اخیرا زن مسلمان لبنانی که از همسر سابق خود طلاق گرفته بود، برای همسر جدیدش تقاضای مهاجرت داد. هدی حسین هزیمه که طبق قوانین  …


شهروند ۱۲۲۸  پنجشنبه  ۷ می  ۲۰۰۹


 

تورنتو سان ـ۳۰ اپریل: اخیرا زن مسلمان لبنانی که از همسر سابق خود طلاق گرفته بود، برای همسر جدیدش تقاضای مهاجرت داد. هدی حسین هزیمه که طبق قوانین لبنان از همسر خود طلاق گرفته بود، پس از اینکه شهروند کانادا شد تصمیم داشت حامی همسر دوم خود شده و برای مهاجرت او اقدام کند، لیکن دولت فدرال با این اقدام مخالفت  کرد.

طلاق مسلمانان حتی از طریق تلفنی نیز انجام پذیر است و فرد با تکرار  جمله "من تو را طلاق می دهم"برای سه بار در مقابل شهود،  می تواند از همسر خود جدا شود.

از نظر دولت فدرال مراحل قانونی طلاق باید طی شود و رسما دو نفر از یکدیگر جدا شوند تا هر شخص بتواند همسر دیگری اختیار کند. از این رو این زن مسلمان نمی تواند اسپانسر همسر دوم خود شود و از لحاظ دولت فدرال او هنوز شریک زندگی همسر اول خود محسوب می شود.

گرچه پیرامون این عدم شناخت حرف و حدیث بسیار است. وکیلی که وکالت این خانم را برعهده دارد می گوید، در اکثر کشورهای خاورمیانه، طلاق مذهبی اعمال می شود از جمله در اسرائیل، و اگر کانادا طلاق در اسرائیل(که آن هم به صورت مذهبی است) را به رسمیت می شناسد، باید با سایر کشورهای منطقه نیز چنین رفتاری داشته باشد.