صدای امریکا: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی از امتناع ایرانیان معترض از لگدکردن پرچم ایالات متحده استقبال کرد.

پرزیدنت ترامپ روز دوشنبه ۲۳ دی‌ماه در توئیتر خود نوشت: معترضان شگفت‌انگیز ایرانی حاضر نشدند روی پرچم باعظمت آمریکا قدم بگذارند و یا به هر شکل به آن بی‌احترامی کنند. این پرچم را در خیابان قرار داده بودند تا آنها آن را لگدمال کنند؛ اما به جای این کار، آنها پرچم را دور زدند و [از روی آن رد نشدند.] یک پیشرفت بزرگ!


این دانشجویان نه تنها خود حاضر به لگد کردن پرچم آمریکا نشدند بلکه وقتی بسیجی ها این کار را کردند، دانشجویان به آنها اعتراض کردند.

همراهی آمریکا با معترضان در روزهای اخیر

در حالی روز شنبه و یکشنبه مردم در شهرهای مختلف ایران علیه حکومت ایران تجمعات اعتراضی برگزار کردند که دولت آمریکا از اولین ساعات این اعتراض ها، همراهی خود را با مردم ایران برای «دموکراسی خواهی» ابراز کرد.

بعد از اینکه جمهوری اسلامی ایران با تاخیر سه روزه اعتراف کرد هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین، توسط سپاه پاسداران سرنگون شده، مردم خشمگین در تهران و سایر شهرستانها به خیابان آمدند. آنها علی خامنه‌ای، سپاه و بسیج را مورد انتقاد شدید قرار دادند و خواستار کناره‌گیری رهبر جمهوری اسلامی شدند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در چند توئیت جداگانه و به فارسی، همراهی خود را با مردم ایران نشان داد.

پرزیدنت ترامپ ابتدا روز شنبه ۲۱ دی ‌ماه به فارسی در دو توئیت نوشت: «خطاب به به مردم شجاع و رنج کشیده ایران» توییت کرد: «من از ابتدای دوره ریاست جمهوریم با شما ایستاده‌ام و دولت من همچنان با شما خواهد ایستاد. ما اعتراضات شما را از نزدیک دنبال می کنیم. شجاعت شما الهام بخش است.

پرزیدنت ترامپ همچنین در توییت دوم در این روز به رژیم ایران هشدار داد: «دولت ایران باید به گروه‌های حقوق بشر اجازه بدهد حقیقت کنونی اعتراضات در جریان مردم ایران را نظارت کرده و گزارش بدهند. نباید شاهد کشتار دوباره ی معترضان مسالمت آمیز و یا قطع اینترنت باشیم. جهان نظاره گر این اتفاقات است.»

دونالد ترامپ یکشنبه شب ۲۲ دی‌ماه بار دیگر به فارسی در توئیتر خود نوشت:‌ «مشاور امنیت ملی امروز اشاره کرد که تحریمها و اعتراضات، ایران را «به شدت تحت فشار» قرار داده است و آنها را مجبور به مذاکره می کند. اصلا برایم اهمیتی ندارد که آیا آنها مذاکره می کنند یا نه. در واقع، این کاملاً به عهده ی خودشان است، اما سلاح هسته ای نداشته باشید و «معترضان خود را نکشید.»

هزاران معترض به عملکرد رهبران جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف ایران روزهای شنبه و یکشنبه به خیابان آمدند. آنها در تجمعات خود شعارهای تندی علیه خامنه‌ای، سپاه و فساد جمهوری اسلامی دادند.

بنا بر عکس و فیلم‌های ارسالی به صدای آمریکا و همچنین گزارش‌های منتشر شده در دیگر رسانه‌های فارسی زبان، روز یکشنبه شهرهایی چون تهران، کرج، مشهد، اهواز، اصفهان، تبریز، گرگان، سنندج، کرمانشاه، شیراز، رشت، قزوین، کرمان، سمنان، دامغان، یزد ، شاهرود، آمل و بابل شاهد تجمع های اعتراضی بود.

عمده شعارها علیه رهبر جمهوری اسلامی و سپاه و درخواست محاکمه و استعفای مقامات رژیم ایران است.

در این تجمع‌ها مردم این شعارها را دادند: «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم»، «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»، «رهبر کل قوا، استعفا استعفا»، «بسیجی حیا کن مملکتو رها کن»، «نخبه‌هامون رو کشتند آخوند به جاش گذاشتند»، «جمهوری اسلامی نمی‌خواهیم، نمی‌خواهیم»، «هزار و پانصد نفر، کشته آبان ما است»، «مرگ بر دیکتاتور و «سپاه بی کفایت عامل قتل ملت.»

در برخی فیلم‌ها معترضان پوستر و بنرهای تبلیغاتی قاسم سلیمانی که هفته پیش در مراسم حکومتی تشییع شد را پاره کردند.

پیش از این نیز وزیر خارجه ایالات متحده با انتشار ویدئویی از اعتراضات مردم ایران در پی پذیرش رسوایی سرنگونی هواپیمای مسافربری با موشک سپاه تاکید کرد که آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده است.

مایک پمپئو شنبه ۲۱ دی در توییتر خود نوشت: صدای مردم ایران واضح است. آنها از دروغ های رژیم،  فساد، بی‌عرضگی و وحشیگری سپاه تحت فرمان دزدسالاری خامنه‌ای به تنگ آمده اند.