یکی از مواردی که همواره توسط مجامع حرفه ای بیمه مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد آن است که وجود یک واسطه بیمه (بروکر- نماینده) یا بهتر است بگوییم آشنا و آگاه بیمه ای آیا به نفع بیمه گذار (خریدار بیمه) است، یا در این چرخه عامل اضافی محسوب می شوند ؟

هم اکنون در کانادا حدود ۵۰ درصد بیمه های اتومبیل- منازل مسکونی و بخش اندکی از بیزینس مستقیم توسط سیستمهای فروش شرکتهای بیمه به خریداران منتقل می شود.

سئوال اینجاست که اگر آمازون و نت فلکس به این عظمت قادر هستند محصولات خود را مستقیم – آنلاین به مشتریان خود عرضه کنند چرا شرکتهای بیمه قادر به انجام این کار نباشند.

آقای “گری هوپر” مدیر ارشد اجرایی شرکت ” اکانمیکال” در نشست خبری که هفته گذشته برگزار شد از رویه فروش مستقیم بیمه – آنلاین تقدیر کرد و از تجربیات موفق خودشان در این زمینه در شرکت جدیدی که در چند سال گذشته به نام “سونت” تاسیس نمودند یاد نمود. در مقابل این نظریه دو تن از مدیران ارشد صنعت بیمه آقایان “ری تامسون” از موسسه ” ای ام بست” و”کارل جاردین” از شرکت بیمه “واوا نسا” سخنانی را ایراد نمودند که خلاصه آن را به قرار ذیل ملاحظه می فرمایید:

 آقای “ری تامسون” مدیر ارشد و سخنگوی ” ای ام بست” تفاوتهایی را برشمردند که نشان می داد شناخت نیاز بیمه ای توسط هر کس عملی نیست و علت این همه نارضایتی در زمان خسارت، آن است که نوع و میزان پوشش بیمه ای درست انتخاب نشده و در زمان جبران غرامت کارشناسان درمی یابند که یا مبلغ بیمه ناکافی است یا اصلا نوع پوشش بیمه تکاپوی احتیاجات را نمی نماید از این رو نیاز به یک وکیل بیمه ای یا همان بروکر در کنار خریدار بیمه کاملا امری ضروری طبقه بندی می شود و عدم وجود کارشناسی در زمان انتخاب و خرید بیمه بعدا می تواند خسارات جبران ناپذیری را برای بیمه گذار در پی داشته باشد.

آقای “کارل جاردین” مدیر ارشد اجرایی شرکت بیمه “واوا نسا” در شروع سخنان خود عنوان کرد که تجربیات ۴۰ ساله ایشان در این حرفه نشان داده که  صنعت بیمه بدون بروکر فکر خام و بچه گانه ای است که بارها راجع به آن بحث شده ولی همه می دانند که عملی نیست از این رو شرکت ما از چند ماه پیش فروش مستقیم بیمه را در ایالت “کبک” هم تعطیل کرد و با کمال افتخار اعلام کردیم که در جهت حفظ منافع مشتریان خود و سهامدارانمان نیاز به بروکر بیمه داریم تا در این چرخه فروش حرفه ای هم شرکتهای بیمه و هم مشتریان بیمه را مساعدت کنند.

شرکت بیمه ” اینتکت” که بزرگترین سهم را در بازار بیمه کانادا با حدود ۱۵ درصد دارد اعلام کرد که فقط ۱۴ درصد از فروش بیمه ای ایشان مستقیم توسط شرکت “بل ایر دایرکت” انجام شده و بقیه توسط شبکه فروش بروکری تحقق یافته است.

در خاتمه این نشست سالانه حاضران به اتفاق آراء قانع بودند که محصولات بیمه ای به مانند بقیه کالاها و خدمات نیستند و ضروری است در زمان خرید توسط یک آگاه نیاز خریدار بررسی شود و بعد متناسب با آن نیاز و بودجه در نظر گرفته شده محصول بیمه ای خریداری شود تا در زمان خسارت- غرامت احتمالی پوشش بیمه ای بتواند پاسخگو باشد.

همانگونه که به خوبی مستحضر هستید هزینه های بروکر توسط شرکتهای بیمه تأمین می شود و حتی اگر محصول بیمه ای مستقیم هم خریداری شود آن درصد (کارمزد) به بیمه گذار مسترد نخواهد شد، لذا این امکان (داشتن یک وکیل بیمه ای آگاه) در کنار خریدار بیمه به صورت رایگان مهیا است . از سالها پیش شرکت های بیمه ترجیح دادند سیستم عریض و طویل بخش فروش خود را کوچک کنند و آن را به بروکرهای بیمه واگذار نمایند و این سیستم تا به حال موفق بوده و سود دو جانبه برای ایشان- سهامدارانشان و مشتریان در بر داشته است.

نظر حرفه ای شما چیست؟ بیمه با بروکر یا بدون آن؟

شاد و سلامت و تندرست باشید.