تظاهرات فرهنگیان بازنشستهبرخی نمایندگان تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور که جهت جلسه هماهنگی قصد برگزاری جلسه‌ای در تهران را داشتند بازداشت شدند.

شماره ۱۱۹۵ ـ ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۸


 


 

بازداشت ۱۰ تن از فعالان صنفی معلمان در تهران


 تظاهرات فرهنگیان بازنشسته

برخی نمایندگان تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور که جهت جلسه هماهنگی قصد برگزاری جلسه‌ای در تهران را داشتند بازداشت شدند.

ادوارنیوز: برخی نمایندگان تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور که جهت جلسه هماهنگی قصد برگزاری جلسه‌ای در تهران را داشتند بازداشت شدند.

به گزارش کارگزاران  این بازداشت صبح دوشنبه رخ داد و طبق آخرین خبر محمود بهشتی‌لنگرودی، علی‌اکبر باغانی، محمدتقی فلاحی، نیک‌نژاد، بهلولی، زینال‌زاده‌ و سوری و برخی دیگر از نمایندگان تشکل‌های صنفی شهرستان‌ها بازداشت شدند. گویا فرهنگیان فوق قصد داشتند روز سه شنبه عصر جلسه‌ای با یکی از اعضای هیات‌رئیسه مجلس داشته باشند. براین اساس «سازمان معلمان ایران» به مناسبت دستگیری تعداد زیادی از اعضای کانون‌های صنفی اطلاعیه صادر کرد. آنان خواستار پاسخگویی مسئولان و آزادی بازداشت‌شدگان شدند.

همچنین کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز با اعلام این خبر تعداد بازداشت شدگان را ۱۰ نفر و محل بازداشت را منزل یکی از اعضای کانون معلمان در منطقه ۴ آموزش پرورش اعلام کرده است.

 

سفیر بریتانیا: گروهی در ایران به طالبان اسلحه می دهند


 

یک گزارشگر بی بی سی به شواهدی دست یافته که نشان می دهد گروه هایی در داخل ایران، از طریق مرز مشترک خود با افغانستان، به شورشیان طالبان اسلحه می فرستند.

این سلاح ها، برای حمله به نیروهای آمریکایی و سربازان ناتو به کار می رود که ایران، منتقد حضور آنها در کنار مرزهای خود است.

دولت ایران همواره ادعای ارسال اسلحه به مخالفان دولت افغانستان و نیروهای خارجی مستقر در آن را رد کرده است.

کیت کلارک گزارشگر بی بی سی در گزارش ویژه ای، از نزدیک به بررسی این موضوع پرداخته است که نیروهای طالبان، اسلحه خود را از کجا تامین می کنند.

او می گوید ستیزه جویان طالبان، به سلاح های ساخت ایران علاقه دارند. این سلاحها، برای طالبان کاراتر است و قدرت تخریب بالایی دارد.

کلاشینکف های ساخت ایران، که توانایی شلیک نارنجک را هم دارد، دویست تا سیصد دلار گران تر از تفنگ های مشابه ساخت پاکستان، چین یا روسیه است.

یکی از فرماندهان طالبان به کیت کلارک گفته است که واقعاً سلاح های ایرانی، توانایی طالبان را در عملیات علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان، افزایش داده است.

این فرمانده گفته است:"نوعی مین ایرانی به نام اژدها قدرت تخریب بالایی دارد و تانک را ازبین می برد".

دولت بریتانیا که هزاران سرباز در خط مقدم نبرد با شورشیان طالبان درجنوب افغانستان دارد، می گوید نیروهایش سلاح هایی به دست آورده اند که به اعتقاد این نیروها، از سوی یک گروه در داخل دولت ایران برای شورشیان طالبان فرستاده شده بود.

