چهاردهمین سال جشنواره تئاتر ایرانی در شهر هایدلبرگ آلمان روز یکشنبه نهم فوریه ۲۰۲۰ با انتخاب بهترین نمایش از سوی تماشاگران به کار خود پایان داد.

 در روز پایانی بجز معرفی نمایش «ماهی ها بغلم کنید» کار مشترک علیرضا شیلسر و ا. قاسمی از لوکزامبورگ به عنوان نمایش برگزیده تماشاگران و دریافت جایزه مخصوص، نمایش «قوی تر»، اثر استریندبرگ به کارگردانی هنرمند با تجربه تئاتر سودابه فرخ نیا نیز به اجرا در آمد.

جشنواره تئاتر هایدلبرگ که هر ساله با همکاری گروه تئاتر بویه و با مدیریت غلام آل بویه برگزار می شود، امسال بجز برنامه های جنبی یازده نمایش را از شهرهای مختلف اروپا؛ لندن، پاریس، ورشو، لوگزامبورگ، کلن، بوداپست، کاسل، اشتوتگارت و هایدلبرگ به دوستداران تئاتر ارایه کرد.

فاطی محمدی از هنرمندان تئاتر ساکن هلند و از همکاران این جشنواره معتقد است امسال در مجموع کارهای ارزشمندی به جشنواره راه یافته بود و در عین حال استقبال از جشنواره حتی در شب اختتامیه که شهر هایدلبرگ را طوفان فراگرفته بود، به طرز چشمگیرتری نسبت به سالهای قبل بیشتر بود. او این استقبال را به خاطر برنامه ریزی و تبلیغات مناسب همکاران و مدیر جشنواره غلام ال بویه می داند.

خانم محمدی در همین حال تاکید می کند که به زعم او مهم ترین اتفاق در جشنواره ارایه کارهای زیادی از سوی جوانان بود که کارها و بازی های خوبی را از سوی این هنرمندان جوان ایرانی ساکن اروپا شاهد بوده ایم.

او افزود از نظر اجرایی و مدیریت نیز جشنواره امسال موفق بود و کارهای پنج روزه جشنواره به خوبی پیش رفته است.  در هنگام برگزاری جشنواره رسانه های ایرانی و نیز آلمانی شهر فعال بودند و هر رسانه ای تلاش می کرد در انعکاس رویدادهای جشنواره چهاردهم هایدلبرگ که به جشنواره هنرمندان تبعیدی شهرت دارد، با تهیه گزارش  و نیز گفت و گو با هنرمندان و کارگردانان شرکت کننده به معرفی شایسته این جشنواره به مخاطبان خود بپردازدُ که از این بابت مجریان و دست اندرکاران جشنواره بسیار سپاسگزار و خرسند بودند.

از برنامه های جنبی جشنواره کنسرت موفق زوج هنری نیاز نواب و اروین خاچیکیان، ورکشاپ دو روزه حمیدرضا جاویدان هنرمند پرسابقه تئاتر و استاد دانشگاه سوربن فرانسه، و برنامه رقص ایرانی خانم تینا فرامرزی و همچنین اجرای اثری از جواشر سویل به نام گناهکار با هنرنمایی هنرمند و رقصنده مشهور ایرانی شاهرخ مشکین قلم در روز افتتاحیه بوده است.

 جشنواره تئاتر ایرانی هایدلبرگ امسال به قربانیان کشتار اعتراض های سراسری ماه آبان و نیز جانباختگان فاجعه هواپیمای مسافربری تقدیم شده بود.  این اقدام از جنبه همدری و اتحاد با مردم ایران، بازتاب موثری در میان تماشاگران داشته است.