رادیو فردا: کاوه مدنی، معاون سابق رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران و پژوهشگر محیط زیست، به عنوان برنده جایزه آب دانشمندان جوان اتحادیه فیزیک زمین آمریکا در سال ۲۰۱۹ معرفی شد.

در وب‌سایت این اتحادیه، نام آقای مدنی به عنوان برنده جایزه علوم هیدرولوژیک (آب) به چشم می‌خورد.

وی استاد امپریال کالج لندن، مرکز سیاست محیط زیست کالج سلطنتی لندن است.

کسب جایزه از @theAGU بعد از تهمت به جاسوسی و خیانت قطعا دلپذیر است. دلپذیرتر می بود اگر اجازه داشتیم در زادگاه خویش گامی کوچک و مؤثر در راه بهبود آب و محیط زیست برداریم. افسوس!

آقای مدنی که در سال ۹۶ به دعوت دولت حسن روحانی، به ایران رفت و معاون سازمان محیط زیست ایران شد، به دلیل افزایش فشارها بر وی در سال ۹۷ استعفا کرد.

او در متن استعفای خود خطاب به رئیس سازمان محیط زیست نوشته بود: «از زمان عزم بازگشت به وطن، حواشی مختلفی برای بنده از جانب برخی دوستداران و دلواپسان نظام ایجاد شد تا جایی که در بدو ورود به ایران، در غیاب هرگونه مجوز قضایی، همه سخت‌افزارهای شخصی و حساب‌های کاربری من مورد دستبرد قرار گرفت و حقوق شهروندی و حریم خصوصی بنده در همان ابتدای کار نقض شد.»

به دنبال بازداشت تعدادی از فعالان محیط زیست، محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، خبر داده بود که کاوه مدنی نیز بازداشت شده است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که آقای مدنی یک روز پس از بازداشت با حضور در دفتر خود به همراه چند مأمور شماری از اسناد و مدارک موجود در محل کار خود را برای ارائه به مقام‌های امنیتی خارج کرده است.

اما کاوه مدنی و همسرش در نهایت ایران را ترک کردند، امری که دادستان تهران آن نشانه «پیش رفتن تحقیقات» در این پرونده دانست.

کاوه مدنی فارغ التحصیل کارشناسی رشته مهندسی عمران از دانشگاه تبریز است که برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به سوئد رفت.

او دارای مدرک دکترای تخصصی در رشته مهندسی عمران و محیط زیست از دانشگاه کالیفرنیا و فوق دکتری در رشته اقتصاد و سیاست محیط‌زیست از همین دانشگاه است.  او در حوزه کار خود جوایز متعدد بین‌المللی کسب کرده است.