شرارد کوپر کولز، سفیر بریتانیا در کابل نیز، چنین اتهامی را علیه ایران مطرح می کند. او می گوید: "ما شاهد تامین محدود تسلیحات ایرانی به طالبان، توسط گروهی در داخل ایران بوده ایم؛ اما این الزاماً به معنای ارسال سلاح های بسیار خطرناک به طالبان، با آگاهی تمام ارگان های دولتی ایران نیست".

سفارت ایران در کابل، این اتهام را رد کرده و آن را ادعایی بی اساس خوانده است. مقام های این سفارت می گویند تهران از دولت افغانستان حمایت می کند.


 

انتقاد از ایران به خاطر عدم همکاری هسته‌ای


 

بی بی سی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که پیشرفت معناداری در ارزیابی فعالیت های هسته ای ایران در گذشته به دست نیامده است.

این آژانس گفته است که نمی تواند به سئوالات در مورد بخش هایی از برنامه هسته ای ایران که احتمالا کاربرد نظامی نیز می تواند داشته باشد، پاسخ دهد.

این گزارش خاطرنشان می کند که ایران بر خلاف خواست قطعنامه های شورای امنیت، کماکان به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد.

آمریکا در واکنش به این گزارش گفته است که ایران با اقدامات تنبیهی بیشتری مواجه خواهد شد. یک سخنگوی کاخ سفید گفته است سیاست های ایران در بی اعتنایی به خواست جامعه جهانی به انزوای بیشتر مردم ایران منجر می شود.

او بار دیگر خواهان تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی ایران شد و هشدار داد که در غیر این صورت، این کشور باید خود را برای اجرای بیشتر قطعنامه های شورای امنیت و وضع احتمالی تحریم های جدید آماده کند.

آژانس بین المللی انرژی هسته ای از ایران خواسته است تا دسترسی بیشتری به بازرسان این آژانس در تحقیقاتشان دهد.

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در اولین واکنش به این گزارش گفته است که اگر "مدیرکل آژانس ده سال دیگر هم درباره ایران گزارش دهد، خواهد گفت که ایران از فعالیت های هسته ای خود منحرف نشده است."

آژانس بین المللی انرژی هسته ای در گزارش خود گفته است که ایران در همکاری با بازرسان آژانس ناکام مانده است.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه علیه ایران به تصویب رسانده که طی آن تحریم هایی علیه این کشور وضع کرده است. این شورا خواهان تعلیق فعالیت های غنی سازی اورانیوم از سوی ایران است.

گزارش جدید آژانس هفته آینده در نشست هیات حکام آژانس مورد بررسی قرار می گیرد.


 

حمله به مراسم افطار و دستگیری فعالان آذربایجانی در تهران


مجموعه فعالان حقوق بشر: بر اساس آخرین اخبار رسیده روز یکشنبه
۲۴ شهریور ماه ۸۷ سه نفر از بازداشت شدگان آذربایجانی مراسم افطاری چهارشنبه شب در خیابان نواب تهران، آزاد شدند.

مهندس محمد عباسپور، یوسف هوشیار و شهباز ابراهیم نژاد سه بازداشتی بودند که یکشنبه با قید ضمانت از زندان اوین آزاد شدند. با آزادی این فعالین آذربایجانی تعداد زندانیان محبوس مربوط به این مراسم به ۹ نفر کاهش یافت. پیش از این نیز شش تن از بازداشت شدگان که عموما شامل زنان و کودکان می شوند آزاد شده بودند. خاطرنشان می شود نیروهای امنیتی شامگاه چهارشنبه ۲۰ شهریور با یورش به منزل یکی از فعالان آذربایجانی نزدیک به بیست نفر از شرکت کنندگان در یک ضیافت افطاری را دستگیر و روانه بند ۲۰۹ زندان اوین کردند.

