خامنه ای در یکی از جلسات حاضر بود

صدای امریکا: خبرگزاری رویترز در گزارشی با تشریح جزئیات جلسات پنهایی فرماندهان سپاه در تهران در رابطه با حملات به تاسیسات نفتی عربستان نوشت که خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز در یکی از این جلسات حضور داشته است.

به گزارش رویترز، عالی‌ترین مقامات امنیتی ایران چهار ماه پیش از حملات به تاسیسات نفتی عربستان، در پایگاهی بسیار محافظت شده در تهران جلسه تشکیل داده‌اند.

بنابر این گزارش برخی از مقامات رده‌بالای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عنوان یک شاخه نظامی که توسعه موشکی و عملیات پوششی از جمله اقدامات آن‌ است، در این جلسه حضور داشته‌اند.

در این گزارش آمده است که موضوع اصلی این جلسه که در ماه مه برگزار شد «چگونگی مجازات آمریکا به خاطر خروج از توافق هسته ای موسوم به برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها» – اقدامی که به شدت به جمهوری اسلامی ضربه زده است – بود.

رویترز در این گزارش نوشت که این جلسه با حضور حسین سلامی، فرمانده سپاه، برگزار شده و این فرمانده سپاه در این جلسه گفته است که «زمان آن است که شمشیرها را بیرون بکشیم و به آن‌ها درس عبرت دهیم.»

همچنین تندروها در این نشست از حمله به اهداف مهم از جمله پایگاه‌های نظامی آمریکا صحبت کردند. با این حال در نهایت طرح‌های تقابل مستقیم رد شد؛ چون می‌توانست واکنش ویرانگر ایالات متحده را در پی داشته باشد. ایران در نهایت تصمیم گرفت تا به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که متحد آمریکا است حمله کند.

رویترز نوشت که جزئیات این جلسه توسط چهار منبع آگاه به این خبرگزاری داده شده است. بنابر این گزارش سه منبع به این خبرگزاری گفته‌اند که رهبر جمهوری اسلامی نیز این عملیات را تصویب کرده بود، اما با شرطی سخت: «نیروهای ایرانی باید از حمله به افراد غیرنظامی یا آمریکایی خودداری کنند.»

این خبرگزاری در عین حال تایید کرد که نتوانسته از سوی رهبری جمهوری اسلامی تاییدیه‌ای را برای این موضوع بگیرد. همچنین سخنگوی سپاه از اظهارنظر در این باره خودداری کرده و تهران نیز قاطعانه هر گونه دخالت در حمله به تاسیسات عربستان را رد کرده است.

رویترز همچنین نوشت که علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، گفته‌های چهار منبع به رویترز را رد کرده است.

همچنین این خبرگزاری اعلام کرد که مقامات عربستان به درخواست برای اظهارنظر در این موضوع پاسخ نداده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و پنتاگون از اظهارنظر خودداری کردند. یک مقام ارشد دولت پرزیدنت ترامپ هم درباره یافته‌های رویترز به شکلی مستقیم حرفی نزد، اما گفت که «رفتارهای تهران و سابقه چندین ساله حملات مخرب آن‌ها و پشتیبانی از تروریسم، دلیلی است که اقتصاد ایران را در تگنا قرار داده است.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که براساس گفته مقامات رسمی نزدیک به تصمیم‌گیری‌های ایران، نقشه رهبران نظامی جمهوری اسلامی برای حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در طی چند ماه تدوین شده است.

بنابر این گزارش این مقام گفت که دست‌کم در پنج جلسه جزئیات به طور کامل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصویب نهایی نیز در اوایل ماه سپتامبر بوده است.

رویترز درباره جزئیات این جلسات نوشت که بنا به گفته سه مقام آگاه تمام این جلسات در یک مکان امن در یک مجتمع در جنوب تهران برگزار شد. آن‌ها گفتند که «علی خامنه‌ای» رهبر جمهوری اسلامی نیز در یکی از جلسات در محل اقامت خود – که در داخل آن مجتمع قرار دارد – شرکت داشته است.

