هفته ـ خسرو شمیرانی: جدید‌ترین اثر دکتر اختر نراقی مورد استقبال جامعه کانادایی قرار گرفت. نراقی این اثر خود را که همچون دیگر داستان‌هایش، به زبان انگلیسی نوشته و  «On the Train to my Village» (در قطاری به سوی دهکده‌ام) نام دارد، در شهر زیبای ساحلی گسپه رونمایی‌ کرد.

روزنامه محلی Gaspe Spec درباره‌ی این برنامه‌ که روز ۱۶ اکتبر ۲۰۱۱ برگزار شد، به قلم ژیل گانیه نوشته است: «شاید در نگاه اول اینکه اختر نراقی کتاب خود را قبل از مونترال در گسپه رونمایی‌کرده است، برای برخی تعجب‌برانگیز باشد، اما آنها که او را می‌شناسند می‌دانند که او عمیقاً با این محل پیوند دارد. این واقعیت که داستان این کتاب در گسپه اتفاق می‌افتد و نویسنده خود چند ماه از سال را در این شهر به‌ سر می‌برد، در مجموع نمایان‌گر دلیل انتخاب گسپه به عنوان محل رونمایی کتاب است.»

در ادامه گزارش این نشریه انگلیسی‌زبان آمده ‌است: «نراقی به نقاط مختلف دنیا سفر کرده و کشورهای بسیاری را دیده ‌است اما تأکید می‌کند که شهر گسپه و خلیج گسپه جای ویژه‌ای در قلب و ذهن او دارند.»

اختر نراقی در حال امضای کتاب برای سارا شیکوئین، یکی از دوستدارانش

روزنامه از قول اختر نراقی که در برنامه رونمایی کتاب خود صحبت می‌کرد، می‌افزاید: «این محل، پاکی و خلوص دوران کودکی را زنده می‌سازد و زندگی کودکانه را بازمی‌گرداند …. این کتاب برایم عزیز است چرا که به گسپه می‌پردازد … من عاشق زیبایی طبیعی این محل و مردم آن هستم و وقتی که در گسپه به سر می‌برم، خودم را متعلق به این محل می‌دانم.»

در بخش بعدی برنامه دکتر اختر نراقی بخش‌هایی از اثر جدید و همچنین بخش‌هایی از نوشته‌های قدیمی خود را می‌خواند که مورد استقبال جمعیت چشمگیر حاضر در سالن قرار می‌گیرد.

خانم پروفسور باند Bond که در گسپه تدریس می‌کند به این روزنامه شهری گفته‌ است: «من کتاب را دوست داشتم و به خوبی می‌توانم آن را در کارهای آموزشی‌ام در CEGEP‌ بگنجانم.» این استاد سالهاست که «خانه بزرگ سبز» دکتر نراقی را در برنامه‌های آموزشی خود گنجانده ‌است.

لازم به ذکر است مرکز بین‌المللی زندگینامه بزرگان کمبریج ــ انگلستان، دکتر اختر نراقی شاعر و نویسنده ایرانی ساکن مونترال را به عنوان یکی از برگزیدگان خود در لیست سال ۲۰۰۵ ثبت کرد و تقریباً به طور هم‌زمان، «انستیتوی آمریکایی زندگینامه بزرگان» American Biographical Institute, Inc. – ABI نیز نام وی را در لیست «متفکران بزرگ قرن بیست و یکم» وارد کرده است.

لیست «نامداران کانادا» نیز از سال ۱۹۹۹، همه‌ساله نام دکتر اختر نراقی را در خود جای داده است.

«خانه بزرگ سبز» The Big Green House شروع رمان سه گانه‌ این نویسنده بود که با Blue Curtains و With Mara that Summer به پایان رسید و در ادبیات داستانی کانادا جای خود را باز کرد.

نراقی در سال ۱۹۹۸ جایزه «هلن پرایز» را بنیاد نهاد که این جایزه در اولین سال خود به بیست زن از سراسر جهان تعلق گرفت که کارنامه‌ای درخشان از خود در دفاع از صلح، مخالفت با خشونت، به‌ویژه مبارزه با خشونت علیه زنان و کودکان به نمایش گذاشته بودند.