دولت سریلانکا پیشنهاد جدایی طلبان ببرهای تامیل برای ورود به فرآیند مسالمت آمیز مشارکت سیاسی را رد کرده است.

 

شهروند ۱۲۳۱  پنجشنبه ۲۸ می  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: دولت سریلانکا پیشنهاد جدایی طلبان ببرهای تامیل برای ورود به فرآیند مسالمت آمیز مشارکت سیاسی را رد کرده است.

در پی شکست نظامی گروه جدایی طلب سازمان ببرهای آزادیبخش تامیل ایلام، گوتابهایا راجاپاکسا، وزیر دفاع سریلانکا، در مصاحبه ای با بی بی سی گفته است که نمی توان اطمینان داشت که طرفداران این گروه دست از گرایش های "تروریستی" برداشته باشند و با قبول وعده آنان برای کنار گذاشتن خشونت، اجازه داد آزادانه به فعالیت سیاسی دست بزنند.

راجاپاکسا، که برادر رئیس جمهوری سریلانکاست، افزود که اعتقاد ندارد که ببرهای تامیل پس از سال ها مبارزه خشونت آمیز برای دستیابی به هدف خود، واقعا درصدد مشارکت صلح آمیز در فرآیندهای سیاسی برآمده باشند.

هفته گذشته ارتش سریلانکا سرانجام توانست پس از چند ماه عملیات نظامی، آخرین مقاومت شبه نظامیان ببرهای تامیل را در هم بشکند و به حدود سه دهه فعالیت خشونت آمیز و عملیات نظامی این گروه پایان دهد.

ارتش سریلانکا همچنین اعلام داشت که رهبر ببرهای تامیل نیز در آخرین مراحل درگیری نظامی کشته شده و این گروه نیز بعدا کشته شدن رهبر خود را تایید کرد.

در مورد نحوه مشارکت اقلیت تامیل در امور سیاسی سریلانکا، گوتابهایا راجاپاکسا اظهار داشت که در حال حاضر "احزاب تامیل به تعداد کافی" در صحنه سیاسی این کشور فعالیت دارند و می توانند منافع و نظرات تامیل ها را به خوبی بیان کنند.

سخنان راجاپاکسا واکنشی به مصاحبه سولاراسا پاتهاماناتهان، سخنگوی جدایی طلبان تامیل با بی بی سی است که گفت این گروه اکنون آمادگی دارد روش های خشونت آمیز را کنار بگذارد و از راه های مسالمت آمیز و با استفاده از امکانات سیاسی برای احقاق حقوق مردم تامیل فعالیت کند.

برخی ناظران گفته اند با توجه به نارضایی اقلیت تامیل از نحوه برخورد دولت مرکزی سریلانکا، که همواره اکثریت سینهالی بر آن مسلط بوده، نمی توان اطمینان داشت که زمینه بروز مجدد نا آرامی و اقدامات خشونت آمیز به طور کامل از میان رفته باشد.

چند روز پیش، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، از دولت سریلانکا خواست تا روند آشتی ملی را به جریان اندازد و خواست های مشروع اقلیت تامیل را برآورده سازد تا به این ترتیب، صلح و ثبات بلند مدت در این کشور را تضمین کند.