اگر چه سیاستمداران در همه جای دنیا از ابزارهای متفاوتی بهره می گیرند تا نظر رأی دهندگان را به خود معطوف کنند، اما بر هیچکس پوشیده نیست که هر قول و وعده ای هم نه تنها فراموش نمی شود بلکه عموم رای دهندگان بعد از این که جناح مورد نظرشان برنده شد به دنبال مطالبات خود هستند و آنها را یک به یک پیگیری می نمایند.


بالا از راست: جاستین ترودو رهبر حزب لیبرال- اندرو شیر رهبر حزب محافظه کار- الیزابت می رهبر حزب سبز- جگمیت  سینگ رهبر حزب ان دی پی

قطعا به خاطر دارید که چند سال پیش یکی از جناح های سیاسی (نیو دموکرات – ان دی پی) قولی داد که بسیار مورد استقبال مردم واقع شد و نظرات جامعه و دست اندرکاران اقتصادی را به خود جلب نمود و آن کاهش ۱۵ درصدی حق بیمه اتومبیل در انتاریو بود اگر چه این طرح تمام و کمال  عملی نشد و به جای واکنش سریع به طرح دوره ای تبدیل گردید ولی در نتیجه طی یک دوره ۳-۲ ساله حق بیمه ها حدود ۷.۵ درصد کاهش یافت. مهمتر از آن این که جلوی نظرات معدود کارشناسان بازار سرمایه در بیمه را گرفت و اجازه نداد که در آن سالها روند حق بیمه اتومبیل صعودی باشد. نتیجه ای که حاصل شد نشان داد که جناح های سیاسی اگر بخواهند کاملا قادرند در تصمیم گیریهای مالی و پولی در بازار سرمایه به نفع مردم دخالت نمایند و اگر چیزی را به نفع جامعه احساس کنند برایش به بحث و تبادل نظر می پردازند.

و اما این روزها مجدد “تنور انتخابات گرم است” و شاهد گفتگوهایی از جانب احزاب سیاسی مختلفی هستیم که بسیار جذاب می باشد از آن میان موضوع بیمه در رأس امور دیده می شود و نشان می دهد که این صنعت حمایتی چقدر می تواند در زندگی مردم نقش داشته باشد.   

جناب آقای جاستین ترودو نخست وزیر محترم کانادا در نطق انتخاباتی که در استان بریتیش کلمبیا داشتند به لزوم توجه به مسایل اقلیمی و آب و هوایی اشاره نمودند و قول دادند در صورت انتخاب مجدد این گونه مسایل را در اولویت بررسی قرار دهند در رأس آن هماهنگی تنگاتنگ با صنعت بیمه برای حل نمودن معظل خسارات سیل و بلایای طبیعی خواهد بود. مشروح اقدامات مهمی که قولش داده شد عبارتست از:

۱- هماهنگی با خبرگان بیمه در جهت طراحی پوشش بیمه ارزان سیل و بلایای طبیعی و عرضه آن در همه استان های کانادا مخصوصا آنهایی که در معرض ریسک بالا هستند.

۲- هماهنگی با کارشناسان ارشد بیمه و مهندسان در جهت شناسایی مناطقی که روی خط سیل و یا گسل زلزله هستند تا هم از توسعه ساخت و ساز در این گونه مناطق جلوگیری شود و هم نقشه آن تهیه و در معرض و دسترس عموم قرار گیرد تا هر ارگان و نهاد اقتصادی و دولتی بتواند تدابیر لازم را برای کاهش احتمال وقوع و جلوگیری از توسعه خسارت انجام دهد. بودجه ای هم معادل ۱۵۰ میلیون دلار برای این منظور در نظر گرفته شده است.

۳-طراحی پوشش بیمه ای جدیدی به نام ” بیمه مکمل کارکنان” که قادر باشد به گروه کارمندان و کارگرانی که به دلیل تحقق خطرات طبیعی  از کار بیکار شدند، کمک کند تا بتوانند در زمان بیکاری تأمین کننده هزینه های زندگی خود باشند.

۴- تأمین وام بدون بهره تا سقف ۴۰ هزار دلار برای کسانی که دارای خانه هستند و درصدد می باشند از مزایای انرژی سبز (انرژی خورشیدی – فرنس و در و پنجره های استاندارد) بهره ببرند.

حتی دولت فدرال برای تشویق این گروه حاضر شده بین ۲۵۰ الی ۷۵۰ دلار هم به ایشان جایزه بپردازد. اگر خانه جدیدی را خریداری می کنید که از این گونه مزایا بهره مند است دولت ۵ هزار دلار از وام ایشان را بازپرداخت می نماید.

برای حفظ انصاف بایستی از وعده های انتخاباتی حزب محافظه کار هم سخن گفت که تمرکزشان روی کاهش مالیات طبقه متوسط و افزایش بیمه بازنشستگی است. حال بایستی دید کدام دیدگاه سیاسی نزدیک تر به آمال و آرزوهای هر یک از رأی دهندگان است و کمی صبر کرد و با امیدواری شاهد تحقق آن وعده و وعیدها بود.

شاد و سلامت و موفق باشید.