علیرضا صرافی(مدیر مسئول ماهنامه توقیف شده دیلماج)، اکبر آزاد (نویسنده مجله وارلیق)، حسن راشدی(نویسنده مجله وارلیق)، سعید محمدی موغانلی (شاعر و روزنامه نگار)، حسن رحیمی بیات (فعال حقوق بشر)، حسین حیدری (مدیر مسئول نشریه دانشجویی اولوس)، عباس نعیمی (فعال مدنی  ـ عضو N.G.O "اورین" شهرستان خوی)، مهدی نعیمی(شاعر و مدرس زبان ترکی در دانشگاهها) و صیاد محمدیان  اسامی افرادی است که همچنان در بازداشت به سر می برند.

به گفته خانواده ها نامبردگان حق تماس تلفنی با خانواده ها و ملاقات با وکلایشان را نداشته اند و همین امر موجب نگرانی خانواده ها شده است. همچنین مسئولین ذی ربط از دادن هر گونه اطلاعات در مورد اتهام بازداشت شدگان به خانواده آنها خودداری می کنند.


 

آزادی دانشجوی دانشگاه اهواز، پس از ۱۱ ماه حبس


خبرنامه امیرکبیر: جواد علیخانی دانشجوی دانشگاه چمران اهواز پس از
۱۱ ماه حبس و تحمل فشارهای فراوان، سرانجام روز پنج شنبه گذشته آزاد شد.

جواد علیخانی ۲۸ مهر ۱۳۸۶ همراه با تعدادی دیگر از فعالان دانشجویی دانشگاه چمران اهواز به اتهام واهی "تلاش برای انتشار نشریه ای موهن" دستگیر شد. همه دانشجویانی که همراه او بازداشت شده بودند با قید ضمانت آزاد شدند، ولی بازجویان وزارت اطلاعات از آزادی او با قید ضمانت ممانعت می کردند.

علیخانی از ۳۰ خرداد ماه به مدت ۴۵ روز به سلولهای انفرادی یکی از زندانهای وزارت اطلاعات برده شد. همچنان او در طی این مدت تحت فشار قرار داشت. علیرغم گرمای زیاد در اهواز او در سلولی قرار داشت که فاقد هرگونه تهویه و وسائل برودتی بود و بازجویان برای تحت فشار قرار دادن او پنجره کوچک سلول را می بستند تا از جریان هوا در سلول ممانعت کنند. جواد علیخانی در ابتدای دستگیری نیز مدتی را در این بازداشتگاه وزارت اطلاعات بسر برد. سرانجام این دانشجو پس از ۱۱ ماه بلاتکلیفی روز ۵ شنبه با تودیع وثیقه ۵۰ میلیونی از زندان آزاد شد.


 

نمایندگان اهل سنت خواستار مجازات عاملان تخریب مسجد و حوزه‌ علمیه  زابل شدند


ایلنا: پانزده عضو مجمع نمایندگان اهل سنت مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، مجازات عاملان تخریب مسجد و حوزه علمیه امام ابوحنیفه عظیم‌آباد زابل را خواستار شدند.

در این نامه آمده است: وقوع این حادثه نظر به حرمت مسجد و قداست مدرسه‌ دینی و بی‌حرمتی به کتاب قرآن، ما نمایندگان اهل سنت را به شدت نگران کرده است.

نویسندگان این نامه از رئیس‌جمهور خواسته‌‏اند تا به نمایندگی از مدیریت عالی نظام، مسئولان محلی را به تسامح، سعه صدر و مدارا با شهروندان زابلی دعوت کند.

در پایان این نامه از رئیس‌جمهور خواسته شده تا طی دستوری قاطعانه، از چنین اعمالی جلوگیری و از ریختن آب به آسیاب دشمن ممانعت به عمل آید و نسبت به مجازات عاملان چنین حوادث ضد وحدت اقدام و از مردم منطقه با ایجاد راهکارهای لازم دلجویی شود.


 

 


 



 

وثیقه ۵۰ میلیون تومانی برای مسعود کردپور، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در کردستان

مسعود کردپور
تبریزنیوز: شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد ، قرار وثیقه
۵۰ میلیون تومانی برای "مسعود کردپور"، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر زندانی در مهاباد صادر کرد.

