شهروند ـ ویلیام (بیل) مارشال، بنیانگذار TIFF (جشنواره ی بین المللی فیلم تورنتو) و شخصی که به عنوان “یکی از پیشگامان صنعت فیلم تورنتو” شناخته می شود روز یک شنبه، روز سال نو میلادی، در سن ۷۷ سالگی و بر اثر ایست قلبی در بیمارستانی در تورنتو درگذشت. خانواده ی او در بیانیه ای از مارشال به عنوان شخصی که شغلش برآوردن آرزوهای انسانها بود، یک داستان سرای طراز اول و با صداقت، دارای ذهن روشن و طنزپرداز یاد می کنند.

مارشال که در سال ۱۹۵۵ از اسکاتلند به کانادا مهاجرت کرده بود، در سال ۱۹۶۷ به همراه هنگ ون در کلک (Henk Van der Kolk) و داستی کول (Dusty Cohl) جشنواره ی بین المللی فیلم تورنتو را که با نام اختصاری TIFF شناخته می شود بنیان گذاری کرد.

او ۱۳ فیلم و صدها مستند نیز ساخته است. TIFF در ابتدا بسیار محدود و کوچک بود، اما کم کم به یکی از مهمترین و بزرگترین جشنواره های فیلم آمریکای شمالی تبدیل شد و مارشال حدود ۳ سال خودش مدیریت آن را بر عهده داشت. او یک بار در یکی از مصاحبه هایش گفته بود که ما کار ویژه ای نکردیم تنها فیلم های سراسر جهان را برای مخاطب های مختلف به تورنتو آوردیم. بدون سرسختی ها و فداکاری های مارشال  این جشنواره نمی توانست امروز به یکی از تاثیرگذارترین جشنواره های فیلم دنیا تبدیل شود.

مقدمات خاکسپاری او در حال انجام است و به محض آماده شدن مراسم اعلام خواهد شد.