و ویژه به جمعیت یورش می‌بردند و افرادی را می‌ربودند.

مردم بسیاری از افراد را از دست وحوش یورش برنده نجات دادند. ماشین‌ها و موتورهای عبوری از مردم حمایت می‌کردند. اما باز تعداد زیادی از میان جمعیت ربوده شدند. برخوردها با مشت و لگد و سیلی و باتوم و… بسیار شدید بود. مردم به صورت دسته‌های مختلف به طرف مترو بهارستان حرکت کردند که در آنجا با ضرب و شتم شدید و ممانعت از حرکت به سمت داخل مترو، با شعار درد ما درد شماست مردم به ما ملحق شوید به طرف میدان بهارستان حرکت کردند. جمعیت بسیاری از مردم رهگذر به جمعیت معترض پیوستند. در میدان بهارستان مردم در حال حرکت به سمت بازار بودند که دوباره با یورش شدید و متوحشانه‌ی نیروهای سرکوبگر مواجه شدند. جمعیت به دو نیمه تقسیم شد. عده‌ای را [که] در یک پاساژ گیر کرده بودند و سرکوب و بازداشت می‌کردند.»

محمد خانی در آخر نوشته است که «هر چند یورش، ربایش، بازداشت و ضرب و شتم مردم معترض بسیار زیاد بود اما مردم نترسیده بودند، برای آزادی افراد بازداشتی تلاش می‌کردند، بسیاری را از دست مامورین نجات دادند. هیچکسی، و دقیقا هیچکسی در برابر یورش قوای سرکوبگر فرار نکرد. شکنجه، مستند، زندان، ضرب و شتم دیگر اثر ندارد.»

البته سایت کانون نویسندگان در ایران نیز طی خبری از افزایش بازداشت‌ها در آستانه‌ی روز جهانی کارگر خبر داده بود:

در چند روز اخیر و با نزدیک شدن به اول ماه مه، روز جهانی کارگر، شماری از فعالان کارگری و مدنی بازداشت شده‌اند. تازه‌ترین مورد آن بازداشت اکرم نصیریان فعال حقوق زنان و همکار “ستاد همیاری فرهنگیان” است؛ ستادی که برای کمک به سیلزدگان تشکیل شده. ماموران اطلاعات اکرم نصیریان را صبح روز دوشنبه نهم اردیبهشت در خیابان دستگیر و و بدون اطلاع به خانواده‌اش، به زندان اوین منتقل کرده‌اند. پیش از این، روز جمعه ششم اردیبهشت ۱۲ تن در پارک جهان نما بازداشت شدند که سه تن از این فعالان کارگری و مدنی، علی‌رضا ثقفی ، پروین محمدی و هاله صفرزاده، هنوز در بازداشت به‌سر می‌برند. علی‌رضا ثقفی مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران است. به گفته‌ی یک منبع مطلع اکرم نصیریان در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین حضور یافته است.

تجمع معلمان در شهرهای مختلف ایران؛ دست‌کم سه معلم بازداشت شده‌اند

رادیو امریکا: معلم‌ها در ایران با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران دست به تجمع اعتراضی در شهرهای مختلف و مقابل اداره آموزش و پرورش زدند.

براساس گزارش‌ها از ایران، معلم‌ها هم‌زمان با ۱۲ اردیبهشت، روز معلم در ایران، تجمع کرده‌اند. این تجمع به دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برگزار شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در کانال تلگرام خود از بازداشت سه معلم خبر داده است.

براساس گزارش‌های این شورا، تجمع امروز در استان‌های آذربایجان شرقی،‌ آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، اصفهان تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کردستان، کرمانشاه، گیلان، همدان و یزد تجمع کرده‌‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان پیشتر در فراخوانی به انتقاد از «طرح‌های استثماری چپن معلم تمام وقت»، «نگاه تجاری به مدرسه»، «حقوق پایین»، «پرداخت نشدن بدهی دولت» و بازداشت فعالان صنفی پرداخته و خواستار تجمع معلمان شده بود. 

همچنین رادیو آلمان گزارش می دهد: شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در کانال تلگرامی خود نوشته است که رسول بداقی، بازرس کانون صنفی معلمان تهران و محمد فلاحی دبیرکل این کانون، امروز پنجشنبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

گفته می‌شود که بازداشت‌شدگان به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. برخی رسانه‌ها از بازداشت مجتبی قریشیان از اعضای کانون صنفی معلمان نیز خبر داده‌اند.