"عباس جمالی" وکیل پایه یک دادگستری که روز دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ موفق به دیدار با موکلش "مسعود کردپور"، در زندان مهاباد شده است در خصوص آخرین و ضعیت این روزنامه نگار زندانی گفت: موکلم با کیفرخواستی از سوی دادستانی با اتهام "تبلیغ علیه نظام به نفع گروه های مخالف نظام به وسیله مصاحبه با رادیو های بیگانه"، مواجه است.

دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی، در مورد اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات "مسعود کردپور" گفت: اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات در روز شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ برگزار خواهد شد.

لازم به یاد آوریست؛ "مسعود کردپور"، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر مقیم بوکان، در روز پنج شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۷ ، برابر با روز خبرنگار در ایران، بواسطه حکم بازداشت صادره از سوی دستگاه قضایی بوکان توسط نیروهای اطلاعاتی وابسته به وزارت اطلاعات، در منزل شخصی خود بازداشت شده بود.

در آن روز ماموران امنیتی در حالی که حکم قضایی ورود به منزل را داشتند به تفتیش ابزارهای کار حرفه ای چون کامپیوتر، یادداشت ها و کتاب ها پرداخته و گوشی تلفن همراه، کیس کامپیوتر، پاسپورت، تعدادی کتاب، جزوه و یادداشت را با خود برده اند.

خاطرنشان می سازد؛"مسعود کردپور"، ۳۷ ساله، روزنامه نگار، فعال حقوق بشر، بنیانگذار بنیاد دموکراسی و حقوق بشر کردستان ایران ، عضو NGO دفاع از محیط زیست و دارای مدرک فوق لیسانس جغرافی با سابقه ۲۱ سال تدریس در دبیرستان های بوکان است.

وی علاوه بر آن که در سال ۷۸ نیز بازداشت شده بود، اخیرا از سوی دادگاه رسیدگی به تخلفات اداری استان آذربایجان غربی به اتهام تحریک معلمان و مصاحبه با رسانه های داخل و خارج از کشور ، به شهرستان تکاب تبعید شده بود.


 


 

بیانیه حقوق دانان و وکلای دادگستری در اعتراض به حکم صادره برای یوسف عزیزی بنی طرف


 

یوسف عزیزی بنی طرف

اخبار روز: ۱۰ تن از حقوقدان و وکلای دادگستری با نوشتن نامه ای به رییس قوه قضاییه بر شخصیت فرهنگی یوسف عزیزی بنی طرف به عنوان یکی از روشنفکران عرب ایرانی و نویسنده ای مستقل تاکید کردند و وی را از اتهامات وارده دادگاه انقلاب مبرا دانستند.

آنان با اظهار شگفتی خود و جامعه فرهنگی ایران از صدور حکم ۵ سال زندان برای عزیزی بنی طرف گفته اند که از این شخصیت فرهنگی سابقه ای غیر از خدمات فرهنگی و مطبوعاتی در عرصه ملی و بویژه درباره فرهنگ مردم عرب خوزستان، سراغ ندارند.

در میان این ده حقوقدان نام وکلایی همچون شیرین عبادی، یوسف مولایی، عبدالفتاح سلطانی، ناصرزرافشان و محمد شریف دیده می شود.

متن نامه به این شرح است:

جناب آقای شاهرودی ریاست محترم قوه قضائیه

باسلام
ما، جمعی از حقوقدانان و وکلای دادگستری، امضاکنندگان این نامه شناخت خود
را از آقای یوسف عزیزی بنی طرف به شرح زیر اظهار می داریم.

