سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی بر اثر شلیک موشک در آسمان تهران تمامی جامعه ایرانی در داخل و خارج را بسیار متأثر و آزرده خاطر نمود. تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما در دم جان باختند.  138 نفر عازم کانادا بودند. در این میان ۶۳ نفر کانادایی- ایرانی و بقیه دانشجو و ویزیتوربودند.

آن ۶۳ نفر، از فعالان اقتصادی و متعلق به نخبگان علمی و تحقیقاتی کانادا به حساب می آمدند. دلیل ذکر این مطلب و نکته حایز اهمیت آن به این جهت است که بازماندگان خانواده های جان باختگان می توانند هم زمان با ادعای دریافت سرمایه بیمه حادثه هوایی از شرکت هواپیمایی اوکراینی برای غرامت از دست دادن درآمدهای حاصل نشده هم تا زمان بازنشستگی هر یک از قربانیان ادعای حقوقی خود را به دادگاه ذیصلاح ارسال نمایند.

این دادگاه برای آنهایی که مقیم کانادا بودند می تواند در همین کشور تشکیل شود که اتفاقا سابقه چنین مواردی را هم دارد و توانسته برای خانواده قربانیان سوانح هوایی مشابه رقم های بسیار بالایی را اخذ کند برای بقیه امکان تشکیل پرونده در ایران یا اوکراین هم عملی است . بر اساس عرف و قوانین بین المللی هوایی و تبصره های الحاقی به این قانون طبق کنوانسیون و پیمان نامه هوایی “مونترال” میزان تعیین غرامت برای هر یک از قربانیان مورد به مورد متفاوت است و می تواند تا سقف ۲۳۰ هزار دلار بالغ شود. البته ذکر این مطلب ضروری است که کشور ایران هنوز به الحاقیه های قوانین هوایی قدیمی تر به نام “پیمان وارسا” وابسته است که میزان غرامت در آن بسیار پایین تر است.

آقای “رودریک وینزور” حقوقدان کانادایی که وکیل مدافع خانواده قربانیان سانحه هوایی “شرکت هوایی هند” را در سال ۱۹۸۵ به عهده داشت معتقد است تعیین درجه تقصیر در این حادثه بسیار مهم است اگر غفلت و کوتاهی شرکت هواپیمایی اوکراینی ثابت شود شرکت بیمه مربوطه مسئولیت پرداخت بالاترین غرامت را به خانواده بازماندگان خواهد داشت و حالا که دولت ایران غفلت سیستمهایی دفاع هوایی خود را اعلام نموده این بحث پیش می آید که آیا هنوز تقصیری متوجه شرکت هواپیمایی اوکراینی وجود دارد یا خیر؟

این موارد مشمول نکات بسیار تخصصی حقوقی است که می بایستی توسط مسئولان و کارشناسان ارشد این رشته مورد بررسی قرار گیرد. آقای ” رودریک وینزور” حقوقدان کانادایی در ادامه بحث خود به نکته دیگری اشاره نمود که جنبه پیگیری قضایی را بیشتر روشن می کرد طبق نظر ایشان میزان غرامت برای شاغلین و آنهایی که درآمد بیشتری داشتند می تواند نسبت به دانشجویان و جوانان بسیار بالاتر تعیین شود البته این خلاء را برای آن گروه می توان با در نظر گرفتن فقدان ایشان و عدم حضورمفیدشان در آینده جامعه کانادا جبران کرد.

ایشان ضمن همدردی با همه خانواده بازماندگان ادامه دادند که در این گونه موارد بسیار دیده شده که ادعای غرامت می تواند بر علیه چند طرف صورت پذیرد به این معنی که هم از دولت ایران و هم از شرکت هواپیمایی اوکراینی شکایت شود البته اگر هر یک از جان باختگان خود دارای بیمه عمر یا حادثه جداگانه ای هم باشند این مراحل می تواند برای آن طرفها هم صورت پذیرد.

اگر چه تمام سرمایه های جهان امکان جایگزین نمودن فوت فرزند- همسر یا بستگان دیگر را نخواهد نمود، ولی به هر صورت پیگیری موارد حقوقی و دریافت غرامت شاید مرهمی باشد بر این فاجعه که فکر و روح جامعه ایرانی- کانادایی را به درد آورده و تصور نمی شود به این زودی ها فراموش گردد.   

مهمترین نکته ای که در اولویت بایستی بررسی شود اعلام غرامت از تمامی طرفهای درگیر است به این معنی که هر چه سریعتر خانواده جان باختگان بایستی ادعای خسارت/ غرامت خود را به مراجع حقوقی/ قضایی ارسال کنند که مشمول مرور زمان یا جریمه دیر اعلام نمودن نشود. زمان در این گونه موارد بسیار حیاتی است.

برای همه جامعه ایرانی – کانادایی آرزوی صبرنموده و امیدوارم شاهد اجرای عدالت باشیم

مقاله حاضر ترجمه مفهومی از منبع ذیل است 

Reference: The Globe and Mail, PUBLISHED JANUARY 10, 2020- Families of Iran crash victims will be eligible for financial compensation, legal experts say.

https://www.theglobeandmail.com/canada/article-families-of-iran-crash-victims-will-be-eligible-for-financial/