شهروند ـ چهارمین کنفرانس سالانه سیاست گذاری علمی کانادا از پنجم تا هفتم نوامبر در شهر کلگری در استان آلبرتا با حضور یکصد سخنران برگزار شد.

مهرداد حریری پژوهشگر ایرانی ـ کانادایی  بنیانگذار این سیاست ابتکاری و مدیر برگزارکننده کنفرانس است.

حریری در مصاحبه ای که نوامبر ۲۰۱۱ با سیماسحر زرهی از شهروند داشت، درباره ی این کنفرانس گفت:”کنفرانس سیاست گذاری علمی کانادا یا CSPC ایده من بود. و دلایلی برای این طرح ابتکاری در ذهن داشتم؛ اول اینکه احساس می کردم  در کانادا ارتباط جدی و نظام مندی بین بخش های مختلفی چون  بخش علمی  ـ تحقیقاتی با حکومت، بخش خصوصی و غیرانتفاعی وجود ندارد. به علاوه به باور من کانادا شایستگی برگزاری گردهمایی پیرامون سیاست گذاری علمی برای تکنولوژی و ابداعات و نوآوریها را دارد، گردهمایی هایی همه جانبه و در سطح ملی که دربرگیرنده بخش ها و رشته های مختلف باشند. و در پایان صدای  جامعه سیاست گذاری  علمی  بیش از پیش به گوش  برسد و در رسانه های ارتباط جمعی مطرح گردد.”

اولین کنفرانس سیاست گذاری علمی در سال ۲۰۰۹ با موفقیتی چشمگیر برگزار شد. این گردهمایی با بیش از چهارصد شرکت کننده، شصت سخنران و سیزده پنل برای اولین بار در چنین سطح و مقیاسی در کانادا  برگزار می شد.

دکتر مهرداد حریری بنیانگزار کنفرانس سیاستگذاری های علمی در دومین کنفرانس

پیامدهای کنفرانس علمی به گفته حریری جلب توجه بیشتر جامعه به سیاست گذاری علمی بود و پوشش خبری گسترده توسط رسانه های جمعی نشان از اهمیت آن داشت. کنفرانس علمی در این چهار دوره توانسته راه هایی برای تبادل افکار بین جامعه علمی و سیاست گذاران برقرار سازد.

یکی از مباحث مطرح شده در این کنفرانس ها  رشته نوظهور دیپلماسی علمی است که به رابطه علم و دیپلماسی  می پردازد.

به گفته حریری تسلط بر سیاست علمی لازمه تامین ثبات اقتصادی آتی کاناداست. او تاًکید می کند،”اگر کانادا بخواهد در این  دنیای پر از رقابت استانداردهای زندگی فعلی خود را حفظ کند باید از وابستگی به منابع طبیعی خود بکاهد و به اقتصاد علمی و نوآوری بهای بیشتری بدهد.”

موضوع چهارمین گردهمایی سالانه CSPC در کلگری با عنوان “ساختن پل هایی برای سیاست های علمی آینده”، نوآوری در تامین انرژی و تقاضا برای مدیریت منابع پایدار: آزمونی انتقادی برای یکپارچه سازی علم، تکنولوژی و سیاست بود.

پس از بازگشت مهرداد حریری از این کنفرانس، شما را در جریان دستاوردهای چهارمین گردهمایی CSPC قرار خواهیم داد.