ایشان از روشنفکران عرب ایرانی، روزنامه نگار و نویسنده مستقلی است که دارای بیست و چهار کتاب و صدها مقاله به زبان های فارسی و عربی است. وی طی چهار دهه ی گذشته در آثار ادبی و پژوهشی خویش کوشیده است ادب و فرهنگ معاصر عرب را به ایرانیان و ادب فارسی را به جهان عرب معرفی نماید. خدمت ایشان در این زمینه بر کسی پوشیده نیست. از این رو صدور حکم پنج سال زندان برای آقای بنی طرف، ما و جامعه فرهنگی و مطبوعاتی ایران را شگفت زده کرد. لذا با توجه به سابقه و شأن فرهنگی ایشان تقاضا داریم پرونده وی به شعبه ای از دادگاه های تجدید نظر ارجاع شود که قضات محترم آن با تسلط بیشتر بر امور فرهنگی بتوانند قضاوت شایسته ای در مورد این شخصیت فرهنگی کشور داشته باشند.

امضا کنندگان این نامه از آقای عزیزی بنی طرف سابقه ای غیر از خدمات فرهنگی و مطبوعاتی در عرصه ملی و بویژه در باره فرهنگ مردم عرب خوزستان، سراغ ندارند و ایشان را شایسته ی اتهامات مندرج در دادنامه بدوی نمی دانند.

امضاکنندگان: حسن اسدی زیدآبادی، پرویز خورشید، دکتر ناصر زرافشان، سید محمد سیف زاده، عبدالفتاح سلطانی، دکتر محمد شریف، دکتر ناصر طاهری، شیرین عبادی، احمد فتحی، دکتر یوسف مولایی.


 


 

تازه ترین تحولات پرونده دکتر زهرا بنی یعقوب


 دکتر زهرا بنی یعقوب

کانون زنان ایرانی: یازده ماه پس از مرگ مشکوک دکتر زهرا بنی یعقوب در بازداشتگاه ستاد امر به معروف و نهی از منکر همدان، قاضی یکی از شعبه های دادسرای کارکنان دولت مستقر در تهران، از خانواده بنی یعقوب خواسته تا یک پزشک متخصص مغز و اعصاب را به عنوان ناظر برای شرکت در کمیسیون پزشکی بررسی کننده این پرونده، معرفی کنند.

قاضی میر حسینی به خانواده بنی یعقوب ۱۰ روز فرصت داد تا یک پزشک را برای شرکت در این کمیسیون پزشکی معرفی کنند. فرصت تعیین شده با مخالفت پدر زهرا روبرو شد. او ضمن اعتراض به فرصت کمی که دادگاه برای معرفی یک پزشک مغز و اعصاب به او داده گفت: "چطور شما برای آوردن پرونده از همدان به تهران چهار ماه وقت را تلف کردید، اما حالا به بهانه داشتن عجله در رسیدگی به پرونده، ما را تحت فشار قرار می دهید."

زهرا بنی یعقوب، پزشک ۲۷ ساله، که در حال انجام داوطلبانه طرح خدمات پزشکی در یکی از روستاهای دورافتاده کشور بود، روز جمعه بیستم مهرماه سال گذشته ساعت ۱۰ صبح در محوطه پارک همدان به همراه نامزد خود توسط ماموران ستاد امربه معروف به دلیل نامشخص بودن وضعیت تاهل، بازداشت و به ستاد منکرات منتقل شد. دو روز بعد مأموران بازداشتگاه اعلام کردند که زهرا خود را در راهروی ‏طبقه دوم بازداشتگاه با استفاده از پارچه پلاکارد تبلیغاتی حلق آویز کرده و جان باخته است، ‏اما خانواده زهرا با اعتقاد به اینکه فرزندشان کشته شده است از مسئولان ستاد امر به معروف همدان شکایت کرده اند.

پدر زهرا در گفت وگو با خبرنگار کانون زنان ایرانی از مشکلات و سختی هایی که برای پیدا کردن یک پزشک معتمد داشت سخن گفت:"به بیش از ۱۰ پزشک برای معرفی آنها به کمیسیون پزشکی مراجعه کردیم، اما همه آنها ضمن اظهار همدردی از پذیرش این مسئولیت خودداری کردند."

