شهروند- زندگی حسن آل کنتار  سال ۲۰۱۸ خبرساز شد. او پس از ماه ها سردرگمی و توقف در فرودگاهی در مالزی مورد توجه جامعه ی  جهانی قرار گرفت. این جوان ۳۸ ساله بالاخره توانست به لطف و کمک یک گروه ناجی مستقر در ویستلر استان بریتیش کلمبیا به کانادا بیاید.

انجمن مسلمانان این شهر برای کمک به نجات وی در آن زمان پول جمع آوری کردند. حسن آل کنتار (Hassan Al Kontar)هم اکنون قصد دارد تا از طریق ابتکاری که آن را ” Operation Not Forgotten” نامیده است به ۲۰۰ پناهجویی که  در جزایر مانوس و نائورو استرالیا گرفتار هستند کمک کند و آنها را به کانادا بیاورد. حسن معتقد است که ما باید زندگی این افراد را بهشان برگردانیم و از ناامیدی نجاتشان دهیم.

دولت استرالیا به دلیل سیاست بحث برانگیز خود در مورد بازداشت پناهجویانی که سعی می کنند با قایق به ساحل این کشور برسند – حتی اگر پناهجویان تحت حمایت دولت باشند – مورد انتقادات زیادی قرار گرفته است. دولت استرالیا این افراد را در اردوگاه های پناهندگان در جزیره مانوس و  و نائورو نگه می دارد. پناهندگان در این جزایر اصلا شرایط مطلوبی ندارند و برخی به دلیل سختی شرایط دست به خودکشی می زنند.