منشور زنان ایران برای نظر واهی طیف مختلف جنبش زنان، شنبه ۲ خرداد با حضور فعالان جنبش زنان، وکلا، جامعه شناسان، روزنامه نگاران و نویسندگان زن در  …


شهروند ۱۲۳۱  پنجشنبه ۲۸ می  ۲۰۰۹


 فاطمه صادقی

میدان زنان: منشور زنان ایران برای نظر واهی طیف مختلف جنبش زنان، شنبه ۲ خرداد با حضور فعالان جنبش زنان، وکلا، جامعه شناسان، روزنامه نگاران و نویسندگان زن در سالنی که سازمان غیردولتی پروین در اختیار منشوری ها قرار داده بود، رونمایی شد. شرکت کنندگان در مراسم رونمایی درباره پیش نویس منشور زنان نظر دادند تا پیشنهاداتشان در کمیته هایی مورد بررسی قرار گیرد و متن منشور بازبینی و اصلاح شود.

در ابتدای جلسه، پس از اینکه زهره معینی، مدیر موسسه رهیاب و عضو گروه هماهنگی موقت به حضار خوشامد گفت و برنامه را اعلام کرد، محبوبه عباس قلی زاده، فعال جنبش زنان و عضو گروه میدان روند تهیه پیش نویس منشور را توضیح داد. تهیه این پیش نویس از دی ماه ۸۵ تا خرداد ۸۸، یعنی بیشتر از دو سال به طور انجامید.

عباس قلی زاده گفت: در دی ماه ۸۵ گروه های مختلف جنبش زنان که پیشتر به بیان آنچه نمی خواهند و آنچه با آن مخالفند می پرداختند این بار تصمیم گرفتند بگویند چه می خواهند و این سند را که برآیند مطالبات جنبش زنان و زنان ایران است تهیه کردند." او اضافه کرد:" پیش نویس منشور زمینه محور، مختص شرایط جامعه ایران و در با توجه به شرایط جامعه و کشور ما حداکثری است و ۱۴ ماده و ۱۵۰ بند دارد."

 

منشور زنان، سندی بومی یا حداکثری؟


 

دکتر فاطمه صادقی، عضو گروه هماهنگی تدوین منشور زنان در سخنان کوتاه خود منشور زنان را سندی بومی و غیر حداکثری دانست و گفت: "به خاطر در نظر گرفتن شرایط و مطالبات اقشار مختلف زنان حداکثری نیست اما قابل بازبینی و بازنویسی است. خطاب این منشور به جامعه سیاسی (دولت، حاکمیت، احزاب)، جامعه مدنی (جنبش های اجتماعی، ان جی او ها، تشکل ها، سندیکاها و اتحادیه ها)، رسانه (رادیو تلویزیون، سایت ها، روزنامه ها، کتاب ها) و بخش خصوصی (کارفرماهای خصوصی، مدارس خصوصی و… ) است."

صادقی توضیح داد: "در این سند سعی شده صدای اقشار مختلف زنان در جامعه شنیده شود مانند خانه داران، معلمان، کشاورزان، مهاجران، قومیت ها و …"

به گفته او این سند هم ضمانت اجرایی دارد و هم ندارد: "تا زمانی که چهار مخاطب اصلی نخواهند به صدای زنان در این منشور گوش دهند ضمانت اجرایی وجود ندارد و راهی نیست به جز چانه زنی و فشار."

صادقی "برابری" را روح حاکم بر این سند دانست و اضافه کرد: "با توجه به تحقیقاتی که در این دو سال و نیم انجام شد تنها مسئله ای که دغدغه و خواسته تمام اقشار زنان ایران است برابری است. زنان بر خلاف آنچه دولت و تلویزیون می گوید خواستار جلو زدن از مردان یا شبیه مردان شدن نیستند، بلکه آنچه می خواهند رفع تبعیض و برابری است. همه زنان حتی مذهبی ترین آنها با چند همسری مخالف بودند و حتی اگر آن را در شرایطی مجاز می دانستند با اکراه و نفرت از آن حرف می زدند."

او تصریح کرد: "مهمترین و اصلی ترین خواسته ای که زنان اقشار مختلف در جلسات عنوان کردند برابری در شأن انسانی است و هیچ کس آن را خلاف اسلام و طبیعت نمی دانست. به همین دلیل یکی از مشخصات بارز منشور زنان ایران تاکید زیاد بر اصل برابری است که به صورت خاص در ماده یک آمده است."

در قسمت بعدی برنامه، شرکت کنندگان به بیان انتقادات و پیشنهادات خود درباره پیش نویس منشور زنان پرداختند.

در ادامه جلسه شادی صدر، عضو گروه هماهنگی موقت گفت: "اکنون وقت آن رسیده که کمیته هماهنگی موقت حاصل کار خود را به گروههای دیگر تحویل دهد. در این راستا به نظر می رسد باید سه کمیته دیگر تشکیل شود و هر یک گوشه ای از کار بازبینی و تدوین منشور زنان را به عهده گیرد. کمیته تدوین، ترویج و رسانه. کمیته تدوین به بازبینی در منشور می پردازد، کمیته ترویج هر بند از منشور را به اقشار مختلف زنان برای نظرخواهی عرضه می کند و کمیته رسانه کارهای انجام شده را مستند سازی می کند. از دل این سه کمیته نیز گروه هماهنگی دیگری بیرون می آید تا روند کارها را هماهنگ کند و دو نفر از اعضای گروه هماهنگی قبلی برای انتقال تجربیاتشان در گروه جدید عضو می شوند."

شادی صدر از زحمات همه کسانی که در گروههای مختلف، برای به ثمر رسیدن منشور تلاش کرده بودند، از جمله رضوان مقدم و دکتر اعظم خاتم که در جلسه حضور نداشتند نیز تشکر کرد و از حاضران دعوت کرد برای ثبت نام در کمیته های مختلف اسم نویسی کنند.

در پایان جلسه یکی از اعضای گروه پروین که این مراسم در دفتر آنها برگزار می شد به معرفی این گروه و اهداف آن پرداخت. فعالیت های گروه پروین در چارچوب نواندیشی دینی و در حوزه عمومی است. اعضای این گروه برای آگاهی رسانی به زنان و ایجاد نشاط و صمیمیت در آنها تلاش می کنند.

گفتنی است در این مراسم، فیزون ذکریا و چولانی، دو فعال جنبش زنان اهل سری لانکا که در جریان تدوین منشور زنان این کشور بسیار فعال بودند نیز حضور داشتند.