خبرگزاری هرانا – گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری شب گذشته با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. او پیشتر در تاریخ ۲۸ مردادماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود.

گیتی پورفاضل

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عصر روز چهارشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۸، گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در توییتر در این خصوص گفت: “امروز همکار گرامی ام، سرکار خانم گیتی پورفاضل هم با قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی آزاد شد. خانم شهلا انتصاری دو روز قبل با همین مقدار وثیقه آزاد شده بود. هر دو در شمار چهارده تن بانوان کنشگر مدنی هستند که حکم آنان صادرشده و به رؤیت اینجانب رسیده اما پس از دیدار با موکلینم توضیح خواهم داد”.

گیتی پورفاضل پیشتر در تاریخ ۲۸ مردادماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. خانم پورفاضل اواخر شهریورماه همراه با شهلا جهانبین و شهلا انتصاری، فعال حقوق زنان پس از گذشت بیش از یک ماه از زمان بازداشت، به بند زنان زندان اوین منتقل شده بودند.

لازم به ذکر است که در اواسط مردادماه نامه ای با امضای ۱۴ تن مبنی بر استعفای آیت الله خامنه ای منتشر شد. با انتشار این نامه شماری از امضاکنندگان بازداشت و برخی دیگر نیز تحت فشار قرار گرفتند. گمان این می رود بازداشت خانم پورفاضل در رابطه با نامه مذکور باشد، هر چند هنوز هیچ منبعی ارتباط بین بازداشت خانم پورفاضل و نامه مورد اشاره را تایید نکرده است.

گیتی پورفاضل، وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلا، در آخرین سال پیش از انقلاب بهمن ۵۷ پروانه‌ی وکالت خود را دریافت کرد. پس از پیروزی انقلاب به دلیل انتقادهای وی از ساختار حقوقی تازه مستقر شده در نظام جدید، در سال  ۱۳۶۲ پروانه‌ی وکالتش لغو شد.

این لغو پروانه تا سال ۱۳۷۶ ادامه پیدا کرد و در این سال و پس از انتخابات کانون وکلا و رسیدگی به پرونده‌ی وی، پروانه‌ی وکالتش به او مسترد شد.

خانم پورفاضل پیشتر در آبان ماه سال ۹۳ در جریان یک تجمع در اعتراض به اسید پاشی بازداشت و سپس آزاد شده بود.