صدای امریکا: ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می دهد که گروهی از مردم در کوت عبدالله واقع در اهواز در پی «مرگ مشکوک» یک شاعر اهوازی شامگاه یکشنبه ۱۹ آبان ماه دست به تجمع زده‌اند.

براساس ویدئوهای منتشر شده معترضان اقدام به بستن جاده کوت عبدالله اهواز کردند و گروهی نیز اقدام به بستن مسیرها با روشن کردن آتش کرده اند.

حسن حیدری شاعر

معترضان می گویند که مرگ «حسن حیدری» شاعر منتقد جمهوری اسلامی مشکوک است. این شاعر چندین بار بازداشت شده بود که آخرین بار آن به همراه شهاب بلاوی، دیگر شاعر عرب، در جریان سیلاب‌های امسال بود. گزارش‌های غیررسمی حاکی است که شهاب بلاوی نیز همچنان در بازداشت به سر می برد.

کمپین دفاع از فعالان عرب اهواز درباره مرگ حسن حیدری نوشت که او در بیمارستان شفا اهواز جان باخته و اطرافیانش «زهر» را علت مرگ او می‌دانند.

همچنین معترضان به مرگ مشکوک این شاعر اهوازی در شعارهای شب گذشته خود می گفتند که «اهواز در عزا است و خون هدر نخواهد رفت.»

اما مقامات جمهوری اسلامی مشکوک بودن مرگ این شاعر منتقد را رد کرده و تجمع در اهواز را که امروز دوشنبه نیز ادامه داشته است را به دلیل «معروف بودن این شاعر اهوازی» اعلام و مدعی شدند که مردم برای گفتن «تسلیت» در منطقه تجمع کرده‌اند.

معترضان اقدام به بستن جاده کوت عبدالله اهواز کردند

در حالی مرگ مشکوک این شاعر اهوازی مورد اعتراض قرار گرفته است که پیش از این نیز خبر مرگ بنیامین آلبوغبیش، شهروند عرب اهوازی که در تاریخ ۵ خرداد ۹۸ به همراه برادرش محمدعلی آلبوغبیش توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شده بود در تاریخ ۵ تیر از سوی یک مقام امنیتی به خانواده‌اش اعلام شد.

جمهوری اسلامی بارها فعالان عرب و مخالف خود را به بهانه های مختلف بازداشت کرده است. علی حیدری، فعال عرب، آبان سال ۹۷ به صدای آمریکا خبر داده بود که پس از حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور سال گذشته، نزدیک به ۷۰۰ نفر در استان خوزستان بازداشت شده و هیچ نهادی پاسخگوی خانواده بازداشت‌شدگان نیست.

بر اساس آخرین تحقیقات سازمان عفو بین‌الملل، از دسامبر ۲۰۱۷ تاکنون دست‌کم ۱۱ مورد مرگ‌ مشکوک بازداشت‌شدگان در ایران اتفاق افتاده است.

نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و دولت ایالات متحده بارها آزار و زندانی کردن اعضای اقلیت‌‌های قومی و پیروان اقلیت های مذهبی توسط رژیم جمهوری اسلامی را محکوم کرده اند.