رادیو فردا: آخرین ولیعهد ایران در مصاحبه با یک هفته‌نامه آمریکا، گفته است که تمرکزش بر رفع فشار حداکثری حکومت جمهوری اسلامی بر مردم است.‎

شاهزاده رضا پهلوی در گفت‌وگو با «نیوزویک» که روز پنج‌شنبه ۲۱ آذر منتشر شد، اظهار داشت: «از بداقبالی مردم ایران است که این رژیم با رفتار شریرانه، بی‌ثبات کننده و ستیزه‌جویانه‌اش در منطقه و سراسر جهان باعث خشم و غضب بسیاری از همسایه‌های خود و جهان آزاد نسبت به کشور ما شده است.»

وی افزود: «تا جایی که این تحریم‌ها به کاهش و محدودیت منابع در اختیار این رژیم برای انجام چنین رفتارهایی منجر شود، مردم ایران آن را درک می‌کنند و قدردانش هستند. ایرانیان می‌دانند که آنها پیش از هر چیز تحت فشارهای حداکثری اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود این حکومت اسلامی قرار دارند.»

آقای پهلوی سپس گفت: «از این رو دغدغه من و مردم ایران رهایی از شر این رژیم است. مردم در خیابان‌ها علیه تحریم‌ها شعار نمی‌دهند، بلکه آنها در صدها شهر از سراسر کشور علیه این رژیم شعار می‌دهند.»

گزارشگر نیوزیک در ادامه این مصاحبه از شاهزاده رضا پهلوی می‌پرسد که آیا تصمیم رئیس‌جمهور دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران- برجام- درست بود، و او در جواب گفت: «من به آمریکایی‌ها نمی‌گویم که چگونه کشور خود را اداره کنند. تمرکز من بر ایران است. معتقدم که هر توافق و مذاکره‌ای با این حکومت که مردم ایران و آرزوها و خواسته‌های آنها را نادیده می‌گیرد، نامشروع است.»

وی افزود: «همه کسانی که هنوز می‌خواهند از طریق مذاکره با این رژیم، راه‌حلی پیدا کنند، صرفا نشان می‌دهند که چقدر با آرزوها و احساسات مردم ایران بیگانه ‌اند. تمرکز من به جای این‌ها، بر رفع فشار حداکثری این رژیم بر مردم ماست.»

اعتراض‌های هفته آخر آبان که روز ۲۴ آذر در واکنش به افزایش سه برابری قیمت بنزین آزاد آغاز شد بدترین ناآرامی در تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی بوده است.

در این اعتراض‌ها که بیش از یکصد شهر ایران را در بر گرفت، صدها نفر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی و نظامی کشته شدند ولی برایان هوک، نماینده ایالات متحده در امور ایران، احتمال داده است که بیش از هزار نفر کشته شده‌ باشند.

مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین برای جلوگیری از انتشار اخبار، عکس‌ها و فیلم‌های این اعتراضات ارتباط اینترنتی با جهان خارج را قطع کردند.

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که این «قتل عام» نشان دهنده ناامیدی و ظالمانه بودن این رژیم است.

به گفته وی، اعتراض‌های اخیر بیانگر خشم گسترده از حکومت جمهوری اسلامی ایران است و تنها راه‌حل نیز استقرار یک دمکراسی سکولار است، فارغ از اینکه او مستقیما در آن مشارکت داشته باشد یا نه.

شاهزاده رضا پهلوی اعتراض‌های آبان‌ماه را بیانگر «طرد کلی» رژیم جمهوری اسلامی از سوی معترضان و تمایل آنها برای پایان دادن به چهل سال سرکوب روحانیت دانست.

وی اظهار داشت: معترضان «برای اصلاحات یا درباره قیمت بنزین شعار نمی‌دهند، آنها شعار می‌دهند “ما جمهوری اسلامی را نمی‌خواهیم!” و “خامنه‌ای، برو گمشو!” و جان‌شان را هم در راه آزادی گذاشته‌اند.»

به گفته آخرین ولیعهد ایران، «ظرف چهل سال گذشته تنها اولویت‌های این رژیم حفظ و توسعه قدرتش از جمله غنی کردن خود بوده است. این قتل عام هم غافلگیرکننده نبود. وقتی چنین رژیمی احساس تهدید می‌کند انتظار آن هم می‌رود.»

وی با بیان اینکه «نیروهای امنیتی در حال جدا شدن از رژیم جمهوری اسلامی هستند»، اظهار داشت که به همین دلیل «جمهوری اسلامی ناچار شده است عوامل خارجی را برای کنترل کردن معترضان به کار گیرد.»