در دنیای امروز در هر ۶ ثانیه، یک نفر به دلیل استفاده از محصولات تنباکو، جان خود را از دست می دهد و به این ترتیب می توان گفت تنباکو یگانه محصول در سطح جهان است که قادر است نیمی از مصرف کنندگانش را از بین ببرد. تاریخچه تنباکو به دوره بومیان قاره امریکا در دوران باستان برمی گردد. آنان در ابتدا به خواص گیاه تنباکو پی بردند. کریستف کلمب و همراهانش در سال ۱۴۹۲ میلادی به جزیره ‌ای بین آمریکای شمالی و جنوبی رسیدند. آنها متوجه شدند که افراد بومی این منطقه، گیاهی عجیب را روی آتش ریخته و دود آن را به داخل ریه‌ های خود فرو می‌برند. کریستف کلمب به تصور این که این گیاه، ماده‌ ای جادویی دارد، هنگام بازگشت مقداری از برگ‌ها و دانه‌های آن گیاه را با خود به اسپانیا برد و به این ترتیب توتون به اروپا راه یافت. مردم اروپا این گیاه را توباکو نامیدند (در ایران به تنباکو معروف است) و واژه سیگار از زبان اسپانیایی و نام توتون از زبان بومی گرفته شده است.

به پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی و برای اهمیت دادن به پدیده زیانبار دخانیات، همه ساله روز ۳۱ می، با عنوان روز جهانی بدون دخانیات، مراسم ویژه ای در سراسر دنیا برگزار می شود تا آخرین فعالیت های انجام شده در زمینه کنترل دخانیات و آمار میزان رشد و یا کاهش مصرف کنندگان آن به اطلاع همه مردم رسانده شود.

براسا گزارش‌های اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر در دنیا مصرف کننده مواد دخانی و از این تعداد حدود ۸۰۰ میلیون نفر ساکن کشورهای توسعه یافته هستند. مقایسه این آمار با ارقام مشابه در سال‌های گذشته نشان می‌دهد اپیدمی مصرف سیگار در دنیا در حال جابه‌جایی به سمت کشورهای در حال توسعه است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد تا سال ۲۰۳۰، دخانیات به عنوان بزرگ‌ترین عامل مرگ و میر در جهان موجب کشته شدن ۱۰ میلیون نفر در هر سال خواهد شد. متاسفانه در جمعیت‌هایی که استعمال دخانیات در آنها امری متداول است ۹۰ درصد سرطان ریه، ۱۵ تا ۲۰ درصد سایر سرطان‌ها، ۷۵ درصد برونشیت مزمن و آمفیزم و ۲۵ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین بین ۳۵ تا ۶۹ سال، ناشی از مصرف دخانیات بوده است. امروزه بسیاری از کارخانجات تولید سیگار، به توتون موجود در آن آمونیاک اضافه می‌کنند. آمونیاک سرعت جذب نیکوتین در خون را تا ۷ برابر افزایش می‌دهد، در نتیجه ۵ ثانیه پس از اولین پک به سیگار، نیکوتین آن به مغز می‌رسد و با ترشح هورمون‌هایی، ضربان قلب، فشار خون و قند خون را افزایش می‌دهد. این عوامل سبب سرحال شدن فرد می‌شود. اما عاملی که سبب اعتیاد افراد به سیگار می‌شود، افزایش مقاومت بدن در برابر نیکوتین است. تاثیری که اولین سیگار در بدن فرد می‌گذارد، دیگر با یک سیگار ایجاد نمی‌شود بلکه او باید برای تجربه همان احساس، تعداد بیشتری سیگار بکشد و مقدار بیشتری نیکوتین وارد بدن خود کند. به این ترتیب رفتار جدیدی در ضمیر ناخودآگاه فرد شکل می‌گیرد و ۴۰ نوع ماده سرطان زای شناخته شده موجود در سیگار توسط فرد سیگاری و اطرافیان وی بلعیده می شوند.

سئوالات زیادی به این مناسبت به ذهن ما می رسد:  با توجه به گسترش اطلاع رسانی در خصوص مضرات سیگار، چه زمانی پدر و مادران سیگاری، به سلامتی خود و متعاقب آن فرزندانشان توجه عاقلانه ای نشان می دهند؟

چرا بسیاری از افراد سیگاری، با علم به موقعیت سست تر سلامتی شان نسبت به غیر سیگاری ها، برای دوران بیماری و ناتوانی شان فکری نکرده اند؟

چرا آمار سالانه افرادی که در اثر مصرف دخانیات از بین می روند صعودی است؟

این همه رسانه، فیلم های تبلیغاتی، سازمان های بهداشتی و بزرگداشت های جهانی چرا نتوانسته جلوی از بین رفتن جمعیت کثیری را در اثر بیماری های ناشی از مصرف سیگار بگیرد؟

به شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات فکر می کنم. “تبلیغ، ترویج و حمایت از دخانیات ممنوع”. به امید نفس کشیدن در جهانی بدون دخانیات!

ترجمه و منابع :   www.cover4u.ca

از خوانندگان و علاقمندان دعوت  به عمل م یآوریم که تجربه های خوب و بد خود را پیرامون بیمه با ما در میان بگذارند. مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصین مربوطه نمی شود.

شماره تماس شرکت ۹۰۵۳۷۰۰۰۱۱  و news@insufin.com   جوابگوی سئوالات شما عزیزان می باشد. از طریق وبسایت های شرکت و همچنین وبلاگ ورسانه های اجتماعی ما را دنبال کنید.

    www.insufin.com  www.sherkatebimeh.com

www.youtube.com/sherkatbimeh   www.facebook.com/Insufin