رادیو فردا: حامد شمس، رئیس روابط عمومی وزارت کار ایران، گفت تا روز پنج‌شنبه، هفتم آذر، «چهار میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار به عدم دریافت یارانه معیشتی اعتراض کرده‌اند.»

به گزارش ایلنا، او که روز گذشته جلسه ‌ای را در حضور خبرنگاران برای اثبات واریز شدن یارانه‌ برگزار کرده بود، برخی از خانواده‌ها را متهم کرد که یارانه معیشتی گرفته‌اند، اما آن را «کتمان می‌کنند.»

بر اساس طرح دولت قرار است ماهانه به خانوار‌های تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳، سه نفره ۱۳۸، چهار نفره ۱۷۲، و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان پرداخت شود.

به گفته این مقام وزارت کار، برخی افراد چون فکر می‌کنند «اگر در محل کارشان بگویند حمایت معیشتی دریافت کرده‌اند، اضافه کارشان قطع می‌شود»، دریافت یارانه را کتمان می‌کنند.

او همچنین از عدم همکاری برخی شعب بانکی برای واریز پول به حساب خانوارها خبر داده و گفته است در این زمینه با بانک مرکزی صحبت شده است.

مقام‌های دولت ایران می‌گویند که ۱۸ میلیون خانوار که ۶۰ میلیون نفر از ۸۳ میلیون نفر جمعیت ایران را شامل می‌شود، این یارانه‌ها را دریافت خواهند کرد.

دولت ایران ابتدا اعلام کرده بود که این پول پس از پرداخت به خانوارها فقط از طریق خرید برخی کالاهای اساسی مصرف می‌شود ولی پس از گسترش اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین، علاوه بر سرعت بخشیدن به پرداخت پول، اعلام کردند که یارانه‌های جدید به صورت نقدی قابل برداشت است.

در همین زمینه محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، روز چهارشنبه اعلام کرد که دور بعدی پرداخت یارانه‌ها دی‌ماه خواهد بود، چرا که اولین دور پرداخت یارانه‌ها زودتر از موعد انجام شده است.