همان گونه که می دانید ۲۱ اکتبر انتخابات سراسری (فدرال) برگزار می شود و به همین دلیل کارزار انتخابات گرم است و احزاب و نامزدهای منتخبشان سخت مشغول هستند.  روز سه‌شنبه اول اکتبر در “کامیونیتی سنتر لانگ‌استف” در شهر ریچموند هیل مناظره انتخاباتی بین چهار کاندیدا از حزب های محافظه کار(Costas Menegakis ، لیبرال(Majid Jowhari)، نیودموکرت (Adam De Vita) و حزب مردم که حزبی جدیدالتاسیس است و از حزب محافظه کار منشعب شده،  (Igor Tvorogov) برگزار شد. 


Adam DeVita ( New Democratic ) – Costas Menegakis (onservative)- Igor Tvorogov (PPC) Majid Jowhari (Libral)

حزب مردم با اینکه شانس بالایی برای پیروزی ندارد ولی می‌تواند اندکی از  آرای سنتی حزب محافظه کار را به خود جلب و نتیجه انتخابات را به ضرر محافظه کارها رقم بزند.

از آغاز جلسه مشخص بود که مناظره ای جنجالی پیش رو است،  از موضوعات مهمی که  در این مناظره مطرح شد از جمله می توان به دیدگاه کاندیداها نسبت به رژیم جمهوری اسلامی، تغییرات آب و هوایی و مساله مالیات اشاره کرد. همینطور موضوع خانه‌دار شدن مردم کانادا و منع پوشاندن صورت در شغل های دولتی در استان کبک هم مورد گفت و گو قرار گرفت.

از آنجا که رقابت اصلی در شهر ریچموند هیل بین دو حزب محافظه کار و لیبرال است سالن مناظره هم به دو قسمت تقسیم شده بود . مواضعی که مجید جوهری پیش از این هم گرفته بود و در برخی موارد با حزب لیبرال در تضاد بود باعث شد ایرانی هایی که با رژیم جمهوری اسلامی مخالفت دارند از نقاط مختلف خودشان را به سالن برسانند و در نهایت جو سالن در حمایت از کاستاس مناگاکیس نماینده حزب محافظه کار بود.

برخی شرکت کنندگان معتقد بودند پنلی که سئوال ها را از کاندیداها می‌پرسد بی‌طرف نیست و استدلالشان هم این بود که در رابطه با نظام جمهوری اسلامی از واژه های Iranian government  استفاده می شود، در حالی که مردم ایران نمی توانند نامزدهای مورد علاقه خودشان را در یک انتخابات دموکراتیک انتخاب کنند، و مجبور به رأی دهی به نامزدهای از فیلتر رژیم عبور کرده هستند، در نتیجه  به این مسئله هم اعتراض داشتند.

سؤال‌های بسیار زیادی در مورد سیاست خارجی کانادا ارسال شده بود که می‌توان به تحریم سپاه پاسداران اشاره کرد که توسط پنل برگزاری از کاندیداها پرسیده نشد.

در ابتدای جلسه ی پرسش و پاسخ چگونگی پرسیدن سؤال‌ها و  نیز وقتی که کاندیداها برای جواب هر پرسش داشتند،  اعلام شد. مسئول پنل پرسش کننده از حضار خواست که احترام جلسه را حفظ کنند و قدر دموکراسی و آزادی بیانی که در کانادا وجود دارد را رعایت کنند.

سئوالی راجع به ایران مطرح شد که از نظر برخی از مخاطبان شفاف نبود.پرسش یاد شده در پیوند با رعایت حقوق بشر در ایران بود. هر چهار نامزد بر این که حقوق بشر در ایران نقض می‌شود تاکید کردند.

کاندیدای حزب “ان دی پی” نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد و در عین حال گفت مقابله با جمهوری اسلامی با رهبری شخصی مثل دونالد ترامپ را نمی‌پذیرد .

کاستاس مناگاکیس از حزب محافظه کار پر شور و حرارت به این پرسش پاسخ داد و با استقبال و تشویق اکثریت حاضران در سالن روبرو شد ، او به نقض حقوق بشر، نقض حقوق زنان و اینکه زنان ایرانی از حق انتخاب پوشش محروم هستند اشاره کرد و به زندانی شدن نسرین ستوده پرداخت که با تشویق گسترده حضار مواجه شد. او همچنان اعلام کرد سفارت جمهوری اسلامی در کانادا باز نخواهد شد و سپاه پاسداران در لیست تروریستی قرار خواهد گرفت.

پاسخ های مجید جوهری  از حزب لیبرال از آغاز مورد خوشایند حضار قرار نگرفت و در طول پاسخ فریاد های «شرم» به گوش می‌رسید تا جایی که برگزار کنندگان مناظره از مخاطبان خواستند که نظم جلسه حفظ شود.

مجید جوهری به وعده ای که دولت لیبرال در سال ۲۰۱۵ برای عادی سازی روابط با جمهوری اسلامی داده بود اشاره کرد و گفت باید گفتگو با ایران را پی‌بگیریم تا بتوانیم آن‌ کسانی را که دچار بی‌عدالتی شدند حمایت کنیم.

این سخنان مجید جوهری با اعتراض حضار مواجه شد.

کاندیدای حزب مردم نیز نقض حقوق بشر در ایران را به رسمیت شناخت و به شدت محکوم کرد و در عین حال گفت از دخالت در امور داخلی کشور ها باید برحذر بود و به تجربه جنگ عراق اشاره کرد .

یکی از پرسش های چالش برانگیز مربوط به مساله ی ممنوعیت پوشش صورت در بخش خدمات دولتی در استان کبک بود که سه کاندیدا جواب مشابهی دادند و اشاره کردند تنگ نظری در کانادا جایی ندارد و کشوری است که به همه ایده ها خوش‌آمد می‌گوید و کاندیدای حزب NDP با این قانون مخالفت کرد.

مجید جوهری  در این پیوند گفت دولت لیبرال بررسی می‌کند که این قانون را در دادگاه فدرال کانادا مطرح کند، تنها کاندیدای حزب مردم بود که نظری متفاوت داشت و افزود اگرچه که کانادا کشوری باز برای همه تفکرات است ولی جدا بودن کلیسا و دولت مساله ای ست که در منشور آزادی های اساسی کانادا وجود دارد و باید پرسش اصلی این باشد که آیا ما اجازه استفاده از سمبل های مذهبی را در محل های دولتی و عمومی با بودجه  ی دولتی داریم یا خیر؟

یکی از پرسش های مهم کسری بودجه بود که مجید جوهری نتوانست رضایت مخاطبان را جلب کند. ووعده ای که جاستین ترودو مبنی بر بالانس بودجه در سال ۲۰۱۹ داده بود، عملی نشده بود.

کاستاس مناگاکیس  از حزب محافظا کار به کارنامه  ی دولت محافظه کار اشاره کرد و به اهمیت بالانس بودجه پرداخت.

ویدئوی این برنامه را اینجا ببینید