یک مقام افغان اعلام کرد جسد ۱۲ تن دیگر از مهاجرانی که ماموران مرزبانی ایران آنها را به رودخانه انداخته‌اند، پیدا شده و از این رو تعداد اجساد به ۱۷ تن رسیده است.

دو مرد افغان با پوشیدن لباس‌های منقش به خون مقابل سفارت جمهوری اسلامی در کابل دراز کشیده‌اند و معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی به «غرق کردن» اتباع افغان در رودخانه مرزی ایران اعتراض می‌کنند

ایران چنین ادعایی را تکذیب کرده، اما این پرونده به یک بحران دیپلماتیک میان دو کشوری منجر شده است که از دیرباز با یکدیگر پیوندهای تجاری و اقتصادی و فرهنگی داشته‌اند.

مقامات افغانستان و بازماندگان این حادثه می‌گویند ماموران مرزبانی ایران حدود ۵۰ تن از مهاجرانی را که قصد داشتند از ولایت هرات وارد خاک ایران شوند، دستگیر و سپس آنها را مجبور کردند که خود را به هریرود، رودخانه مرزی سه کشور ایران، افغانستان و ترکمنستان بیفکنند.

عبدالغنی نوری، فرماندار گلران در ولایت هرات، روز پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت گفت: «۵۰ افغان به رودخانه پرت شده‌اند. تاکنون جسد ۱۷ تن از آنها را پیدا کرده‌ایم.»

این مقام افغان روز یکشنبه گفته بود که جسد پنج تن از مهاجران را از هریرود گرفته‌اند.

او روز پنج‌شنبه هم گفت تحقیقات مقدماتی نشان می‌دهد این مهاجران را در منطقه دهانه ذوالفقار، واقع در ایران، به رودخانه پرت کرده‌اند.

پیش از این، عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرده بود که این «حادثه» در خاک افغانستان رخ داده است.

او اظهار داشت: «این مسئله از سوی مقامات مرزبانی ایران رد شده و صحت ندارد اما اینکه تعدادی از شهروندان افغانستانی جان خود را از دست دادند، ما هم ناراحت هستیم.»

با این حال وحید قتالی، والی هرات، در پیامی توئیتری تهدید به «تسویه حساب» با ایران کرده است.

این رخداد واکنش ایالات متحده را نیز به دنبال داشته است. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفت که «از دیدن گزارشاتی مبنی بر سوءاستفاده، شکنجه و غرق کردن مهاجران افغان توسط مرزبانان ایرانی» شوکه شده است. سفارت ایالات متحده در کابل با ابراز نگرانی از گزارش‌های مربوط به این رخداد از انجام تحقیقات حمایت کرد.

ایران می‌گوید که جنگ افغانستان باعث شده تا حدود دو و نیم میلیون مهاجر افغان، قانونی و غیرقانونی، وارد خاک کشور بشوند. مقامات سازمان ملل می‌گویند اما شیوع ویروس کرونا در ایران باعث شده که بیش از ۱۵۰ هزار تن از آنها به افغانستان بازگردند.

رادیو فردا