لحظاتی را در نظر بگیرید که برای کسب زیبایی و تداوم آن به یکی از سالن های مورد اعتماد زیبایی یا سونا مراجعه می کنید و بعد از ساعت ها متاسفانه درمی یابید که نه تنها اثری از زیبایی مورد نظر شما نیست بلکه قسمتی از سلامتی و طراوت پوست یا موی خود را هم از دست داده اید.

اولین چیزی که مد نظر خواهد بود پشیمانی و ندامت از مراجعه به مکانی است که خبری از خدمات حرفه ای در آن وجود ندارد و بررسی راه هایی که می توان صدمات جانی- مالی و سلامتی را جبران نمود.

در هر یک از مراحل رنگ و مش مو- آرایش عروس- خدمات ناخن- کراتینه مو- عملیات مربوط به زیباسازی پوست- اکستنشن (اضافه کردن) مو- اصلاح ابرو- گذاشتن مژه مصنوعی- میکروپیگمنتنشن(آرایش دایمی) یا حضور در مراکز سونا اگر به سالن های غیرحرفه ای مراجعه نمایید امکان صدمات جبران ناپذیری وجود دارد. البته خوشبختانه در جامعه ایرانی چنین چیزی وجود ندارد و اکثر قریب به اتفاق فعالان هم دارای لایسنس (اجازه کار) حرفه ای هستند و هم از سالها تجربه کافی بهره مند می باشند و کمتر دیده شده که مراجعه کنندگان ناراضی از محل کسب و کارشان خارج شوند.

آقای دوگلاس بارنت مدیر بخش ریسک یکی از شرکت های معظم بیمه ای در کانادا تجربیات خود را از سالن های زیبایی و سونا طی نشستی در هفته گذشته با خبرگان بیمه ای در میان گذاشتند و ریسک هایی که می تواند برای مشتریان و خود صاحبان بیزینس مهلک و زیانبار باشد را شناسایی- اندازه گیری و طبقه بندی نموده و راه حل های مقابله با آنها را تشریح کردند.

در اولین تجربه تلخی که شاهدش بودیم آتش سوزی در یکی از سالنهای بزرگ سونا در هتل های زنجیره ای ” هالیدی این” بود که بر اثر بی احتیاطی یکی از کارکنان رخ داد و مرکز دیگ بخار از کنترل خارج گردید. البته این حادثه صدمات جانی نداشت ولی بار خسارات مالی آن بسیار بالا بود.

بدترین تجربه مشابه در سال ۲۰۱۷ بود که در یکی از سالن های سونا رخ داد و ۳ نفر بعد از منتقل شدن به بیمارستان فوت کردند.

یکی دیگر از پرونده هایی که در همین امسال در دادگاه تشکیل شد و یکی از سالن های زیبایی تحت تعقیب قانونی قرار گرفت از دست دادن بینایی یکی از مشتریان بود که بر اثر گذاشتن مژه اتفاق افتاد و برای شرکت بیمه غرامت ۴۰۰ هزار دلاری را به ارمغان آورد.

ریسک هایی که بسیار در این حرفه دیده شده عبارتند از:

۱-عدم اطلاع مشتریان از وجود آلرژی به مواد مورد استفاده: ماساژ با روغنهای متفاوت یا استفاده از کرم های ضد جوش و پاک کننده برای صورت یکی دیگر از مواردی است که ممکن است ایجاد حساسیت و آلرژی نماید.

۲-سوختگی پوست و مو: استفاده از موادی که قبلا استفاده نشده برای پوست های حساس ریسک بسیار بالایی برای سالن زیبایی و مشتریانش دارد.

۳-سر خوردن و شکستگی اعضای بدن: هر روزه در سالن های زیبایی از موادی مانن “وکس”- روغن و آب به وفور استفاده می شود از این رو با کمترین بی احتیاطی امکان سر خوردن و صدمات بدنی وجود دارد، لذا کنترل و پاکسازی از موارد بسیار ضروری طبقه بندی می گردد.

۴-ایجاد و تمرکز باکتری در محیط گرم و بخار آلود: باعث بیماری و نشر آن خواهد شد. لازم است تا در فواصل چند ساعت در میان از فن های بسیار قوی استفاده نمود و محل را با مواد شویند پاکیزه نگه داشت.

۵-تکمیل پرسشنامه اولیه و اطلاع از وضعیت سلامتی مشتریان: در هر حرفه ای که با سلامتی افراد سر و کار دارد لازم است تا از سابقه پزشکی ایشان اطلاع کافی وجود داشته باشد تا در صورت هر گونه وضعیت اضطراری بتوان کمک های اولیه هر چه سریعتر تحقق یابد.

افراد حامله- بیماران قلبی و کسانی که دارای بیماری قند هستند ممکن است با کوچکترین صدمه ای نیاز به خدمات اورژانس داشته باشند. در خاتمه به دارندگان بیزینس زیبایی توصیه می شود حتما بیمه نامه جامع تمام خطر مسئولیت (سی جی ال) خریداری نمایند و البته این شرط لازم است، ولی کافی نیست و داشتن بیمه نامه “خطا و غفلت” هم بسیار مفید خواهد بود.

شاد و تندرست و موفق باشید.