به گفته ابوالقاسم بنی یعقوب این پزشکان، پذیرش این خواسته را اقدامی خطرناک می دانستند که می تواند به قول خودشان موجب پائین آوردن تابلو آنها و تعطیلی مطب شان شود. با این همه و در نهایت یک جراح مغز، به شرط مخفی ماندن هویتش، حاضر به پذیرش این درخواست خانواده دکتر زهرا شده است.

بر اساس گفته خانواده زهرا آنها در زمان خاکسپاری دخترشان شاهد خونریزی از بینی و گوش او بودند. چیزی که به نظر پزشکان می تواند نشانه ضربه مغزی باشد. قرار است کمیسیون پزشکی بنا به خواست دادگاه و خانواده دکتر زهرا این مورد را بررسی کنند. این کارشناسان در ادامه بررسی های خود قرار است دیداری هم با بازپرس همدانی پرونده دکتر زهرا داشته باشند و از او بازجویی به عمل آورند. این بازپرس در اوایل تیرماه امسال برای تمامی متهمان و دست اندرکارانی که در مدت ۴۸ ساعت بازداشت دکتر زهرا ، با او در ارتباط بودند، قرار منع تعقیب صادر کرد.

از سوی دیگر با شکایت و در خواست شیرین عبادی و عبدالفتاح سلطانی و با تائید دادگاه، قرار است گروهی از کارشناسان جنایی اداره آگاهی برای بررسی دقیق تر موضوع به محلی که یک سال پیش مرگ دکتر زهرا در آنجا به طرز مشکوکی اتفاق افتاد، اعزام شوند. بر اساس گفته های تیم وکلای دکتر زهرا بنی یعقوب عکس های گرفته شده نشان می دهد پارچه ای که ادعا می شود زهرا با آن خودکشی کرده به حدی کوتاه است که امکان چنین اقدامی را از سوی او غیر ممکن کرده است. بنا براین آنها مشکوک به وارد شدن ضربه مغزی به او هستند. موردی که پس از یک سال و با کشمکش زیاد در دادگاهی در همدان و تهران هنوز روشن نشده است.


 



 

بازداشت دانشجوی دانشگاه تربیت معلم


خبرنامه امیرکبیر: در ادامه سرکوب و بازداشت دانشجویان دانشگاه تربیت معلم، سیوان فرخزادی دانشجوی این دانشگاه روز
دوشنبه پس از دریافت احضاریه کتبی و مراجعه به دادگاه انقلاب کرج بازداشت شد.

سیوان فرخزادی و دیگر دانشجویان دانشگاه تربیت معلم طی روزهای گذشته مرتبا توسط بازپرس حسینی مورد تهدید قرار گرفته اند. وی با الفاظی توهین آمیز از دانشجویان می خواهد که خود را به دادگاه انقلاب کرج معرفی کنند. فرخزادی پیش از این نیز در اداره اطلاعات کردستان مورد بازجویی قرار گرفته بود.

روز سه شنبه گذشته نیز امین آریا و امین شجاع از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران پس از مراجعه به دادگاه انقلاب کرج بازداشت شدند. شب پیش از آن نیز، محمد شریفی دانشجوی دانشگاه تربیت معلم در صحن دانشگاه توسط نیروهای لباس شخصی ربوده شد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، پس از آنکه خانواده محمد شریفی برای پیگیری وضعیت فرزندشان به دادگاه انقلاب مراجعه کردند، به آنها اعلام شد که "فرزند شما به دلیل عدم همکاری، فعلا در زندان باقی خواهد ماند."

سیوان فرخزادی، امین آریا، امین شجاع و محمد شریفی همگی از دانشجویان برگزار کننده تحصن دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران (واحد کرج) در اعتراض به مشکلات صنفی بودند. در پایان آن تحصن مسئولان دانشگاه به دانشجویان تعهد دادند که هیچ گونه برخوردی با دانشجویان معترض صورت نخواهد گرفت، اما پس از آن مسئولان دانشگاه تربیت ملعم با نقض عهد بیش از ۴۰ دانشجوی دانشگاه تربیت معلم را به کمیته انضباطی احضار کرده و برای آنان احکام انضباطی صادر کردند.


