در شش حوزه به کاندیداهای حزب لیبرال کمک می کنم

در حوزه ویلودیل درخواست می کنم به علی احساسی کاندیدای حزب لیبرال رأی دهید

در حوزه مسکونی خویش، ریچموندهیل، به کاستاس منگاکیس کاندیدای حزب کانسرواتیو رأی می دهم


دکتر رضا مریدی اولین ایرانی تباری است که در امریکای شمالی به مجلس قانوگذاری کشور میزبان پا گذاشت. او یکی از چهره های شاخص سیاسی و حقوق بشری برای جامعه ی ایرانی – کانادایی ست. در واقع بسیاری از ما ایرانیان از طریق ایشان آموختیم که نماینده داشتن در مجلس یعنی چی؟

او از جمله سیاستمداران مسئول و کاردانی ست که هرگز در طول یازده سال خدمتش در مجلس با وجود مناصب و مشغله های بیشمار پیوندش را با مردم حوزه ی انتخاباتی اش از یک سو، و نیز جامعه ایرانی- کانادایی نگسست و همیشه در کنار آنان و همراه با آنان بوده است.

بخصوص نقش ایشان در کنار مبارزات حقوق بشری جامعه ی ایرانی – کانادایی که بلندگوی مبارزات حق خواهانه ی مردم در ایران بوده و هستند، فراموش نانشدنی و ستودنی ست. او تبدیل به الگو و میزانی شده است که بر اساس آن ایرانیانی که بعد از ایشان پا در این عرصه گذاشتند سنجیده شده اند و از سوی جامعه ایرانی – کانادایی یا نمره قبولی گرفته اند و قدر دانسته شده اند، و یا مردود  و مذموم شمارده شده اند.

در پیوند با انتخابات پیش رو که در روز ۲۱ اکتبر ۲۰۱۹ برگزار می شود گفت و گوی کوتاهی با دکتر رضا مریدی داشتیم که در زیر می خوانیم:

یکی از موضوعات اصلی انتخابات پیش رو محیط زیست است، شما چه نظری دارید؟

دکتر مریدی: حفاظت محیط زیست نه تنها برای مردم کانادا، بلکه برای بیش از ۷میلیارد ساکنان کره زمین و نسل های آینده حائز اهمیت است. خوشبختانه سه حزب اصلی کانادا هر کدام برنامه های خاص خود را در این زمینه ارائه کرده اند که نهایتا قضاوت با مردم کانادا خواهد بود. جای تأثر است که در زادگاه عزیز ما ایران، رژیم جمهوری اسلامی به جای حفاظت محیط زیست در تخریب آن می کوشد و کنشگران حفاظت محیط زیست را زندانی، شکنجه و حتی به قتل می رساند.

شما تأثیر این انتخابات را در جامعه ایرانی چگونه می بینید؟

جای خوشوقتی است که در سال های اخیر جامعه ایرانی در امور سیاسی و اجتماعی کشور عزیزمان کانادا نقش برجسته ای را ایفا می کند. نتایج این انتخابات قطعا همانند دیگر جوامع کانادا بر جامعه ایرانی هم تأثیرگذار خواهد بود و از این نظر همه هموطنان عزیز ایرانی بایست در این انتخابات شرکت کنند و ضمن استفاده از حق دموکراتیک خود یعنی رأی دادن آزاد (که هموطنان ما در زادگاهمان از آن محروم هستند) وظیفه اجتماعی خود را نیز انجام دهند.

از راست: هان دانگ- دکتر رضا مریدی

علاوه بر رأی دادن، ایرانیان چگونه می توانند در فرایند دموکراسی کانادا حضور داشته باشند؟

رأی دادن در انتخابات شهرداری ها، شوراهای آموزش و پرورش، مجالس قانونگذاری استانی و فدرال از اولین وظایف اجتماعی هر کانادایی است. ایرانیان علاوه بر رأی دادن می توانند در زمان انتخابات به کاندیداها به صورت داوطلب کمک کنند و اگر امکان مالی دارند می توانند به دفاتر انتخاباتی آنها کمک مالی کنند و حتی می توانند برای عضویت در شوراهای شهر و آموزش و پرورش و مجالس قانون گذاری کاندیدا شوند.

شما اولین ایرانی در امریکای شمالی بودید که به مجلس کانادا راه یافتید و شش سال را هم در سمت وزارت خدمت کردید. نظرتان در پیوند با احزاب سیاسی و نیز کاندیداهای شرکت کننده در انتخابات پیش رو چیست؟

احزاب سیاسی کانادا همگی برای خدمت به مردم و کشور کانادا فعالیت می کنند. از آن جا که سیاست علم محض نیست (بر خلاف علم ریاضی) طبیعتا سلیقه ها، نظرات و روش های گوناگونی برای خدمت به کشور وجود دارد که احزاب سیاسی را از همدیگر متمایز می کند. ضروری ست که در موقع انتخابات مردم علاوه بر در نظر گرفتن حزب مورد دلخواه خویش به شخص کاندیدا هم توجه کنند. دانش سیاسی، صداقت، نزاکت، کردار و منش کاندیدا و عملکرد وی در گذشته بایست مورد نظر قرار گیرد. چرا که نهایتا، آن شخص نمایندگی شما را در مجلس خواهد داشت، نه حزب او.

چندین سال پیش کاندیدای حزب لیبرال از حوزه مارکهام مدارک تحصیلی و حرفه ای خود را نادرست اعلام کرده بود که پس از انتخاب شدن به مجلس و روشن شدن دروغ های وی حزب لیبرال او را از حزب اخراج کرد.

