آرش عزیزی

شرط می‌بندم خوانندگان این نشریه با ناله‌های نویسندگان مشغول در ایران که کتاب‌هایشان فروش نمی‌رود و تیراژ چندانی نمی‌گیرد آشنا هستند، اما چیزی که شاید کمتر بدانیم این است که وضع صنعت چاپ در کانادا هم آنچنان پر رونق نیست و اگر کتابی به چاپ پنج، شش هزار تایی برسد موفقیتی نادر به حساب می‌آید

 اما فرشته نجات امسالِ صنعت کتاب کانادا، دختر هندی‌تباری است که در این شهر بزرگ شده و امروز در کالیفرنیای آمریکا زندگی می‌کند. کتاب او”دختر مخفی”،که روی جلد شماره سه‌شنبه این هفته روزنامه تورنتو استار بود، تا به حال ۲۲۵ هزار نسخه فروخته است، رقمی باورنکردنی که در طی تنها هفت ماه به دست آمده است.

“دختر مخفی” نوشته شیپلای سمیه گوودا را هارپر کالینزِ کانادا منتشر کرده است. لئو مک‌دونالد، نایب رئیس فروش و بازاریابی این انتشارات در مصاحبه با استار این موفقیت را “به شدت نادر” خوانده است.

خودِ خانم گوودا در مصاحبه با استار می‌گوید:”کتاب انتظارات همگی را پشت سر گذاشته.” او گفته بسیار خوشحال است که کتابش “مخاطبی یافته”.

“دختر مخفی” ماجرای زن فقیری از هند است که دخترش را به پرورشگاه می‌سپارد. دختر را زوجی به فرزندی می‌پذیرند و با خود به سان فرانسیسکو می‌برند. مادر جدید او زنی سفیدپوست و آمریکایی است و پدر جدیدش، هندی است. دختر، آشا،که بزرگ می‌شود مدام در این فکر است که چرا پدر و مادر “واقعی‌”اش او را کنار گذاشته‌اند. در همین حال کاویتا، مادر واقعی او، همچنان به دنبال دختری است که کنار گذاشته.

کتاب گوودا به عمق مسائل دیاسپورای هندی در آمریکا می‌پردازد. خانم گوودا می‌گوید بخشی از الهام برای کتابش را از کار داوطلبانه در یتیمخانه‌ای در مومبای(بمبئی) گرفته است و بخش دیگری از زندگی خود او به عنوان هندی‌تباری که در تورنتو متولد و بزرگ شده است.

 او در مصاحبه با استار در ضمن گفته که سعی کرده نگاه مردم را به واقعیات جامعه هند دقیق‌تر کند:”بزرگ شدن در غرب چیزهای عالی و فوق‌العاده‌ای دارد، اما در عین حال چیزهایی هست که به نظر فقدان‌شان در این‌جا احساس می‌شود، مثل غنای فرهنگ، خانواده بزرگ‌تر، آن شبکه عمیق و غنی خانواده و دوستان و روستا که خیلی هندی‌ها با آن بزرگ می‌شوند و  در خانواده هسته‌ای غایب است”.