بنابر این گزارش همچنین این سه منبع آگاه گفتند که یحیی رحیم صفوی، مشاور ارشد نظامی خامنه‌ای و یکی از معاونان قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هم در برخی جلسات حضور داشتند.

یکی از منابع نزدیک به تصمیم گیری‌های ایران به رویترز گفت که «از جمله اهداف احتمالی که در ابتدا مورد بحث قرار گرفت، بندری در عربستان سعودی، یک فرودگاه، و پایگاه های نظامی ایالات متحده بودند.» این فرد جزئیات بیشتری را عنوان نکرد.

رویترز نوشت این اهداف اما در نهایت به دلیل «نگرانی در مورد تلفات سنگین» ناشی از انتقام احتمالی آمریکا و تحریک اسرائیل و احتمال ورود منطقه به جنگ» رد شد.

همچنین یکی از این مقام‌ها که نامشان فاش نشده به رویترز گفت که توافق به حمله به آرامکو تقریبا با موافقت اکثریت افراد بوده است. این ایده برای «نمایش دسترسی عمیق و توانایی های نظامی ایران» بود.

بنابر این گزارش این حمله بدترین حمله به تأسیسات نفتی خاورمیانه از زمان صدام حسین به حساب می‌آید. پیشتر صدام در جریان بحران خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ میلادی به میادین نفتی کویت حمله کرده بود.

سناتور جمهوری‌خواه مارتا مک‌سالی، افسر سابق نیروی هوایی آمریکا، یک روز پس از این حملات از تأسیسات آرامکو بازدید کرد و گفت که عاملان این حمله دقیقا می‌دانستند برای وارد کردن بیشترین خسارت، به کجا حمله کنند.

او به رویترز گفت که پهپادها و موشک‌ها «از خاک ایران و از یک پایگاه ایرانی وارد شده اند.»

رویترز نوشت که یک منبع خاورمیانه‌ای نیز که در حال تحقیق درباره این حملات است، در این باره گفت که محل پرتاب موشک‌ها پایگاه هوایی اهواز در جنوب ایران بود.

گفته‌ای که با اظهارات سه مقام رسمی ایالات متحده آمریکا و دو منبع دیگر که با رویترز گفت‌وگو کرده بودند، مطابقت دارد.

رویترز به نقل از منابع خود در این گزارش نوشت که موشک‌ها و پهپادها به‌جای پرواز مستقیم از ایران به سمت عربستان سعودی از طریق خلیج فارس، مسیرهای مختلف و متفاوتی را برای رسیدن به تاسیسات نفتی طی کرده‌اند که این بخشی از تلاش ایران برای پنهان نگه‌داشتن دخالت این کشور در این حملات بوده است.

به گفته منبع اطلاعات غربی نیز برخی از این پهپادها پیش از فرود در عربستان بر فراز آسمان عراق و کویت پرواز کرده بودند.

رویترز نوشت که براساس گفته مقامات نزدیک به تصمیم گیری‌های این کشور، فرماندهان سپاه عملیاتی شدن موفق این حمله را ساعاتی پس از حمله به رهبر جمهوری اسلامی اطلاع دادند.

تاسیسات «بقیق» و «خریص» متعلق به شرکت نفت دولتی «آرامکو» در شرق عربستان روز شنبه ۲۳ شهریور هدف حمله قرار گرفتند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، همان زمان تهران را پشت این حملات دانست و عصر شنبه ۲۳ شهریور در توئیتر رسمی خود نوشت در حالی که روحانی و ظریف تظاهر به دیپلماسی می‌کنند، تهران پشت نزدیک به ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی است.

وی در این توئیت افزود که با وجود همه درخواست‌ها برای کاهش تنش، ایران حالا یک حمله بی‌سابقه را علیه عرضه انرژی جهان انجام داده است و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حملات از سوی یمن شده باشد.