بخش انگلیسی صدای آمریکا – بعضی خطوط هوایی تجاری روز چهارشنبه مسیر پروازهای خود بر فراز خاورمیانه را برای پرهیز از خطرات احتمالی ناشی از تنش فزاینده میان ایالات متحده و ایران تغییر دادند.

شرکت هواپیمایی استرالیا می گوید به مسیرهای لندن تا شهر پرت در استرالیا هشدار داده است که از عبور از حریم هوایی ایران و عراق پرهیز کنند. تغییر مسیر معادل ۴۰ تا ۵۰ دقیقه طولانی تر شدن پرواز، مسافر کمتر و مصرف سوخت بیشتر است.

خطوط هوایی مالزی می گوید با توجه به رویدادهای اخیر هواپیماهایش از حریم هوایی ایران پرهیز می کنند. خطوط هوایی سنگاپور هم اعلام کرد پروازهایش از اروپا برای عدم عبور از ایران تغییر مسیر داده اند.

«اداره فدرال هوانوردی ایالات متحده» گفت خلبان های آمریکایی و خطوط هوایی آمریکا را از پرواز بر فراز عراق، ایران و بعضی مناطق خلیج فارس منع کرده است. این سازمان نسبت به اشتباه محاسبه یا اشتباه در تشخیص هواپیماهای مسافربری در تشدید تنش بین آمریکا و ایران هشدار داده است.

هند هم از این هشدارها تبعیت کرده و به خطوط هوایی اش توصیه کرده است از پرواز در حریم هوایی ایران، عراق و کشورهای منطقه خلیج فارس دوری کنند.

دست کم دو خط هوایی قزاقستان، به دنبال سقوط مرگبار یک هواپیمای اوکراینی، تغییر مسیر یا لغو پرواز بر فراز ایران را در دست بررسی دارند.