بخش انگلیسی صدای آمریکا – مقام های بهداشت ایالات متحده می گویند در حال حاضر پنج مورد تائید شده از ابتلا به ویروس جدید کرونا در آمریکا وجود دارد و انتظار می رود این رقم افزایش یابد. منشاء این ویروس کشور چین است.

نانسی مسونیه، رئیس اداره بیماری های تنفسی در «مرکز کنترل بیماری ها» در ایالات متحده، روز یکشنبه گفت که تمام پنج بیمار با افرادی در شهر «ووهان» چین، که تصور می شود بیماری از آن جا شروع شده باشد، تماس مستقیم داشته اند.

بنا بر گزارش ها پنج فرد آلوده به ویروس کرونا وضعیت خوبی دارند، اما در بیمارستان در قرنطینه قرار گرفته اند تا پزشکان و مقام های بهداشت اطلاعات بیشتری درباره این ویروس به دست بیاورند. «مرکز کنترل بیماری ها» می گوید حدود ۱۰۰ مورد مشکوک در ۲۶ ایالت آمریکا را تحت بررسی دارد.

مقام های چین می گویند شمار تلفات در چین به ۸۰ نفر رسیده است و نزدیک به ۲ هزار نفر در آن کشور به آن آلوده شده اند.

وزیر کمیسیون ملی بهداشت چین یکشنبه گفت اطلاعات اندکی درباره این ویروس وجود دارد. اما پزشکان این را می دانند که دوره نهفتگی آن از یک تا ۱۴ روز است. این مقام چینی می گوید ویروس در دوره نهفتگی مسری است و ساده تر سرایت می کند. انتظار می رود میزان سرایت این ویروس افزایش یابد.

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، گفت کشورش با یک «وضعیت خطیر» روبرو است و کارشناسان و دیگر منابع برای درمان موارد جدی این بیماری در بیمارستان های خاصی متمرکز می شوند.

تصور می شود این ویروس اواخر سال میلادی گذشته در «ووهان»، مرکز استان «هوبئی» چین، در یک بازار غیرقانونی غذاهای دریایی ظاهر شده است. مقام های چین فروش حیوانات غیراهلی را به طور موقت ممنوع کرده اند.

برای توقف گسترش این ویروس در چین، اماکن گردشگری تعطیل، تعطیلات سال نو مدارس تمدید، و استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی به شدت محدود شده است.

ایالات متحده یکشنبه اعلام کرد در صدد خارج کردن دیپلمات ها و دیگر شهروندان آمریکایی از «ووهان» است.

فرانسه و روسیه نیز قصد بیرون آوردن شهروندان شان از این شهر را دارند.

این ویروس مرگبار در استرالیا، کانادا، فرانسه، هنگ کنگ، ژاپن، ماکائو، مالزی، نپال، پرتغال، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان، تایلند، ایالات متحده، و ویتنام گزارش شده است.