حمید نوری با نام مستعار حمید عباسی و دادیار سابق در قوه قضاییه جمهوری اسلامی در ارتباط با پرونده اعدام‌های سال ۱۳۶۷ در کشور سوئد بازداشت شد.

از حمید نوری در اسناد و مدارک موجود به عنوان «عضو هیئت اعدام در گوهردشت» کرج در سال ۶۷ یاد می‌شود.

کاوه موسوی، حقوقدان و شاکی خصوصی پرونده، در گفت‌وگو با رادیوفردا چهارشنبه، ۲۲ آبان‌ماه، گفت که از دادستان در سوئد درخواست کرده که آقای نوری «برای تکمیل پرونده یک سال در بازداشت نگه داشته شود».

حمید نوری ملقب به حمید عباسی

دادگاه در استکهلم در بعدازظهر چهارشنبه رای داد که آقای نوری چهار هفته دیگر در بازداشت بماند. این زمانی است که شاکی پرونده برای فراهم کردن اسناد و مدارک بیشتر در اثبات اتهام استفاده خواهد کرد. 

به گفته کاوه موسوی، حمید نوری که در سال ۶۷ در دو زندان اوین تهران و گوهردشت کرج مقام دادیاری داشته، بر اساس اسناد و مدارکی بازداشت شده است که ایرج مصداقی، زندانی سیاسی سابق و فعال حقوق بشر، طی سال‌ها جمع‌آوری کرده است.

آقای مصداقی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با رادیوفردا حمید نوری را معاون قاضی محمد مقیسه‌ای و ایفاگر «نقشی فعال» در اعدام‌های سال ۶۷ معرفی کرد و

 می‌گوید در زمان مقرر می‌تواند اسناد لازم را که حاکی از ارتکاب جرم به دست آقای نوری است به دادگاه ارائه کند. آقای مصداقی همچنین گفت که چندین شاهد «از سراسر دنیا» برای اثبات اتهام در دادگاه حاضر خواهند شد..

به دلیل پنها‌ن‌کاری مقام‌های جمهوری اسلامی آمار دقیقی از تعداد اعدام‌شدگان در دست نیست، اما طبق برخی از برآوردها در تابستان سال ۱۳۶۷ در حدود پنج هزار نفر از زندانیان سیاسی هوادار سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های چپ‌گرایی مانند فداییان خلق و حزب توده در زندان‌های ایران اعدام شدند.

محل دفن اکثر اعدام شدگان معلوم نیست، ولی طی سال‌های اخیر خبر تخریب برخی از گورهای جمعی قربانیان سال ۱۳۶۷ در تعدادی از شهرهای ایران در رسانه‌ها منتشر شده است.

لازم به یادآوری ست که سازمان «عدالت برای ایران» مستقر در لندن، از وبسایت «خاک رنج» که یک نقشه جامع از گورهای دسته جمعی زندانیان سیاسی در ایران است، رونمایی کرد.

در این وبسایت که چهارشنبه ۷ شهریور رونمایی شد، مکان دقیق یا تقریبی گورهای جمعی که عمدتا به اعدام‌های دهه ۶۰ در ایران اختصاص دارند مشخص شده است. این نقشه اینتراکتیو (هم کنشی) امکان مشارکت کاربران برای ارائه اطلاعات جدید در مورد گورهای دسته جمعی در ایران را می‌دهد.

بسیاری از سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر اعدام های گروهی و دفن دسته جمعی کشته شدگان در دهه شصت خورشیدی توسط رژیم جمهوری اسلامی را محکوم کرده‌اند. مهمترین رویداد از این دست، اعدام های گروهی زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ بود که شمار زیادی از زندانیان سیاسی بدون داشتن وکیل و تشکیل جلسات دادگاه، با حکم یک کمیته سه نفره اعدام و در گورهای دسته جمعی دفن شدند.

عدالت برای ایران در وبسایت «خاک رنج» اعلام کرد ایده راه اندازی این سایت را از حرکتی در اسپانیا گرفته که طی آن در سال ۲۰۰۷ ، هفتاد سال پس از کشته شدن صدها هزار نفر در جنگ داخلی اسپانیا توسط نیروهای ژنرال فرانکو، تلاش برای یافتن گورهای دسته جمعی قربانیان آغاز شد.

عفو بین الملل و سازمان عدالت برای ایران، پیشتر در گزارش مشترکی با استناد به اظهارات شاهدان عینی و تصاویر ویدئویی و ماهواره ای، نسبت به تلاش جمهوری اسلامی برای تخریب هفت گور دسته جمعی در استان های گیلان، آذربایجان شرقی، کردستان، خوزستان، خراسان رضوی و تهران هشدار داده‌ بودند.