پایه و اصول بیمه تا به حال بر دو اصل استوار بوده که عبارت بودند از “علم و عمل ” یا ” دانسته های روز و عرف قدیم”. و اما این باور از چند سال پیش تغییر نموده و محققان بر این نظر هستند که نوسان تغییرات با پیشرفت روزافزون تکنولوژی بسیار سریع تر شده و لازم است بازار بیمه که  قبلا هر ۱۰ سال یک بار بررسی می شد به هر سال تغییر داده شود، تا بتوانند خود را با نیازهای جدید خریداران بیمه منطبق کنند و در این میان وزن علم را بیشتر و از بار ارزشی عرف (توجه به گذشته و عملکرد قبلی) بکاهند چرا که ماهیت ریسکهای جدید ممکن است دیگرسنخیتی با ریسکهای قدیمی نداشته باشد و استفاده از آمار نتواند کارگشا باشد.

علت دیگر این تغییر را می توان تعدد گروه سنی خریداران بیمه دانست که عمده بین ۲۳ تا ۳۸ سال هستند (۱۹۸۱۱۹۹۶) و از مشخصات ایشان آن است که  به سیستم ها و ابداعات جدید و تکنولوژی هوشمند در خریدشان توجه نموده و آن ها را دراولویت انتخاب قرار می دهند. به عبارت دیگر در خریدشان انتظار دارند تا با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری شرکت فروشنده  پروسه انتخاب و خرید را خود انجام دهند. البته به داشتن مشاور و فرد آگاه بسیار معتقد هستند و از وجود ایشان در خدمات بعد از فروش یا در زمان خسارت بهره می گیرند.

از آنجا که وابستگی این گروه به تلفن همراهشان بسیار بالا است نیاز است تا شرکتهای بیمه نسبت به ابداع نرم افزارهای مختلف که تطابق پذیری مناسبی با موبایل دارد اقدام نمایند.

مورد دیگر آن است که این گروه سنی نیاز مبرمی دارد تا بتواند پوشش بیمه ای را خودش طراحی نماید یا اگر چنین موردی عملی نیست اقلا از میان چندین گزینه قادر باشد انتخاب اصلح را انجام بدهد. حالا که هم بازار مورد هدف را شناسایی کردیم و هم نیازهای ایشان معلوم گشت لازم می باشد بسترهای مناسب را ساخته و از تمامی توان خود برای رضایت خریداران بیمه استفاده نماییم. برای این منظور بهتر است نرم افزارهای اختصاص یافته هوشمند بوده و در پایان هر مرحله خریدار بیمه را از امکان استفاده از تخفیفات بیمه ای مطلع نماید و حتی داشتن پوشش بیشتر بیمه ای و بهره مندی از مزایای حاصله را گوشزد کند.

مورد دیگر آن است که بسیار دیده شده خریداران بیمه نیاز دارند از امن بودن فضای آنلاین مطمئن شوند چرا که ایشان در حال منتقل کردن همه اطلاعات شخصی خودشان هستند و کوچکترین درز اطلاعاتی یا وجود یک ” هکر” می تواند صدمه جبران ناپذیری را به اعتبار نامبردگان وارد نماید. به همین دلیل است که در بیشتر سایت های شرکتهای بیمه/بروکرها و نمایندگان این موضوع در صفحه اول به چشم می خورد که تمامی فعالیت های انجام گرفته در این سایت امن بوده و تحت لایسنس شرکت ” آنتی ویروس ایکس” می باشد. مورد دیگری که در خریداران بیمه به چشم می خورد آن است که می دانند که چه می خواهند و اطلاعات نسبی مناسبی در این زمینه دارند اگر چه هر کس حرفه تخصصی خود را دنبال می نماید ولی نبایستی نادیده گرفت که اطلاعات خریداران بیمه طی ۱۰ سال گذشته به مراتب از گذشته بیشتر است و لازم است با ایشان روشن و شفاف صحبت کرد و از حاشیه رفتن بر حذر بود.  راز یک ارتباط طولانی در صنعت بیمه منصف بودن و اطلاعات را در معرض دید قرار دادن می باشد. ممکن است همه خریداران بیمه روشهای بکارگیری نرم افزارهای موجود را ندانسته باشند از این رو لازم است راههای جانشین یا آموزش برای ایشان فراهم گردد.

هم اکنون شرکتهای بیمه نرم افزارهایی را برای تلفن همراه در دست طراحی دارند تا خریدار بیمه بتواند در زمان مقتضی اتومبیل – خانه یا هر ملک دیگری که جدید خریداری شده را به بیمه نامه قبلی اضافه کند و یا امکان حذف یکی از آنها را داشته باشد.

 در ادامه این راستا برای زمان خسارت هم پیش بینی های ویژه ای طراحی شده که اعزام کارشناس به محل را تا حد ممکن کاهش می دهد. با به کارگیری دوربین  و ثبت محل روی نقشه موبایل، “نرم افزاز” یاد شده بقیه کارها را اتوماتیک انجام داده و گزارشات لازم را برای مقامات مسئول – پلیس و فرد بررسی کننده خسارت ارسال می نماید.

آنجاست که زندگی شیرین می شود و دیگر لازم نیست وقت ارزشمندتان را صرف کرده و بعد از خسارت با شخصی دیگر بحث و تبادل نظر نمایید.  البته برای صدمات جانی و جرح هنوز روش های امدادرسانی قبلی اعمال می گردد.

اگر در کنار همه آرامشی که در سیستم جدید احساس می شود کمی هم نگران شدید (چون هر تغییری هر چقدر هم خوب باشد کمی نااطمینانی به بار می آورد) بایستی خاطر نشان نماید که سیستم جدید قرار است اقلا به صورت موازی و همزمان با سیستم قبلی تا ۵ سال جلو برود.  انتخاب با شماست راه جدید یا پیروی از روش قبلی.

سلامت و پایدار و پیروز باشید.