 

تظاهرات در شهر کلن آلمان در حمایت از زندانیان اعتصابی کرد


 

به گزارش اخبار روز فراخوانی در حمایت از زندانیان اعتصابی کرد در ایران صادر شده است. در این فراخوان آمده است:

به‌ اطلاع همه‌ی هموطنان ساکن آلمان می‌رسانیم که‌ روز شنبه‌ ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۸ ساعت ۲ تا ۵ بعدازظهر از سوی "کمیته‌ی پشتیبانی از زندانیان اعتصابی کورد در ایران ـ آلمان" برای پشتیبانی از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی کورد، میتینگی در میدان مرکزی جنب کلیسای Dom در شهر کلن برگزار می‌شود.
به‌ این وسیله‌ از همه‌ی ایرانیان، احزاب و سازمانهای سیاسی دعوت می‌کنیم تا با شرکت در این عمل اعتراضی، پشتی
بانی خود را نسبت به‌ خواست‌‌های برحق فرزندانمان در زندانهای رژیم جنایتکار اسلامی ایران ابراز دارند.


 

احمد توکلی از حسن موسویان حلالیت طلبید


 

بی بی سی: احمد توکلی یکی از نمایندگان مجلس هشتم و مدیر سایت "الف" طی بیانیه ای شش ماه پس از تبرئه حسین موسویان از اتهام جاسوسی به علت انتشار آنچه " اخبار بی اساس" درباره مذاکره کننده سابق اتمی ایران خوانده، از وی عذرخواهی کرده است.

موسویان که یک سال پیش به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود، فروردین ماه امسال به دو سال حبس تعلیقی و انفصال از مشاغل دیپلماتیک محکوم شد.

موسویان از افراد نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور پیشین، رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام و رئیس مجلس خبرگان، محسوب می شود و در زمان بازداشت سمت معاونت مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت را برعهده داشت. بازداشت وی در اردیبهشت ماه ۱۳۸۵ با واکنش های مختلفی در ایران روبه رو شد.

همفکران موسویان وی را بی گناه می دانستند در حالی که منتقدان و رقیبان سیاسی درباره اتهام وی به انتشار جزئیاتی پرداختند که اینک توکلی بابت آنها عذرخواهی کرده است.

مدیر سایت الف در بیانیه ای که منتشر کرده نوشته است "آقای موسویان نیز که از سالها پیش یکدیگر را می شناختیم و در مواردی همکار نیز بوده‌ایم، در تماس تلفنی فی‌مابین گله ‌مندانه از من خواست که برای پاسخگویی اخروی تحقیق کنم و اگر معلوم شد اتهامات بی اساس است، اقدام مناسب صورت دهم."

توکلی می نویسد که "با تلاش چهار ماهه و با کوشش فراوان توانستم اسناد رسمی زیادی را ببینم و با برخی مسؤلان ذی ربط مکرراً گفتگو کنم. نتیجه کار، اثبات اجمالی دعاوی آقای موسویان در بی اساس بودن اکثر مطالب نقل ‌شده در الف بود."

مدیر سایت الف ۱۳ مورد اتهام نادرست به حسین موسویان را برشمرده و بابت همگی آنها از موسویان و خانواده وی "حلالیت" طلبیده است.

توکلی می نویسد که بررسی‏های وی نشان داده که اتهاماتی که سایت الف به حسن موسویان وارد کرده، در قرار نهایی قاضی اول، کیفرخواست دادستان و حکم دادگاه وجود ندارد و حتی اکثراً در گردش کار وزارت اطلاعات نیز نیامده ولی "متاسفانه" سایت الف نیز آنها را منتشر کرده است.

