خبرگزاری هرانا – بازداشت شدگان تجمعی که روز دوشنبه در اعتراض به کشتار سگ ها در مقابل ساختمان شهرداری تهران صورت گرفته بود کماکان در بازداشت و در زندان اوین به سر می برند. شمار بازداشت شدگان دستکم ۳۰ تن برآورد شده که در این میان ۱۲ تن مرد و ۱۸ تن از آنان زن هستند. این افراد در پی ورود پلیس به این تجمع و به خشونت کشیده شدن آن بازداشت شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شهروندان معترض به کشتار سگ ها که در مقابل ساختمان شهرداری تهران بازداشت شده بودند کماکان در بازداشت و در زندان اوین به سر می برند.

تعداد بازداشت شدگان این تجمع ۳۰ تن برآورد شده است که از این میان ۱۲ تن مرد و ۱۸ تن زن بوده اند. هویت ۵ تن از بازداشت شدگان “علیرضا اصلانی، حمیدرضا خاکی، امید ظهری، شروین امینی و عماد رضوی” توسط هرانا احراز شده و هویت سایر بازداشت شدگان کماکان توسط هرانا در حال بررسی است.

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده یکی از بازداشت شدگان جهت آزادی این افراد قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی تعیین شده است.

روز دوشنبه ۲۸ مردادماه ۹۸، تعدادی از حامیان حیوانات در واکنش به کشتار سگ‌ها در مقابل شهرداری تهران تجمع کرده و تعدادی از معترضان در پی ورود پلیس و به خشونت کشیده شدن این تجمع توسط نیروی انتظامی بازداشت شده‌اند. پیشتر شاهدان عینی به هرانا گفتند که این شهروندان در پی ورود پلیس به تجمع و به خشونت کشیده شدن آن بازداشت شده اند.

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران، روز سه‌شنبه در این خصوص گفت: «طبق اصل۲۷ قانون اساسی مردم معترض حق تجمع دارند. باید مشخص شود چه کسانی به‌خود اجازه داده‌اند به تجمعی مسالمت‌آمیز حمله‌ور شوند؟ تجمعی که می‌دانیم حق با معترضان است و کشتار حیوانات، احساسات شهروندان را جریحه‌دار کرده است. از کنار این بی‌قانونی عیان نمی‌گذریم و آن را پیگیری خواهیم کرد.»

لازم به ذکر است که در روزهای اخیر ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که بر اساس آن افرادی منتسب به شهرداری کهریزک دست به کشتار سگ های ولگرد با تزریق مایعی که ادعا می شود اسید است زده بودند.

با اینکه شهرداری کهریزک کشتار سگ ها توسط پرسنل این نهاد را تکذیب کرده است، اما شهروندان معترض معتقد هستند که این اقدام توسط پیمانکاران تحت قرارداد شهرداری و در سایه عدم نظارت بر فعالیت این افراد صورت گرفته است.

همزمان با این تجمع جمعی از حامیان حقوق حیوانات در نامه ای به طیبه سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی با اعتراض به کشتار سگ ها، خواستار پیگیری این مساله توسط مجلس شدند.

حیوان‌ آزاری یکی از انواع بداخلاقی های اجتماعی و بزهکاری محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر فعالیت‌هایی انجام شده تا حیوان ‌آزاری، جرم‌انگاری شده و به حیطه جرایم وارد شود. حیوان آزاری به اشکال متعددی نمود پیدا می‌کند؛ از درگیر کردن حیوانات با یکدیگر تا ضرب و جرح فیزیکی، زندانی کردن و نگهداری حیوانات در مکان های نامناسب که همگی در این قالب می گنجد با این تفاوت که در پاره‌ای از اوقات ضریب و سطح خشونت در این امر بسیار بارز و مشهود است و در برخی موارد نیز کمرنگ و نامحسوس به نظر می‌رسد.

اما هر آنچه است اختلالات روحی، روانی و رفتاری انسان وجه اشتراک تمامی حیوان آزاری ها به شمار می رود که با شدت و ضعف هایی بروز می یابد.