در گذشته زمانی که فرد جوانی تصمیم به ازدواج می گرفت، مراتب را با بزرگترهای خود در میان می گذاشت. افراد ریش سفید و بزرگ خانواده  …


شهروند ۱۲۵۷  پنجشنبه  ۲۶ نوامبر ۲۰۰۹


 

در گذشته زمانی که فرد جوانی تصمیم به ازدواج می گرفت، مراتب را با بزرگترهای خود در میان می گذاشت. افراد ریش سفید و بزرگ خانواده او دست بالا می کردند و در راه پیدا کردن همسری مناسب به این جوان کمک می کردند. مبحث ازدواج به طریقه سنتی مقوله وسیعی است که می تواند از دیدگاه های متفاوتی مورد بررسی واقع شود. برای مثال، آیا واقعاً جوانان قدرت تصمیم گیری و انتخاب درست همسر را برای خود نداشتند؟ آیا بزرگان خانواده به درستی از آن چه که این جوان را به خوشبختی می رساند مطلع بودند؟ و آیا هیچ جوانی اجازه این را داشت که اعلام کند که اصلا مایل به ازدواج نیست؟ در هر صورت واقعیت این است که دوران ازدواج سنتی در بیشتر مناطق از جمله جامعه ایرانی ما در تورنتو منسوخ شده است. اکنون اکثرجوانان، مناسب یا نامناسب، خود برای خود همسر انتخاب می کنند. در جامعه امروزه، تصمیم یک جوان برای مجرد ماندن نیز بیشتر ازگذشته مورد قبول خانواده او واقع می شود.

در مقاله این هفته و هفته آینده نگاهی می اندازیم به مقوله آشنایی جوانان با یکدیگر و راه های مختلفی که آنها می توانند به شناخت یکدیگر برسند و همسر مناسب را برای خود انتخاب کنند.

زمانی که یک فرد به سن بلوغ می رسد، به طور غریزی و طبیعی گرایش به جنس مخالف خود پیدا می کند. در اغلب موارد این گرایش منتهی به ارتباط دوستانه و بعضاً عاشقانه بین دو فرد می شود. ارتباطی که در این جامعه آن را داشتن دوست دختر یا دوست پسر نام نهاده است. در بسیاری از موارد، این ارتباط با داشتن رابطه جنسی نیز همراه است. اکثر ارتباطات سنین نوجوانی در مدرسه شکل می گیرند. اگر در کانادا به مدرسه رفته اید، خوب می دانید که در مدارس فشار زیادی برای داشتن ارتباط جنسی با جنس مخالف وجود دارد. این وظیفه والدین است که توجه نوجوانان خود را از این مقوله منحرف و به درس خواندن و کسب هنر و دانش معطوف کنند. اکثر والدین مایل هستند که فرزندان آنها تا رسیدن به سنین بالاتر، از داشتن روابط جنسی ﭘرهیز کنند که خواسته ای معقول است، اما زمانی که می دانیم به هر صورت احتمال وقوع چنین رابطه ای برای فرزندانمان می رود، صلاح بر این است که به آنها تعالیم لازم برای داشتن رابطه جنسی سالم را بدهیم. کار از محکم کاری عیب نمی کند! در این مرحله، بسیار مهم است که نوجوانان در مورد بیماری هایی که از طریق ارتباطات جنسی منتقل می شوند مطلع باشند. همچنین لازم است که راه های مختلف پیشگیری از حاملگی ناخواسته را به  فرزندان پسر و دختر خود تعلیم دهیم. در نهایت به آنها آموزش دهیم که عمری را برای داشتن ارتباط جنسی در پیش رو دارند و چه بهتر که از انرژی جوانی خود در راه آموزش و ورزش استفاده کنند.

ارتباطات دوست دختر و پسرها در سنین زیر۲٠ سال خیلی به ندرت به ازدواج منتهی می شوند. به طور کلی در ازدواج هایی که در سنین پایین انجام می شوند  احتمال جدایی بیشتر است تا آنهایی که در سنین بالاتر اتفاق می افتند. نظریه های متفاوتی برای سن مناسب برای ازدواج وجود دارد. البته سن مناسب ازدواج به سن تکامل عقلی فرد نیز بستگی دارد. در کل، فرد باید آمادگی لازم برای تشکیل یک خانواده جدید را داشته باشد. سال های قبل از آن بهتر است که به دانش و هنراندوزی سپری  شوند.

یافتن شریک زندگی در جوامع فردگرایی برخلاف جوامع سنتی می تواند به یک معضل بدل شود. یکی از عواقب مهاجرت ما از کشورمان، دور شدن از فامیل، دوستان و شبکه وسیع آشنایانی است که در طی سالها ساخته بودیم. بسیاری از آشنایی هایی که به ازدواج منتهی می شوند، از طریق معرفی آشنایان انجام می شوند. آشنایانی که ما پس از مهاجرت پشت سر جا گذاشتیم. امروزه ارتباط از طریق اینترنت و حضور در محافل مختلف، جایگزین معرفی های آشنایان و فامیل شده است. طرق جدید، خود محاسن و معضلات خود را دارد که در مقاله هفته آینده به آن خواهیم ﭘرداخت.


 

پرسش های خود را برای من ارسال کنید.


 

* شهرزاد شهریاری، لیسانس روانشناسی از دانشگاه تورنتو، فوق لیسانس مددکاری از دانشگاه لوریر واترلو و عضو کالج و انجمن مددکاران انتاریو است.

shahrzad.therapy@gmail.com