با شناسایی ۱۲۹۷ مورد جدید، شمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به ۸۴۸۰۲ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته، ۸۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا نیز در کشور جان باختند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز سه‌شنبه، دوم اردیبهشت، تازه‌ترین آمار دولتی را در شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی اعلام کرد.

به گفته وی، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۹۷ مورد جدید مبتلا به کرونا در ایران شناسایی شد و شمار کلی مبتلایان در کشور به ۸۴۸۰۲ رسید.

با مرگ ۸۸ نفر دیگر طی این مدت، شمار کل قربانیان در کشور نیز ۵۲۹۷ اعلام شد.

این مقام وزارت بهداشت ایران، شمار بهبودیافتگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون را نیز ۶۰۹۶۵ نفر اعلام کرد و از مردم خواست برای ۳۳۵۷ نفری که در وضعیت وخیم این بیماری قرار دارند و در بیمارستان‌ها بستری هستند، دعا کنند.

به گفته وی، تاکنون ۳۶۵ هزار و ۷۲۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

اعلام آمار رسمی کرونا در ایران مدتی است که از سوی شماری از چهره‌های سیاسی نیز با تردید روبه‌رو می‌شود.

از جمله محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران گفته که دولت حسن روحانی، «قدرت اجرایی لازم جهت مقابله با کرونا را ندارد» و تنها با «گفتاردرمانی و مدیریت آمار» به‌ دنبال شکست کرونا است.

وی با بیان این که ویروس کرونا را نمی‌توان با «فرافکنی و گفتاردرمانی» نابود کرد، خواستار اعلام آمار واقعی قربانیان شیوع این بیماری در ایران شده بود.

در حالی که آقای حق‌شناس، وزارت بهداشت ایران را به «آمارسازی» و «بازی با جان مردم» متهم کرده، علاءالدین بروجردی، نماینده بروجرد در مجلس می‌گوید کسانی که معتقدند وزارت بهداشت درباره کرونا «آمارسازی می‌کند، اظهارات‌شان کاملاً غیرمسئولانه است.»

با این حال زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران هم پیش از این اعلام کرده بود آمار کشته‌شدگان کرونا در ایران، «بسیار بیشتر» از آمار رسمی است.

وی ارائه آمار شفاف و تفکیک‌شده را برای مردمی که «کار ضروری ندارند و از سر بی‌تدبیری وارد محیط‌های اجتماعی» می‌شوند، دارای قدرت «بازدارندگی» دانست.

راىیو فرىا