شهروند آرش عزیزی: پس از گذشت قریبِ دو سال، استفن هارپر، نخست ‌وزیر محافظه‌ کار، بالاخره به یکی از وعده ‌های انتخاباتی خود عمل کرد و «دفتر آزادی مذهبی» را به عنوان شاخه ‌ای از دولت خود رسما افتتاح کرد.

این دفتر قرار است دست به دفاع از گروه های مذهبی تحت تعقیب و ستم در سراسر جهان بزند.

هارپر روز سه‌ شنبه‌ ی این هفته با کنفرانسی مطبوعاتی در مسجد احمدیه‌ (از فرقه‌ های مسلمان) در شهرِ وان افتتاح رسمی این دفتر را اعلام کرد.

رئیس این دفتر، که توسط هارپر منصوب شده، اندرو بنت، عالم الهی‌شناس مسیحی، خواهد بود.

هارپر بِنِت را به ریاست دفتر آزادی مذهبی منسوب کرد

بنتِ کاتولیک رئیس کالج آگوستین است، کالج مسیحی تدریس علوم پایه در اتاوا. او از دانشگاه مک‌گیلِ مونترال، فوق لیسانس تاریخ دارد و از دانشگاه ادینبوروی اسکاتلند، دکترای سیاست. بنت سابقه‌ ی کار برای دفتر نخست ‌وزیر را نیز دارد.

هارپر، بنت را «دانشور، مردی اصول‌ مند و با اعتقادات عمیق» خواند.

جولیان فانتینو، وزیر همکاری بین ‌المللی و جیسون کنی، وزیر مهاجرت، نیز هنگام این مراسم در کنار هارپر بودند.

دفتر آزادی مذهبی قرار است دست به نظارت بر نقض این آزادی در سراسر جهان و دفاع از مذاهب تحت ستم و  شکل دادن به سیاست ‌های دولت بزند.

هارپر در سخنرانی خود هنگام نام بردن گروه‌ های مذهبی تحت تعقیب اول از همه به بهاییان و مسیحیان در ایران اشاره کرد. او در ضمن از گروه‌های متعدد اقلیت در پاکستان و مسیحیان، پیروان فالون گونگ و بوداییان تبتی در چین نام برد.

گروه ‌های حقوق بشر و منتقدین اپوزیسیون اما می‌گویند افتتاح این دفتر به جز وارد کردن مذهب به سیاست خارجه کاری نمی‌ کند و با آن مخالفند. آن‌ها در ضمن می‌ گویند با بودجه ‌ی ۵ میلیون دلاری که برای آن در نظر گرفته شده کار چندانی از آن انتظار نمی ‌رود.

پل دوار، وزیر سایه‌ ی امور خارجه ‌ی ان دی پی، در بیانیه ‌ی خود گفت این دفترِ تازه‌ تاسیس «نشان از وعده ‌ی شکسته ‌شده‌ ی محافظه‌ کاران و موقعیتی از دست ‌رفته می‌ دهد.»

دوار گفت محافظه ‌کاران مدام قول ساختن نهادی برای توسعه ‌ی دموکراسی در سطح جهان را داده ‌اند که هرگز تاسیس نشد و حالا نهادی را می ‌بینیم که رویکرد آن «بسیار محدودتر» است.

هارپر اولین بار در کمپین انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۱ وعده ‌ی افتتاح چنین دفتری را داده بود اما نامزد مناسب برای ریاست آن بلافاصله پیدا نشد.

جان برد، وزیر امور خارجه، در حال حاضر در سفری به شش کشور در آمریکای لاتین به سر می‌ برد و در مراسم روز‌ سه‌ شنبه حضور نداشت. برد در طول حدود یک سال و نیم وزارت خود در راستای سیاست ‌های دولت هارپر با بسیاری رهبران مذهبی در سراسر جهان دیدار داشته است. از جمله صحبت با بعضی مقامات کاتولیک در رم، دیدار با رئیس کلیسای ارتدوکس یونان در ترکیه و دیداری با سفیر مسئول آزادی مذهبی در دولت آمریکا.

آمریکا در زمان ریاست‌ جمهوری بیل کلینتونِ‌ دموکرات بود که دفتری مشابه افتتاح کرد.