صدای امریکا: به دنبال جاری شدن دوباره سیلاب در شهرهای مختلف ایران، گزارش‌ها حاکی است که راه‌های ارتباطی ۵۴ روستا در معمولان و پلدختر و ۱۲۰ روستا در الیگودرز لرستان قطع شده و بخش‌هایی از جاده پلدختر خرم آباد نیز زیر آب رفته است.

در پی بارش‌های شدید از روز سه شنبه ۶ اسفند تاکنون، گزارش‌ها حاکی از جاری شدن سیلاب در شهرهای مختلف ایران و به جاماندن خسارات در این استان است. میثم جعفرزاده مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو روز چهارشنبه ۷ اسفند گزارش داد که برق ۳۷روستا و آب ۲۳ روستا بر اثر بارش شدید باران و وقوع سیل در لرستان، قطع شده است.

حسن رضاییان فرماندار پلدختر هم با اشاره به افزایش دبی آب کشکان به ۳۲۰۰ مترمکعب در ثانیه، اعلام کرد که در معمولان راه ارتباطی ۱۵ روستا و در بخش مرکزی پلدختر راه ارتباطی ۳۹ روستا قطع است.

گودرز امیری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز گفت که ۳۰ کیلومتر از جاده پلدختر- خرم‌آباد به زیر آب رفته و سیل خرابی به بار آورده است.

حمید کشکولی فرماندار الیگودرز در لرستان هم اعلام کرد که بارش باران خسارات زیادی به جاده‌ها و زیرساخت‌های این شهرستان وارد کرده و به‌علت ریزش بهمن گردنه گله بادوش، راه اصلی الیگودرز به بخش زز و ماهرو نیز قطع است.

بنا به گفته این مقام مسئول راه دسترسی به ۱۲۰ روستا در بخش زز و ماهرو، جاده سپید دشت به شول‌آباد و راه دسترسی دهستان ماهرو قطع شده است.

تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی نیز نشان می دهد که روستای چم‌کبود در محاصره سیلاب قرار دارد. این روستا در سیلاب فروردین‌ماه هم دچار سیل شده بود.

اما سیلاب ها به شهرهای دیگر نیز سرایت کرده است. سعید رضا کریمیان مدیرکل بحران استان ایلام از وارد شد خسارات به ۱۰۰ کیلومتر راه و صدها واحد مسکونی و مزارع کشاورزی براثر بروز سیل خبر داده است. همچنین با توجه به شرایط نامساعد جوی و پایین بودن دید افقی در ایلام پروازهای مسیر تهران ایلام و بالعکس لغو اعلام شد.

مراد ناصری فرماندار نهاوند نیز گفت که زیرساخت‌های کشاورزی مانند شیلات و زمین‌های زراعی، واحدهای دامداری جاده‌ها همچنین امکانات آب شرب روستاهای نهاوند به دلیل بروز سیل به شدت خسارت دیده‌اند.

از سوی دیگر رئیس سازمان هواشناسی هم از رکورد زدن بارش باران در پایتخت خبر داده و گفت که طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۵.۵ میلیمتر بارش در ایستگاه مهرآباد تهران ثبت شده و این برای نخستین بار است که چنین رکوردی ثبت شده است. برخی تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان از طغیان مسیل بزرگراه باکری در تهران دارد.

تکرار شدن آب‌گرفتگی و جاری شدن سیل پس از بارندگی در شرایطی است که ایران در فروردین ماه امسال هم با سیلاب‌های سراسری روبرو شد به طوری که این سیلاب‌ها دست‌کم منجر به کشته شدن ۷۶ نفر در ایران شد اما مسئولان و مدیران جمهوری اسلامی اقدام موثری برای پیشگیری از وقوع سیلاب و آبگرفتگی و پایین آوردن خسارات در شهرهای مختلف انجام نداده‌اند.

بحران‌های زیست‌‌محیطی در ایران مدت‌‌ها است که توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است. مقامات ایالات متحده نیز بارها نسبت به سوءمدیریت منابع طبیعی ایران، جنگل‌‌خواری‌‌های گسترده، و سدسازی‌های غیرضروری و بی‌برنامه، با هدف پر کردن جیب مقامات فاسد رژیم جمهوری اسلامی، هشدار داده و آن را از عوامل اصلی بروز بحران‌های زیست محیطی گوناگون، از جمله سیل‌های ویرانگر و خشکسالی‌های بی‌سابقه، برشمرده‌اند.