رادیو فردا- دو ماه بعد از آغاز اعتراضات مردم عراق که تاکنون ۴۰۰ کشته بر جای گذاشته است، آیت‌الله سیستانی، مرجع تقلید شیعه، از مجلس این کشور خواست تا حمایت از دولت را متوقف کند.

ساعتی پس از انتشار این پیام که در خطبه‌ های نماز جمعه قرائت شد،‌ نخست وزیر عراق خبر داد که از قدرت کناره‌گیری می‌کند.

در بیانیه نخست وزیری عراق آمده است که عادل عبدالمهدی در پاسخ به خواسته تازه آیت‌الله سیستانی استعفای خود را به مجلس تقدیم خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، زمان دقیق استعفا در این بیانیه مشخص نشده است.

مقتدی صدر از روحانیان پرنفوذ عراق نیز روز گذشته از دولت عراق خواسته بود استعفا دهد، وگرنه «عراق از دست خواهد رفت.»

اعتراضات عراق از ابتدای ماه گذشته میلادی با شعارهایی علیه فساد، بیکاری، ناکارآمدی دولت و نفوذ ایران در عراق و استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر کشور آغاز شد، اما بعضی گزارش‌ها حاکی از آن است که وی بعد از دیدار با مقامات ارشد سپاه قدس ایران اعلام کرد استعفا نخواهد داد و سرکوب گسترده معترضان آغاز شد.

پیام تازه مرجع تقلید شیعه دو روز پس از آن منتشر شد که چهارشنبه هفته جاری معترضان به کنسولگری ایران در نجف، شهری که آیت‌الله سیستانی ساکن آن است، حمله کردند و آن را به آتش کشیدند.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اعتراضات عراق را «توطئه خارجی» نامیده و ایران از دولت عراق خواسته با مهاجمان به کنسولگری این کشور در نجف «قاطعانه برخورد کند.»

قبلا نیز معترضان به کنسولگری ایران در کربلا حمله کرده بودند. آیت‌الله سیستانی در پیام خود گفته بود که ظاهرا دولت برای حل مشکلات طی دو ماه گذشته ناتوان بوده و اکنون نمایندگان مجلس باید انتخاب خود را بکنند و هر اقدامی که در راستای منافع عراق است انجام دهند.

وی همچنین تاکید کرد که حمله به اعتراضات صلح‌آمیز ممنوع است. این رهبر دینی پرنفوذ شیعیان همچنین از معترضان خواسته است از اعمال خشونت‌آمیز پرهیز کنند.

حمله به کنسولگری ایران در نجف سرآغاز اوج‌گیری دوباره اعتراضات در عراق بود.

طی روز گذشته ۴۵ معترض در شهرهای نجف، ناصریه و بغداد به دست نیروهای امنیتی کشته شدند و شمار کل کشته‌ها طی دو ماه گذشته حداقل به ۴۰۸ نفر رسیده است.

علی سیستانی بدون اشاره به کشور خاصی گفته است دشمنان عراق در تلاش برای کشاندن کشور به هرج و مرج و بازگشت عراق به دوران دیکتاتوری هستند. وی گفت همه باید دست به دست هم دهیم تا مانع این کار شویم.

هفته گذشته دو رسانه غربی مجموعه‌ای از اسناد اطلاعاتی محرمانه جمهوری اسلامی را منتشر کردند که حکایت از نزدیکی فراوان مقامات بلندپایه عراق از جمله نخست وزیر این کشور به تهران داشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به تازگی از حضور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران، در یک جلسه مقامات عالی امنیتی در «منطقه سبز» بغداد خبر داده و نوشته بود که طبق گفته دو مقام ارشد آشنا با محتوای جلسه محرمانه یادشده که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود قاسم سلیمانی به مقام‌های عراقی گفته است که «ما در ایران بلدیم با این گونه اعتراضات چگونه برخورد بکنیم.»

او در همین جلسه که مربوط به پیش از اعتراضات افزایش بنزین است افزوده بود که «این اتفاق در ایران افتاد و ما آن را تحت کنترل آوردیم.»

به نوشته آسوشیتدپرس، یک روز بعد از حضور سلیمانی در بغداد، درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای امنیتی در عراق بسیار شدیدتر شد و با شلیک‌ تک‌تیراندازان ناشناس به سر و سینه تظاهرکنندگان، شمار کشته‌شدگان از صد تن گذشت و «در کمتر از یک هفته نزدیک به ۱۵۰ معترض کشته شدند.»