رادیو فردا: وزارت خزانه ‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۲ شهریور اعلام کرد که سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه هوافضای ایران و مرکز تحقیقات هوافضای ایران به فهرست‌ تحریم‌های این کشور افزوده شده‌اند.

سازمان فضایی ایران یک مرکز دولتی زیر نظر وزارت ارتباطات است. پژوهشگاه هوافضای ایران نیز یک مرکز دولتی وابسته به وزارت علوم است و مرکز تحقیقات فضایی ایران در زیرمجموعه این پژوهشگاه قرار دارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که تحریم این نهادها در راستای فشار برای توقف برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه نخستین بار است که سازمان فضایی ایران مشمول تحریم‌های آمریکا می‌شود، تاکید کرده است که واشنگتن به ایران اجازه نمی‌دهد از برنامه فضایی خود به عنوان پوشش «برنامه توسعه موشک‌های بالستیک» استفاده کند.

در بیانیه وزیر امورخارجه آمریکا به انفجار سکوی ماهواره‌بر ناهید هم اشاره شده و می‌گوید تلاش ایران برای پرتاب یک ماهواره‌بر به فضا، نشان‌دهنده یک «تهدید فوری» است.

۷ شهریور امسال رادیو ملی آمریکا، ان‌پی‌آر، گزارش داد اقدام ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر ناهید، در مرحله ابتدایی دچار مشکل شده و به شکست انجامیده است. این اتفاق در «پایگاه فضایی امام خمینی» در جنوب سمنان رخ داد.

یک روز بعد از آن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ضمن انتشار عکسی از سکوی پرتاب ماهواره ایران اعلام کرد که ایالات متحده دخالتی در حادثه انفجار در سکوی پرتاب موشک ماهواره بر ایران نداشته است.

در واکنش به این توییت، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، سخنان ترامپ را رد کرد و عکسی از ماهواره ناهید ۱ در توییترش منتشر کرد.

با این حال علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، روز دوشنبه ۱۱ شهریور این انفجار را تائید ولی احتمال خرابکاری در این باره را کرد.

علی ربیعی به خبرنگاران گفت که این انفجار در سکوی پرتاب رخ داده و تلفات جانی در بر نداشته است.

وی همچنین گفت: انفجار زمانی روی داد که «هنوز ماهواره‌ای به سکو منتقل نشده بود» و این حادثه «در مرحله تست» رخ داد «نه عملیات پرتاب».

این برای سومین بار است که مقامات جمهوری اسلامی از پرتاب ناموفق ماهواره «ناهید ۱» خبر می‌دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران روز ۹ مرداد و پیش از پرتاب ناموفق ماهواره «ناهید ۱» گفته بود که «ایرادات دو پرتاب قبل شناسایی و برطرف شده است» و این ماهواره برای «قرار گرفتن در مدار» به وزارت دفاع تحویل داده می‌شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ۲۵ دی ماه ۹۷ اعلام کردند که موشک حامل ماهواره «پیام» را به فضا پرتاب کردند، اما این موشک به سرعت کافی نرسید و ماهواره نیز در نهایت نتوانست در مدار زمین قرار بگیرد.

همچنین روز هفدهم بهمن همان سال رسانه‌های آمریکایی گفتند تصاویر ماهواره ‌ای نشان می‌دهد ایران مجددا تلاش کرده که ماهواره به فضا بفرستد اما به نظر می‌رسد موفقیتی در این زمینه نداشته‌ است.

پس از آن وزیر خارجه ایران بدون ارائه شواهد و جزئیاتی اعلام کرد که ممکن است ناکام ماندن پرتاب دو ماهواره ایرانی به دلیل «خرابکاری» آمریکا باشد.