شهروند- براساس تحقیقات تازه منتشر شده توسط دانشمندان و محققان بیمارستان سنت جاستین در مونترال، رسانه های اجتماعی مجازی مانند فیسبوک، اینستاگرام و … یکی از دلایل بروز افسردگی در جوانان هستند.

در این تحقیقات که به سرپرستی پاتریشیا کانراد (Patricia Conrod) انجام شده است حدود ۳۸۰۰ فرد جوان بین سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ مورد بررسی قرار گرفته اند. این جوانان در این بررسی تعداد ساعت هایی را که در دنیای مجازی می گذرانند به اختیار خودشان اعلام کرده اند. بررسی ها نشان می دهد هر چقدر تعداد ساعت های گشت  و گذار در دنیای مجازی بیشتر بوده میزان اعتماد بنفس این جوانان کمتر شده و در نتیجه ی آن دچار افسردگی و ناراحتی روحی شده اند.

در میان تمام استفاده ها از دنیای دیجیتال و اینترنت، اسکن کردن وب سایت های اجتماعی بیشترین ضرر را به روند ساخت اعتماد بنفس در جوانان می زند زیرا این جوانان خودشان را با الگوهای اشتباه و دروغین مقایسه می کنند و تصویری از زندگی برای خودشان می سازند که صحیح نیست. خلاف باور عامه، بازی های کامپیوتری چنین تاثیر مخربی ندارند و اتفاقا موجب سرگرمی و تفریح می شوند و به اعتماد بنفس آسیبی وارد نمی کنند.