بی بی سی: نسرین ستوده، زندانی سیاسی ایرانی که در اعتراض به ممنوع الخروج شدن دختر نوجوانش، در زندان اوین اعتصاب غذا کرده بود، با لغو این ممنوعیت اعتصاب غذای خود را شکست.

به نوشته سایت خبری کلمه، نزدیک به مخالفان دولت ایران، رضا خندان، همسر خانم ستوده و چند تن از فعالان حقوق زنان با تعدادی از نمایندگان مجلس دیدار کرده و موضوع از طریق آنها به رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه ایران منتقل شده بود و در نتیجه “محدودیت های قضایی” از مهراوه خندان، دختر خانم ستوده برداشته است.

خانم ستوده از ۴۹ روز پیش اعتصاب غذا کرده بود و ادامه این اعتصاب، موجب ابراز نگرانی شدید فعالان حقوق بشر و برخی نهادهای بین المللی راجع به وضعیت سلامت وی شده بود.

نسرین ستوده پس از ۴۹ روز اعتصاب غذا، پس از رفع ممنوع الخروجی مهراوه دختر سیزده ساله اش، به اعتصاب غذای خود پایان داد

رضا خندان، همسر خانم ستوده، دو روز پیش در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که در آخرین ملاقاتی که با همسر خود داشته، وی را به شدت لاغر دیده است.

همسر خانم ستوده تاکید کرد که وقتی با بعضی از همبندی‌های او صحبت کرده است، گفته‌اند که “دو روز است بدنش مایعات را هم قبول نمی‌کند”.

آقای خندان افزود: “اکنون وضعیت جسمی‌اش به حدی رسیده است که بعید می‌دانم تا ملاقات بعدی بتواند سرپا باشد. سرگیجه، اختلال بینایی، عدم‌تعادل در راه رفتن و فشار پایین (خون) علائم هشدار دهنده وخامت حال اوست.”

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته بود که اگر مسائل مطرح شده درباره وضعیت خانم ستوده صحت داشته باشد، نمایندگان مجلس از وزیر دادگستری خواهند خواست در این باره توضیح دهد.

اعتصاب غذای این وکیل مدافع پس از آن آغاز شد که در تابستان امسال گزارش شد که دادسرای تهران در نامه‌هایی به رضا خندان، همسر، و مهراوه، دختر خانم ستوده، به آنها اعلام کرده است که از ایران ممنوع‌الخروج شده‌اند.

به دنبال بی نتیجه ماندن پیگیری‌های قضایی برای مشخص شدن دلیل ممنوع‌الخروجی مهراوه، خانم ستوده از روز ۲۵ مهرماه اعلام کرد که دست به اعتصاب غذا می زند.

خانم ستوده از سوی دادگاه اولیه به جرم “اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

دادگاه تجدیدنظر در شهریور امسال دوره محکومیت نسرین ستوده را به شش سال زندان، ۱۰ سال محرومیت از وکالت و ۱۰ سال ممنوعیت خروج از کشور کاهش داد.

گردهمایی در بروکسل برای نجات جان نسرین ستوده

گردهمایی ایرانیان مقابل پارلمان اروپا جایی که عکس های نسرین ستوده و جعفر پناهی برندگان جایزه آزادی بیان ساخاروف بر سر در این پارلمان نصب شده است

بنا به درخواست انجمن های مدافع حقوق بشر ایرانی، پارلمان اروپا در بروکسل با نصب عکس های نسرین ستوده و جعفر پناهی بر سر در این پارلمان موافقت کرد. این کار دوشنبه، سوم دسامبر، انجام شد. برای پشتیبانی از نسرین ستوده و جعفر پناهی و برای سپاسگزاری از نمایندگان پارلمان اروپا، که جایزه ساخاروف را به خاطر مبارزات حقوق بشری و انسان دوستانه به نسرین ستوده و جعفر پناهی اختصاص داده، پنج انجمن ایرانی از بلژیک به همراه شبکه «همبستگی برای حقوق بشر در ایران» یک گردهمایی در روز سوم دسامبر، در برابر پارلمان اروپا در بروکسل برگزار کردند.

در این گردهمایی ایزابل دوران، معاون پارلمان اروپا؛ باربارا لوخبیلر رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا؛ شهلا شفیق، نویسنده، پژوهشگر و فعال جنبش زنان و عضو کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی در پاریس؛ مسعود اسدالهی، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر؛ پیر وانری استاد دانشگاه آزاد بروکسل؛ حسن نایب هاشم، پزشک و مدافع حقوق بشر؛ حمید داداشلو نماینده پنج انجمن ایرانی در بلژیک و سه عضو شورای هماهنگی شبکه «همبستگی برای حقوق بشر در ایران» فاطمه رضایی، پرویز مختاری و بهمن امینی درباره سرکوب و نقض حقوق بشر در ایران صحبت کردند. آنها همبستگی خود را با جعفر پناهی و به ویژه نسرین ستوده، سمبل مبارزه آزادیخواهانه مردم ایران، ابراز کرده و اعلام کردند تمام تلاش خود را به کار خواهند برد تا جمهوری اسلامی را وادار سازند به خواست های نسرین ستوده پاسخ گفته و او به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

پس از پایان گردهمایی، تعدادی از این افراد در دفتر خانم ایزابل دوران معاون پارلمان اروپا با او دیدار کردند.

آنها  در این دیدار، معاون پارلمان اروپا را در جریان وضعیت جسمانی خطرناک نسرین ستوده قرار دادند و آخرین خبرها درباره سلامتی اش را پس از چهل و هشت روز اعتصاب غذا به خانم ایزابل دوران منتقل کردند و از او خواستند که از طریق پارلمان اروپا اقدام کرده و بخواهند این حکم ناعادلانه و غیرقانونی لغو شود تا نسرین ستوده به اعتصاب خود پایان دهد و تاکید کردند جمهوری اسلامی را مسئول هر اتفاق ناگواری که برای نسرین ستوده بیفتد می دانند.