صدای امریکا: تعدادی از هنرمندان ایرانی فعال در عرصه موسیقی، تئاتر، و سینما در پی اعتراضات اخیر مردم ایران، از شرکت در جشنواره‌های هنری امسال انصراف داده‌اند. بسیاری از این هنرمندان هر سال به عنوان هنرمند، داور، یا میهمان در جشنواره‌های موسیقی، تئاتر و فیلم فجر شرکت می‌کردند.

پیمان معادی، بازیگر سرشناس و بین‌المللی ایرانی در اینستاگرام نوشت: «من بازیگرم و تار و پودم را مردم سرزمینم به هم بافته اند؛ سرزمینی که داغ زیباترین فرزندانش را به سوگ نشسته است.»

آقای معادی گفته است:‌ «جشنواره باشد برای روزهایی روشن که بتوانیم همه با هم زندگی را و عشق را، براستی جشن بگیریم.»

فاطمه معتمدآریا، یکی دیگر از بازیگران مطرح ایران، در اینستاگرام نوشته است: «صحنه همیشه خانه‌ى ماست. این روزها به احترام زنان و مردان و کودکانِ از دست رفته‌ى سرزمین‌مان در این خانه سکوت می‌کنیم.»

وی در ادامه انصراف گروه نمایش «بچه» از شرکت در جشنواره تئاتر فجر را اعلام کرد.

پگاه آهنگرانی، بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر ایران، در استوری اینستاگرامش نوشت: «با وجود این همه مصیبت که در ایام اخیر کام مردم ما را تلخ کرده، با دیگر دوستان و همکارانم همراه می‌شوم و در جشنواره فجر با هیچ عنوانی حضور پیدا نمی‌کنم.»

منیژه حکمت، کارگردان و مادر خانم آهنگرانی نیز این پست او را به اشتراک گذاشته است.

شهرام مکری، کارگردان در یک پست اینستاگرامی به قطعی اینترنت در آبان ماه اشاره کرده و گفته است که روز چهاردم آذر اعلام کرد که فیلم «جنایت بی‌دقت» در جشنواره ثبت نام نخواهد کرد. آقای مکری گفته است: «در احترام به خانواده‌ها و جامعه داغدار ایران همسو با سایر همکارانم از ته مانده حضورم در جشنواره فیلم فجر به عنوان تماشاگر هم اعلام انصراف می کنم.»

آتیلا پسیانی نیز نوشته است: «برای همدلی با مردم ایران و سینه های پر از غم و دردشان، گروه تاتر بازی که قرار بود نمایش قصر موروثی خاندان فرانکشتاین را در جشنواره تاتر فجر به اجرا دربیاورد ضمن احترام به دبیر جشنواره، هیات انتخاب، و داوران محترم، انصراف خود را از شرکت در این جشنواره اعلام می‌دارد.»

مریم بوبانی، بازیگر نیز ضمن تأکید بر این که سالها است در جشنواره ای شرکت نمی کند گفته است که دو سریال نیمه کاره در دست دارد که «به احترام همکارانم در این دو سریال آنها را تمام می کنم و این آخرین کارهای من در تلویزیون خواهد بود.»

کیوان ساکت، نوازنده و آهنگساز، در اینستاگرام با هشتگ #اعتراض_هنرمندان متنی را که چندین هنرمند دیگر نیز به اشتراک گذاشته است پست کرده است که می گوید امسال در هیچ یک از جشنواره های هنری فجر شرکت نخواهد داشت. در این پست آمده است که «نه به عنوان هنرمند شرکت کننده، نه در مقام داور، یا کارشناس مدعو، و نه در نقش مخاطب» در جشنواره شرکت نمی کند.

تعدادی از هنرمندان عرصه موسیقی هم کنسرت‌های خود را لغو کرده‌اند.

علیرضا قربانی، خواننده، در اینستاگرام اعلام کرد که مجموعه کنسرت های خود را که با عنوان «با من بخوان» برگزار می شود و هدفش، برجسته کردن احوالات روز جامعه با زبان هنر بوده در دیماه لغو می کند. آقای قربانی نوشته است: «با صراحت تمام و آگاهی کامل، انتقاد جدی خود را به رفتارهای غیر قابل گذشت و خلاف اخلاق را به دست اندرکاران ابراز داشته و آرزو داریم کاش برای تسکین این اندوه جانکاه رفتار خردمندانه‌تر، صادقانه‌تر و مهربان‌تری در قبال هم وطنانمان خصوصا آنها که در این مدت جگرگوشه‌های خود را در آغوش ندارند از جانب حاکمیت شاهد باشیم.»

علیرضا عصار، خواننده، نیز در همدردی با مردم ایران کنسرتش را لغو کرد. آقای عصار در ویدئویی که بر اینستاگرام منتشر کرده گفت: «در این روزها جانی در من برای آواز خواندن نیست.» او گفت هرگز جایی جز در کنار مردم برای خود متصور نبوده و این کمترین کاری است که می تواند برای ابراز همدردی با آنها انجام دهد.