در میان ۱۳ مورد اتهامی که سایت الف متوجه موسویان کرده، قرار دادن اسناد امنیتی ایران در اختیار سرویس های امنیتی بریتانیا، تماس طولانی مدت با یک دیپلمات آمریکایی، ارائه سند فوق سری به سفارت بریتانیا در تهران، و در خواست از طرف غربی برای تسریع در صدور قطعنامه تحریمی علیه ایران دیده می شود.

موسویان در زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی، سفیرایران در آلمان بود و نام وی در جریان رسیدگی به ترور چند تن از مخالفان جمهوری اسلامی در رستوران میکونوس در برلین مطرح شد.

در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی حسین موسویان از اعضای مهم گروه مذاکره کنندگان هسته ای، به سرپرستی حسن روحانی، رئیس شورای عالی امنیت ملی و سخنگوی این گروه بود.

با انتخاب محمود احمدی نژاد و برکناری حسن روحانی، موسویان نیز از سمت های خود در شورای عالی امنیت ملی و گروه مذاکره کنندگان هسته ای کنار گذاشته شد.

احمد توکلی نماینده مجلس هشتم و از چهره های سیاسی راستگرا است که روابط نزدیکی با حاکمیت ایران دارد و از منتقدان سیاست های تیم مذاکره کننده پیشین ایران محسوب می شود.


 

گزارش دادگاه دانشجویان چپ


 انوشه آزادبر

کمیته گزارشگران حقوق بشر: جلسه رسیدگی به اتهامات تعدادی از دانشجویان طیف چپ که قرار بود در روزهای گذشته برگزار شود، به دلیل عدم حضور قاضی و نماینده دادستان به زمان دیگری موکول شد.

پیش تر قرار بود، جلسه رسیدگی به اتهامات بیژن صباغ روز شنبه در دادگاه انقلاب برگزار گردد که این جلسه به دلیل عدم حضور قاضی به تأخیر افتاد. جلسه دادگاه نسیم سلطان بیگی نیز به دلیل درخواست حضور وکیل در پرونده از سوی وی، به تأخیر افتاد.

در این میان، انوشه آزادبر تنها دانشجویی است که با حضور در دادگاه، به دفاع از خود پرداخت. این دانشجوی سابق دانشگاه تهران در این جلسه، ضمن رد تمامی اتهامات موجود، گفته های خود را در جریان بازجویی، به دلیلدانشجویان چپ دانشگاه های تهران
فشارهای شدید روحی و روانی در زمان بازداشت دانست.

 


 

لازم به یادآوری است، در ۱۱ آذرماه ۸۶، دو روز پیش از برگزاری تجمع دانشجویان چپ به مناسبت ۱۶ آذرماه، نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت گسترده فعالان این طیف نمودند که طی آن بیش از ۴۰ تن بازداشت و حداقل ۴۰ روز در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری شدند.

 

 

جایزه برای سندیکای کارگران شرکت واحد

 
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه طی خبری در تاریخ ۲۵ شهریور ۸۷ اعلام داشت که این نهاد مستقل صنفی در شصتمین سال تاسیس سولیدر، برنده جایزه سال ۲۰۰٨ این نهاد شده است.

این نهاد در سال ۱۹۴٨ در راستای کمک بین المللی به کارگران جهان بنیان گزاری شده و مستقیما با کنفدراسیون بین المللی کارگران آزاد(ITUC) و کنفدراسیون اتحادیه های کارگری اروپا(ETUC) و سازمان جهانی کار(ILO) همکاری می کند و هر ساله جایزه رز نقره ای را به افراد و نهادهای واقعی و آزاد اهدا می کند.

قابل ذکر است این جایزه در سال ۲۰۰۵ به آقای خوان سوماویا رئیس سازمان جهانی کار اهدا شده بود.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه این پیروزی را به همه کارگران جهان تبریک می گوید و ازسولیدر و همه دست اندر کاران آن، فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل و کنفدراسیون بین المللی کارگران آزاد همه کسانی که در تحقق این امر زحمت کشیده اند تشکر و قدردانی به عمل می آورد.