کانال تلگرام شورای هماهنگی همچنین با بیان اینکه “تعداد فرهنگیان بازداشت‌شده بیشتر از اسامی اعلام شده است”، نوشته است: «تاکنون سه نفر از زنان بازنشسته فرهنگی آزاد شده‌اند. از وضعیت بقیه خبری در دست نیست.»

این تشکل صنفی همچنین اعلام کرده است: «در تهران حضور پررنگ نیروهای لباس شخصی محسوس بود. آنان ضمن عکس گرفتن از تجمع‌کنندگان، مانع عکسبرداری از تجمع می‌شدند».

شورای هماهنگی حدود دو هفته پیش طی فراخوانی از فرهنگیان شاغل و بازنشسته خواسته بود تا هم‌زمان با روز معلم در ایران در تجمع‌هایی اعتراضی در ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و شهرستان‌های کشور شرکت کنند.

گزارش‌ها حاکی از برگزاری این تجمع‌ها در مقابل اداره آموزش و پرورش شهرهای مختلف ایران از جمله تهران است. معلمان و فرهنگیان از جمله شعار می‌دادند: «درد من درد شماست، مردم به ما ملحق شوید».

علاوه بر پایتخت ایران، یزد، همدان، مازندران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، اصفهان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، البرز و گیلان از دیگر استان‌هایی هستند که تجمع معلمان در آنجا برگزار شده است.

حرکت‌های اعتراضی معلمان در ایران در ماه‌ها و سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته است. علاوه بر خواست بهبود وضعیت حقوقی و آزادی معلمان زندانی، مطالباتی چون بیمه کارآمد و فراگیر، ایمن‌سازی مدارس، رفع تبعیض در ساختار آموزشی، توقف روند خصوصی‌سازی و پولی‌سازی آموزش و دسترسی عمومی به آموزش رایگان، از جمله درخواست‌های معلمان ایران محسوب می‌شود.

خواست بهبود معیشت و آزادی تشکل‌یابی

خبرگزاری ایلنا نیز امروز تجمع معلمان “در استان‌های مختلف” را تأیید کرد و نوشت: «در این تجمع که از ساعت ده صبح مقابل ادارات آموزش و پرورش در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف آغاز شد، معلمان با در دست داشتن پلاکاردهایی، تلاش دارند خواسته‌ها و مطالبات خود را به گوش فرادستان برسانند.»

به گزارش این خبرگزاری، مهم‌ترین خواست‌های معلمان ایران “بهبود سطح معیشت معلمان شاغل و بازنشسته، لغو خصوصی‌سازی و ارائه آموزش رایگان کیفی به همه دانش‌آموزان، اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، پرداخت مطالبات آموزش و پرورش توسط دولت و آزادی تشکل‌یابی” است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنین طی بیانیه‌ای مهم‌ترین مطالبات معلمان را مطرح کرده و از جمله نوشته است: «حقوق فرهنگیان بازنشسته و شاغل چند برابر زیر خط فقر است. دولت بدهی خود به فرهنگیان را پرداخت نمی‌کند و یک بیمه ورشکسته را به ما تحمیل می‌کند.»

در این بیانیه همچنین بر “رفع موانع غیرقانونی ناشی از اعمال سلیقه‌های شخصی مسئولان و اعمال نظر غیرمسئولانه در امر صدور مجوز برگزاری مجمع عمومی برای تمامی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، صدور پروانه فعالیت رسمی برای تشکل‌هایی که مجمع عمومی و انتخابات برگزار نموده‌اند” و نیز “تشکل‌یابی مستقل” به عنوان یکی دیگر از خواست‌های معلمان ایران تأکید شده است.

روز گذشته نیز تجمع کارگران در برابر مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز جهانی کارگر به خشونت کشیده شد و ده‌ها تن از شرکت‌کنندگان در آن بازداشت شدند. گفته می‌شود که شماری از معلمان نیز در همبستگی با کارگران در تجمع روز گذشته در برابر مجلس شرکت داشته‌اند.

اواسط اسفندماه گذشته سومین دور تحصن سراسری معلمان در ایران در اعتراض به مشکلات صنفی و معیشتی در استان‌های مختلف انجام گرفت. هنوز هم شماری از فعالان فرهنگی و چهره‌های شاخص معلمان همچون محمد حبیبی، محمود بهشتی لنگرودی و اسماعیل عبدی به دلیل فعالیت‌های صنفی خود با محکومیت حبس مواجه شده و در زندان‌های ایران به سر می‌برند. رسول بداقی، عبدالرضا قنبری، محمود باقری، نبی‌الله باستان و علی‌اکبر باغانی نیز از جمله معلمانی هستند که در سال‌های گذشته با مجازات زندان یا تبعید مواجه شدند.