بخش انگلیسی صدای آمریکا – مقام های عراقی در پی شکست داعش گفتند یکی از اولویت های اصلی آن ها بازسازی عراق با کمک گروه های شبه نظامی است که به طور کامل تحت امر وزارت دفاع عراق قرار دارند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، به دنبال چند حمله منتسب به شبه نظامیان شیعه به پایگاه های میزبان پرسنل آمریکایی در عراق، در ماه ژوئیه دستور داد تمام گروه های «حشد شعبی» (بسیج مردمی) شامل «کتائب حزب الله» – یا گردان‌های حزب الله – به بخش جدایی ناپذیری از نیروهای مسلح عراق تبدیل شده و مشمول مقرراتی یکسان شوند. عبدالمهدی تهدید کرد هر گروهی که از عمل به این فرمان کوتاهی کند یاغی محسوب می شود.

کارشناسان می گویند پنج ماه پس از صدور این فرمان گروه های ستیزه جو مانند کتائب حزب الله بدون هیچ محدودیت جدی به انجام عملیات خارج از نظارت دولت عراق ادامه می دهند.

مایکل نایتز، کارشناس امور نظامی عراق در «انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک»، به بخش فارسی صدای آمریکا می گوید صحنه های خشونت بار در مقابل سفارت ایالات متحده در بغداد مایه خجالت مقام های عراقی شده است که برای مقابله با شبه نظامیان ضد آمریکایی زیر فشار ایالات متحده هستند. اما، به گفته او، بعید است دولت عراق بتواند به زودی کتائب حزب الله را مهار کند.

نایتز گفت: «کتائب حزب الله می تواند به پلیس های عراقی در خیابان های بغداد شلیک کرده و آنها را بکشد و از تسلیم قاتلان به دستگاه قضایی عراق امتناع کند. کتائب حزب الله می تواند وزیران را تهدید کند، فرودگاه های غیرنظامی عراق را در دست بگیرد، و هیچ‌کس هم در برابرشان نایستد. در نتیجه، بسیار بعید است کتائب حزب الله در نتیجه کشتن یک پیمانکار آمریکایی یا محاصره سفارت آمریکا در بغداد با اقدامی منفی در عراق روبرو شود.»

پایگاه های عراق که میزبان پرسنل آمریکایی هستند از ماه اکتبر دست کم ۱۰ بار هدف حمله قرار گرفته اند. مقام های آمریکایی عمدتا شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران را مقصر می دانند.

جمعه گذشته در حمله به یک پایگاه نظامی در استان کرکوک یک پیمانکار آمریکایی کشته و چند آمریکایی و عراقی مجروح شدند. آمریکا یکشنبه با حمله به پنج تاسیسات کتائب حزب الله در عراق و سوریه واکنش نشان داد.

کلیر لوپز، افسر عملیاتی پیشین «سی آی ای» و تحلیلگر «مرکز سیاست امنیتی»، می گوید آمریکا با تلافی حمله در کرکوک می خواهد به ایران و گروه های وابسته اش این پیام را بدهد که اگر منافع اش در منطقه هدف قرار گیرد واکنش نشان خواهد داد.

لوپز به صدای آمریکا گفت: «مردم عراق می دانند که واشنگتن همیشه دولت در بغداد را حمایت کرده و کمک های امنیتی و نظامی درخواستی اش را تامین کرده است. حملات آمریکا به کتائب حزب الله نباید نقض حقوق مردم عراق یا اهانتی به آن ها تلقی شود. این حملات واکنشی مناسب به قلدربازی های ایران در عراق از طریق گروه های وابسته اش است.»