۱۱ نفر از شهروندان آمل به نام‌های علی شکری، آزاده جوانی، علیرضا محمدنژاد، آیدین جوانی، فرشته محمودی، حسین مصطفی‌نیا، میثم خدابنده‌لو، حمید محمدی‌ایرانی، امین فروحی، محمدرضا شجاع، و آیدا جوانی که در اعتراضات دی ماه ۹۸ بازداشت شده بودند، توسط دادگاه انقلاب مجموعا به ۸۸ ماه زندان محکوم شده‌اند.

به گزارش وبسایت حقوق بشر در ایران و بر اساس دادنامه صادر شده،‌ حکم زندان این شهروندان ساکن آمل روز یکشنبه ۷ اردیبهشت ماه از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب این شهرستان به صورت غیابی توسط قاضی مرتضی مهدوی صادر و روز دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه به آنها ابلاغ شده است.

بر اساس حکم صادره، هر یک از این شهروندان از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۸ ماه زندان محکوم شده‌اند.

لازم به ذکر است در این گزارش اطلاعاتی در رابطه با زمان بازداشت و یا آزادی این افراد اعلام نشده است.

بر اساس این گزارش حکم صادره به دلیل حضور این شهروندان در اعتراضات دی ماه سال گذشته در میدان اصلی شهرستان آمل و در پی ساقط شدن پرواز ۷۵۲ هواپیمایی بین المللی اوکراین توسط حمله موشکی نیروی سپاه پاسداران و مرگ ۱۷۶ سرنشین این پرواز بوده است.

پیش از این صدای آمریکا در گزارشی به نقل از وبسایت حقوق بشر در ایران اعلام کرده بود که ۵ نفر دیگر از شهروندان آمل که در این اعتراضات بازداشت شده بودند نیز روز سه‌شنبه ۲ اردیبهشت در پروند‌هایی جداگانه توسط دادگاه انقلاب این شهر با ریاست قاضی مهدوی از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» هر یک به ۶ ماه زندان محکوم شدند و این حکم روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت به این افراد ابلاغ شده است.

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی بین المللی اوکراین، که در تاریخ هشتم ژانویه ۲۰۲۰ با ۱۷۶ سرنشین از تهران راهی کی‌یف پایخت اوکراین بود، دقایقی پس از آغاز مسیر خود بر اثر حمله موشکی سپاه پاسداران در حوالی شهر جدید پرند استان تهران سقوط کرد و همه سرنشینان آن، که عمدتا ایرانی بودند، کشته شدند.

نقل از صدای امریکا