صدای امریکا: با نزدیک شدن به موعد انتخابات مجلس شورای اسلامی و بالا گرفتن موج تحریم انتخابات، مقامات ارشد جمهوری اسلامی سعی در تلاش برای ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات دارند.

تصویری که مورگان اورتگاس برای توصیف انتخابات ایران استفاده کرد: همه شکل هم!

در آخرین نمونه از این تلاش‌ها، رهبر جمهوری اسلامی تشویق به حضور حداکثری کرد و گفت: «ممکن است کسی از بنده خوشش نیاید، اما اگر ایران را دوست دارد، باید به پای صندوق رأی بیاید.» او پیش از این هم دعوت مشابهی انجام داده بود اما بعد از انتخابات حرفش را پس گرفت.

آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، روز چهارشنبه ۱۶ بهمن در یک سخنرانی حضور در انتخابات را به «آبروی نظام و امنیت کشور» مرتبط دانست و مدعی شد انتخابات در نظام جمهوری اسلامی سالم است چرا که «شورای نگهبان مرکب از شش فقیه عادل و شش حقوق‌دان برجسته‌ منتخب مجلس»، «مجموعه‌ای قابل اعتماد است.»

این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در حالی است که او در خرداد ۱۳۹۲ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هم گفته بود حتی کسانی که حامی نظام نیستند در انتخابات شرکت کنند و رای بدهند.

او پس از انتخابات، حرف خود را عوض کرد و با مصادره تعداد رای دهندگان در انتخابات به نفع خود و نظام گفت منظورش این بوده که مخالفان نظام رای بدهند، نه این که مخالفان نظام کاندیدا شوند.

پیش از این، دعوت حسن روحانی برای شرکت در انتخابات هم با واکنش منفی گسترده در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد که از هشتگ‌های «رای_بی‌رای» ، «رای_نمیدهم» و «انگشت_در_خون» استفاده می‌کردند.

انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی قرار است دوم اسفند امسال برگزار شود. گزارش ها حاکی از رد صلاحیت گسترده نامزدهای برخی از گروه‌های سیاسی است. مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به رد صلاحیت شرکت کنندگان برای انتخابات آینده مجلس از سوی منصوبان خامنه‌ای در شورای نگهبان، افراد باقی مانده را «مثل هم» توصیف کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز در تاریخ نهم دی اعلام کرده بود: «انتخابات مجلس ایران دو ماه دیگر برگزار می‌شود. اما رژیم از همین حالا با رد صلاحیت هزار نامزد مشغول تقلب است.»