صدای امریکا: سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ ای نسبت به پنهان کاری مقامات ایران درباره واقعیت گسترش بیماری و شیوع ویروس کرونا در ایران ابراز نگرانی کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه ۷ اسفند با انتشار این بیانیه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران از سوی جمهوری اسلامی که به طور مستقل در تلاش هستند اخبار و اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرونا و واقعیت گسترش این بیماری در ایران را انتشار دهند، محکوم کرد.

رضا معینی، رئیس بخش امور ایران و افغانستان سازمان گزارشگران بدون مرز، نیز در واکنش به پنهان‌کاری مقامات جمهوری اسلامی در رابطه با ارائه آمار، اعلام کرده است که در یک سال گذشته مقامات ایران به طور پیاپی از اطلاع رسانی در رابطه با بحران‌های به وجود آمده جلوگیری کرده‌اند.

به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، گروهی از روزنامه‌نگاران در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سانسور، دروغ، و ناکارآمدی مسئولان نظام اعتراض کرده‌اند و در برخی از شهرهای ایران کاربران تائید کرده‌اند که سایت آمار به روز شده قربانیان ویروس کرونا در جهان فیلتر شده است.

رضا معینی همچنین با اشاره به این که پنهان‌کاری در اطلاع رسانی، افزایش خطر مرگ را در پی دارد می‌گوید: «پاس داشتن حق دسترسی مردم به اطلاعات با کیفیت، درست، مستقل و کثرت‌گرا که در اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آن تاکید شده است، بهترین راه برای حفاظت از مردم و مبارزه با شایعه‌پراکنی است.»

محمد مساعد یکی از روزنامه‌نگار ایرانی است که پس از انتشار اخبار شیوع ویروس کرونا در ایران از سوی فشار بر روی از سوی نیروهای امنیتی افزایش یافت و چندی پیش اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن بود که این روزنامه نگار از سوی اطلاعات سپاه احضار و در حین بازجویی ناچار به غیر فعال کردن حساب‌های توییتر و تلگرام خود شده است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مقامات جمهوری اسلامی تا به این لحظه به طور قطعی ۱۳۹ نفر به ویروس کرونا مبتلا و ۱۹ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند؛ آماری که نشان می‌دهد ایران بعد از چین بیشترین آمار مرگ را به خود اختصاص داده است.

شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی با اعلام این مطلب که ایران، پس از چین، بالاترین آمار تلفات بر اثر ویروس کرونا در جهان را داشته، این پرسش را مطرح کرده است که شاید مقامات بهداشت ایران این بحران را به شکل حرفه‌ای کنترل نمی‌کنند و یا از شفافیت در مورد ابعاد شیوع آن، خودداری می‌کنند.

این گزارش می‌گوید ایران یک هفته پیش اولین مورد مرگ را در قم گزارش کرد؛ ولی از آن زمان تاکنون، این ویروس به هفت استان دیگر نیز سرایت کرده است. در کشورهای عراق، کویت، عمان، و افغانستان هم موارد ابتلا مربوط به کسانی بود که به تازگی از ایران آمده بودند.