شما در طول ۱۱ سال نمایندگی پارلمان با احزاب گوناگون کار کرده اید، نظرتان در مورد سیاستمداران چیست؟

در این مدت اینجانب ۴ سال با آقای برایان ویلفرت از حزب لیبرال و ۴ سال دیگر با آقای کاستاس منگاکیس از حزب کانسرواتیو به عنوان همکاران فدرال من از حوزه ریچموندهیل کار کرده ام. هر دوی این سیاستمداران برای جامعه ریچموندهیل و جامعه ایرانی خدمت کرده اند. آقای ویلفرت برای آزادی سعید ملک پور در کنار من فعالیت می کرد.

در مورد آقای منگاکیس به موردی اشاره می کنم که یک شب ساعت ۱۰ یک هموطن ایرانی برای کمک به یک پناهنده ایرانی به منزل من تلفن کرد که من بلافاصله به آقای منگاکیس تلفن کردم و از وی که آن موقع علاوه بر نمایندگی پارلمان معاونت وزارت مهاجرت را هم عهده دار بود، تقاضای کمک کردم. وی در آن موقع شب با روی خوش بلافاصله اقدام کرد. این فقط نمونه ای ست از کمک های آقای منگاکیس به جامعه ایرانی و لازم است که به حمایت وی از خواسته های مردم ایران در رابطه با حقوق بشر نیز اشاره کنم.

اشاره کردید که در موقع رأی دادن علاوه بر حزب مورد نظر بایست به شخص کاندیدا هم توجه کرد. لطفا بیشتر توضیح بدهید؟

همان گونه که اظهار کردم احزاب سیاسی همگی برای خدمت به کانادا فعالیت می کنند. البته هر کدام مطابق با فلسفه سیاسی اقتصادی اجتماعی خویش.

در گذشته تامی داگلاس از حزب ان دی پی بهداشت رایگان را به کانادا عرضه کرد که امروزه همگی از آن بهره مند هستیم.

برایان مالرونی از حزب کانسرواتیو قرارداد نفتا را با امریکا بست و سیستم مالیاتی “جی اس تی” را معرفی کرد که موجب شکوفائی اقتصادی کانادا شد و آن را در جرگه کشورهای گروه ۷  قرار داد.

پیر ترودو از حزب لیبرال قانون اساسی کانادا را به تصویب رساند و آن را به استقلال کامل رساند، و به علاوه قانون چند فرهنگی- چند ملیتی را گذراند که امروزه همه اقوام و ملیت های ساکن کانادا خود را در خانه و کشور خود احساس می کنند. بنابراین این انسان ها هستند که تأثیر عملکرد آنان در چارچوب حزبی که به آن وابسته هستند نقش پذیر می تواند باشد.

اکثریت مردم کانادا در انتخابات به درجات گوناگون ترکیبی از خصوصیات رهبر حزب، برنامه حزب و شخصیت و کاردانی کاندیدا را می سنجند و سپس تصمیم نهائی را می گیرند. طی ۴ دوره مبارزه انتخاباتی که اینجانب شرکت کردم به اشخاصی برخورد کردم که به صراحت می گفتند کانسرواتیو یا ان دی پی هستند ولی در این انتخابات به شما (رضا مریدی) رأی می دهم.

علی احساسی کاندیدای حزب لیبرال از حوزه ویلودیل

شما همیشه نقش پررنگ و جایگاه خاصی  در جامعه ایرانی- کانادایی داشته اید، در این انتخابات به کدام کاندیداها کمک می کنید؟

در این انتخابات من به کاندیداهای حزب لیبرال به شرح زیر کمک می کنم: آقای علی احساسی(ویلودیل)،  هان دانگ (دان ولی شمال)، راب اولیفنت (دان ولی غرب)، دکتر هلنا جاسک(مارکهام- استافویل) گری گلد استون (تورن هیل)، لیا تیلور(آرورا- اوک ریجز). این کاندیداها ضمن این که عضو حزب لیبرال هستند اشخاصی صدیق و کاردان می باشند. از هموطنان ساکن حوزه ویلودیل خصوصا درخواست می کنم که در انتخابات ۲۱ اکتبر شرکت کرده و به آقای علی احساسی رأی دهند.

کاستاس منگاکیس از حزب کانسرواتیو از حوزه ریچموندهیل

در حوزه مسکونی خود ریچموندهیل چه توصیه ای می کنید؟

آقای کاستاس منگاکیس از حزب کانسرواتیو و آقای دویتا از حزب ان دی پی  و آقای جوهری از حزب لیبرال در این حوزه کاندیدا هستند.  آقای کاستاس منگاکیس و آقای دویتا هر دو انسان های شریفی هستند و مورد احترام اینجانب. به علاوه هر دو با جامعه ایرانی آشنائی کامل دارند و در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران درکنار جامعه ایرانی بوده اند.

اینجانب برای اولین بار قریب به  30 سال اقامت در کانادا در انتخابات به کاندیدای حزب کانسرواتیو آقای کاستاس منگاکیس رأی خواهم داد. من این تصمیم را به اطلاع حزب لیبرال نیز رسانده ام.

آقای دکتر مریدی سپاسگزار از وقتی که گذاشتید و همچنین سپاسگزار که با وجود مسئولیت ها و مشغله های بسیار چه در گذشته و چه اکنون از مبارزات حق خواهانه ی مردم ایران، یعنی نیمه ی دیگر ما ایرانیان کانادا، بر اساس موازین حقوق بشری حمایت کرده اید.