وظایف شما در قبال بیمه چیست؟

اولین پاسخی که در ذهن هر یک از ما نقش می بندد آن است که شرکتهای بیمه در زمان خسارت به تعهدات خود متعهد باشند و تمامی خسارت را تمام و کمال و در اسرع وقت پرداخت نمایند و این تضمین است که باعث “آسایش خاطر شده” و تسری بخش احترام به حقوق قراردادی است. ولی به واقع در جهان واقعی چنین چیزی تمام و کمال تحقق می یابد؟

پاسخ چه خوشمان بیاید چه نیاید “خیر است”.  دلیل چیست؟ آیا به دلیل قدرت بیش از حد شرکتهای بیمه است که هر کاری که بخواهند می کنند و کاری هم از دست خریداران بیمه بر نمی آید؟

این مطلب هم درست نیست. اگر به دنبال کشف واقعیت هستید نظر شما خوانندگان محترم را به نکات ذیل جلب می نماید:

۱– مال بیمه شده بایستی به قیمت واقعی بیمه شود، تا در زمان خسارت هم ارزیاب شرکت بیمه بتواند ضرر و زیان را تمام و کمال محاسبه و پرداخت کند. اگر مالی به کمتر از مبلغ واقعی  بیمه شود، در زمان خسارت هم شرکت بیمه می تواند متناسب با میزان تعهد خود خسارت را کمتر ارزیابی و تسویه کند برای نمونه اتومبیل به قیمت روز (خرید) بیمه می شود و در زمان حادثه مبلغ خسارت پس از کسر فرانشیز( دیداکتبل) و استهلاک( دپرشیشن)  پرداخت می گردد حال اگر اتومبیل ۱۰ هزار دلاری به ۵ هزار دلار بیمه شود و خسارتی معادل ۱۰۰۰ دلار به وقوع بپیوندد آن موقع شرکت بیمه هم خسارت را می تواند نصف بپردازد چون خریدار بیمه هم مال را به نصف بیمه کرده و به همین میزان هم حق بیمه داده است.

۲- عملکرد صحیح خریدار بیمه (بیمه گذار) در زمان خسارت: یکی از مواردی که در قرارداد بیمه به آن اشاره شده وظایف بیمه گذار(خریدار بیمه) است که بعد از تحقق خسارت تمامی تلاش و کوشش خود را عملی نماید تا “از توسعه خسارت جلوگیری کند” و اموال بازیافتی را از مهلکه نجات دهد” مورد مشهودی که بر همه معلوم است آن می باشد که در اسرع وقت خسارت را به بروکر/ شرکت بیمه اطلاع دهد و حتی المقدور از صحنه حادثه عکسبرداری و فیلمبرداری کند و صورت اقلام خسارت دیده را به همراه مبلغ ارزش آنها تهیه و به ارزیاب خسارت ارایه کند.

۳- اگر در جریان خسارت شخص ثالثی هم دخیل است با ایشان به هیچ عنوان مصالحه نکنند و از پذیرش تقصیر هم برحذر باشند چون این مطلب بسیار تخصصی است و در توان و صلاحیت بیمه گذار (خریدار بیمه) نیست. در ضمن اگر به تشخیص شرکت بیمه لازم بود از مقصر یا مقصرین حادثه در مراجع ذیصلاح حقوقی شکایت شود همه تلاش و مساعدت خود را به شرکت بیمه ارایه کند.

۴-توجه به شرایط بیمه به جای تمرکز روی حق بیمه در زمان صدور: اگر چه میزان حق بیمه از الویت ها است ولی شرط کافی نیست چرا که ممکن است شرایط کمتر و ناکافی به حق بیمه کمتر منجر شود ولی این ضعف در زمان خسارت می تواند بسیار گران تمام شود و شاید به هیچ عنوان حق بیمه کمتر توجیه پذیر نباشد. همیشه برای خریدار بیمه شرایط کافی بایستی در اولویت بررسی قرار داشته باشد تا در زمان خسارت تعجب زده نشویم.

۵- بیمه نامه سند حقوقی است: بارها به این مطلب اشاره شده که هر کسی حرفه و تخصص خود را دنبال می کند و لازم نیست که یک پزشک، مهندس یا معلم لزوما از مفاد حقوقی و قراردادی بیمه اطلاع داشته باشند، از این رو استفاده از نظرات تخصصی و تجربی بروکر بیمه بسیار می تواند مفید باشد. این خدمات برای خریداران بیمه هم رایگان است و هزینه ای ندارد همه دستمزد (کارمزد) بروکرها از منابع داخلی شرکت های بیمه تأمین می شود و هیچ درصدی به بیمه گذاران تحمیل نمی گردد.

توصیه می شود سنجیده عمل کرده و از بروکر خود در زمان صدور بخواهید همه چیز را برای شما توضیح دهد حتی می توانید از ایشان بخواهید خسارت فرضی را برایتان محاسبه و بگوید که آیا شرایط بیمه نامه در زمان غرامت کافی است یا خیر؟

معمولا بروکرهای حرفه ای به همراه بیمه نامه جدید یک برگه خلاصه شده از شرایط و مبالغ بیمه تهیه می کنند که به زبان ساده است و درکش برای همه بسیار سهل می باشد. این حق مسلم شماست دریغ نکنید.

آرزومند سلامت، بهروزی و موفقیت شما عزیزان